7 Apr 2013

[HOT] Cincin RM24 Juta: Tak Mustahil Jacob & Co Cuba Lindungi Rosmah - SAMM


Penjelasan syarikat emas Jacob & Co yang dikaitkan dengan cincin RM24 juta oleh Datin Seri Rosmah Mansor menunjukkan syarikat itu kemungkinan cuba melindungi pelanggannya, kata Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Penyelaras SAMM, Badrul Hisham Shaharin berkata, menerusi sekeping gambar, Rosmah dilihat turut memakai gelang bertatah berlian yang dinamakan “Zebra Safari” berharga RM1.65 juta dari syarikat sama, .

“Ironinya gelang tersebut dikeluarkan dari syarikat pengeluar cincin bernilai RM24 Juta. Ia menggambarkan Rosmah sebagai pelanggan yang tidak asing kepada syarikat berpengkalan di New York itu dan tidak mustahil syarikat tersebut cuba melindungi pelanggannya,” kata Badrul.

Semalam tukang emas yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu tampil menjelaskan kononnya cincin kontroversi itu bukan dibawa masuk ke negara di bawah nama Rosmah atau dibeli olehnya.

Dalam wawancara video, Pengarahnya, Philip Nassimi berkata, “Natural Fancy Blue Grade Cushion Diamond Ring” 30.11 karat itu sebenarnya untuk dilihat oleh Maira Nazarbayev, ibu kepada Daniyar Nazarbayev yang bertunang dengan anak Rosmah, Nooryana Najwa.

Mengulas perkara itu, Chegu Bard mempersoalkan mengapa borang kastam K1 digunakan dan bukan borang ATA CARNET yang digunakan khusus bagi tujuan pameran.

Katanya lagi, kenyataan bertulis di parlimen sebelum ini menyatakan cincin itu dipulangkan semula kepada syarikat asal selepas beberapa hari di Malaysia.

Ia katanya, berbeza dengan laporan media bulan lalu yang mengatakan cincin berkenaan dipulangkan selepas setahun.

Menurutnya, persoalan-persoalan ini lebih banyak menimbulkan kecurigaan, termasuk masa yang lama untuk menjawab isu itu.


“Mengapa pihak syarikat pengeluar membuat kenyataan berbentuk video hanya setelah hampir dua tahun isu ‘cincin Imelda Rosmah RM24 juta’ menggemparkan negara?

“Mengapa begitu lama masa diambil? Dua tahun adalah tempoh yang sangat lama untuk menjawab satu dakwaan serius,” kata Chegu Bard.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

X usah nak tutup cerita...rosmah dah mngaku beli cincin trsebut dgn duit mnabung..hehehe..

Tanpa Nama berkata...

Yahudi mesti tolong Yahudi.

Unknown berkata...

tabung rakyat malaysia