12 Dis 2012

Parlimen Indonesia Kecam Zainuddin Maidin Dan Utusan Malaysia


DMetrotvnews.com, Jakarta: Rapat paripurna DPR, Selasa (11/12), diwarnai interupsi. Pernyataan mantan Menteri Penerangan Malaysia Zainuddin Maidin yang menjadi soal. Zainuddin menyebut mantan Presiden BJ Habibie dan Anwar Ibrahim sebagai anjing penjajah. DPR pun akan mengirim surat kecaman kepada Malaysia.

Teguh Juwarno, anggota DPR dari Fraksi Partai Amanat Nasional salah satu yang menginterupsi. "Koran (akhbar) Utusan Malaysia edisi 10 Desember 2012, seorang menteri penerangan Malaysia Zainuddin Maidin telah menulis dengan sangat vulgar di akhir kalimatnya mengatakan mantan Kepala Negara Indonesia Presiden Habbibie disamakan dengan Anwar Ibrahim sebagai anjing dari imperalisme, a dog of imperialism," ungkapnya.

Teguh menyatakan pernyataan Zainuddin tidak bisa dibiarkan. Sebab bagaimanapun Habibie pernah menjadi kepala negara yang patut dihormati dalam tata hubungan di ASEAN. "Ini tindakan yang harus diberi kecaman. Kita sebagai Parlemen perlu mengirim pernyataan keras dan tegas bahwa yang dilakukan seorang pejabat publik sekelas menteri di Malaysia betul-betul sudah menghina bangsa Indonesia," kata Teguh.

Pimpinan rapat paripurna Pramono Anung sepakat dengan pernyataan Teguh. "Kami usulkan DPR mengirim surat secara langsung pada PM Malaysia untuk memberi teguran dan kecaman sekaligus apakah disetujui?," tanya Pramono. Setuju jawab anggota DPR serentak.(Andhini)

Koran (Akhbar) Malaysia Sebut Habibie Pengkhianat dan Anjing Imperialisme

Jakarta, Indonesianway.com - Artikel Tajuk Rencana atau Editorial di sebuah akhbar milik Malaysia, ‘Utusan Malaysia’ yang terbit pada Isnin (10/12/2012) menyebut mantan presiden Indonesia, BJ Habibie sebagai ‘pengkhianat bangsa’ dan ‘the dog of imperialism’ atau terjemahannya, anjing imperialisme.

Artikel yang ditulis bekas Menteri Penerangan Malaysia Zainudin Maidin itu mengupas soal persamaan Habbibie dengan tokoh oposisi Anwar Ibrahim. Di salah satu bahagian tulisan itu dikatakan, Habibie merupakan sosok egois dan memualkan.

Akhbar ini merupakan salah satu media yang dikawal langsung oleh pemerintah Malaysia.

Zainuddin menuding Habibie sebagai “‘Presiden Indonesia ketiga yang mencatatkan sejarah sebagai Presiden Indonesia paling tersingkat, tersingkir karena mengkhianati negaranya”.

Selain itu, katanya, Habibie telah ‘menggunting dalam lipatan’ pemerintah Soeharto.

Apa yang dilakukan Habibie, menurut Zainudin, sama dengan yang dilakukan Anwar terhadap pemerintahan Mahathir Mohammad.

Ia mengatakan, Habibie menjadi pengkhianat bangsa dengan menuruti kehendak Barat untuk melepas Timor Timur. Sementara Anwar dituduh pengkhianat karena keinginannya menyerahkan persoalan ekonomi kepada IMF.

“Habibie sempat menjadi Presiden dan mengkhianati bangsa dan negaranya setelah menjadi Presiden, tetapi Anwar mahu menyerahkan negara ini kepada IMF dan New Imperialis sebelum sempat menjadi Perdana Menteri. Allah telah menyelamatkan rakyat Malaysia,” tulisnya.

Ia pun menyebut, ”Pada hakikatnya mereka berdua tidak lebih daripada “The Dog Of Imperialism.”

Untuk diketahui, memang Habibie dan Anwar memiliki kedekatan. Anwar — yang hendak mengikuti Pilihanraya Umum Malaysia 2013 — mengundang Habibie berbicara ke Universitas Selangor pada Kamis, (6/12/2012) lalu. Sementara pada Rabu, (28/11/2012), Anwar datang ke Jakarta untuk menghadiri ‘Celebrating The Habibie Center’s 13th Anniversary and Democracy Take-Off? The BJ Habibie Period.
(RD)
Ulasan GB

Hukum kebenaran dan keadilan p[un berjalan.

Kerana terlalu ghairah untuk menghentam Anwar, Utusan yang menyiarkan tulisan Zainuddin Maidin telah menyemarakkan lagi kemarahan rakyat Indonesia terhadap Malaysia yang sebelum ini disebabkan angkara dakwaan kes tiga orang polis merogol seorang amah Indonesia.

Laporan terkini mendapati Utusan sudah memadamkan tulisan berkenaan dari pautan akhbar onlinenya, tetapi yang bercetak akan tetap ada sebagai saksi dan buktinya.

Memang kedua-dua (zainuddin dan Utusan) yang merupakan lidah UMNO itu akan terus terhukum lantaran fitnah dan kebatilan yang mereka bawa...

...apabila kebenaran telah datang, yang batil pasti lenyap.....

Utusan dan UMNO BN tetap binasa!

9 ulasan:

GEBU berkata...

Zainuddin Maidin ni adalah mamak tongkang yang tak sedar diri. Mana dia ada rasa hurmat dengan rakyat Malaysia yang keturunannya berasal dari Indonesia?
Tanda-tanda yang UMNO akan karam bersama tongkang mamak ni dalam PRU13 seperti mana yang mamak ni alami.

Tanpa Nama berkata...

Puak mamak tongkang dlm umno amatlah ramai kasihan melayu umno dprkuda mamak tongkang.....kpd maidin mamak tongkang made in karela jgn sekali kali mnlagakan kami org melayu rakyat m'sia dgn bangsa serumpun kami rakyat indonesia.....ABU..

Tanpa Nama berkata...

Apa nak buat, mamak lah nih... Di negara ini, mamak saja yang buat kotor....makanannya pun kotor!

Tanpa Nama berkata...

UMNO ini sudah gila babikah apa? Tak puas lagi kau nak rosakkan maruah rakyat M'sia di mata rakyat negara luar? Tiada undi bagimu pada PRU akan datang kerana UMNO sudah menodai maruah kita sebagai rakyat Malaysia.

ayba berkata...

Gila meroyan lelaki ini kerana kalah PRU12 dahulu belum hilang lagi, malah makin teruk. Apa pun inilah spesis yang disukai mahathir.

Tanpa Nama berkata...

berhati2lah dengan suku mamak ini Melaka kedua boleh berlaku kalau begini keadaan nya rumpun melayu jangan sampai tergadai negara dek kelakuan mamak2 ini

Tanpa Nama berkata...

pengundi hantu Indon pun dah meluat dengan amno angkara mulut barua zam maidin dan utusan haram jadah....

Tanpa Nama berkata...

Zainudin, UMNO dan Utusan masih tidak insaf. Patutlah selalu kena saman dan selalu pula kalah.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya Indonesia menasihatkan (bekas) rakyatnya yang layak mengundi di Malaysia supaya jangan mengundi UMNO/BN lagi. Lagipun kad pengenalan dah dapat.