19 Okt 2012

Motorsikal Tersangkut Di Bumbung, Cerita P.Ramlee Jadi Kenyataan - Wajib Tonton

Gempar motosikal terbang, tiga remaja cedera

JENGKA 4 - Penduduk Felda Jengka 4 digemparkan dengan kejadian motosikal terbang dan tersangkut di atas atap garaj salah sebuah rumah milik peneroka tanah rancangan terbabit, petang kelmarin.

Motosikal terbabit yang dinaiki tiga remaja berusia 16 tahun itu dikatakan terbabas sebaik sahaja keluar dari satu simpang kerana gagal mengawal brek lalu merempuh atap garaj rumah milik Ramlah Seman, 55, yang berada dalam kedudukan kira-kira tiga meter lebih rendah dari jalan tersebut.

Ramlah berkata, ketika kejadian, dia dan anak serta cucunya sedang berehat di dapur rumahnya.

“Tiba-tiba saya terdengar satu dentuman kuat seakan-akan bunyi guruh namun tidak mengesyaki apa-apa.

“Tidak lama kemudian saya mendengar riuh rendah di luar rumah memanggil nama saya dan memberitahu ada motosikal tersangkut di atap garaj rumah saya,” katanya.

Sebaik sahaja keluar rumah, Ramlah memberitahu, orang ramai sedang berkerumun di hadapan rumahnya menyaksikan kejadian yang belum pernah terjadi sepanjang tinggal di tanah rancangan terbabit.

“Saya meminta jiran-jiran untuk menurunkan dua orang remaja yang tercampak di atas atap rumah saya,” katanya yang memberitahu jiran-jiran turut membantu menurunkan motosikal tersebut dari bumbung rumahnya.

Suaminya, Mat Yusuf Noh, 66, berkata, kejadian yang berlaku sekitar jam 4.0 petang itu menyebabkan sebahagian atap garaj rumahnya rosak.

“Kejadian ini sebenarnya bukan kejadian pertama menimpa keluarga saya di mana sebelum ini, rumah ini pernah dilanggar sebuah kereta yang terbabas di simpang di hadapan rumah saya ini.

“Sebahagian dinding batu roboh, namun bernasib baik kerana secara kebetulan, tiada kereta diletakkan di bawah garaj tersebut,” katanya.

Penunggang motosikal terbabit, Muhammad Fikri Saridan, 16, yang patah kaki dan tangan, sempat terjun dari motosikal tersebut sebelum tercampak ke atas atap.

Sinar Harian dimaklumkan, dua rakan sebaya Muhammad Fikri yang membonceng motosikal tersebut turut tercampak ke atas atap.

Salah seorangnya patah tangan dan masih di rawat di Hospital Jengka manakala seorang lagi cedera ringan.

Ulasan GB

Seniman Bujang Lapok - itulah nama ceritanya dimana sebuah motorsikal boleh "terbang" ke atas bumbung rumah. Sebuah filem komedi arahan P.Ramlee yang telah diterbitkan puluhan tahun dahulu.... tiba-tiba sekarang sudah ada motorsikal yang betul-betul terbang ke atas bumbung rumah orang.

Sungguh hebat ilham kurniaan Allah swt kepada Allahyarham P.Ramlee dimana apa yang dikisahkan itu seperti seolah-olah beliau telah menerawang puluhan tahun ke hadapan.

B ezanya kalau dulu ia cuma lakonan, mungkin motorsikal terpaksa diangkut naik ke atas bumbung, kali ini betul-betul terbang ke atas bumbung sepertimana cerita itu.

Saksikan..

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I tak ada komen pasal wayang P. Ramlee Senimen Bujang Lapok. Tapi i nak komen berhati - hatilah di jalan raya. Jangan sampai nyawa orang tidak berdosa melayang sudah. itu sajalah komen i yang mungkin boring ini. zzzzzzz

Tanpa Nama berkata...

Felda jengka 4 ni memang kwsn penempatan yang berbukit tinggi. Saya pernah pergi kenduri yang mana rumah yang saya pergi tu, halamannya sama level dgn atap rumah jiran. Bila nak balik, mengah2 nak sampai ke kereta semula

Rizal Yusuf berkata...

mana2 kawasan felda semuanya sama...mukabuminya berbukit bukau...ada kawasan tanah tinggi..ada yg rendah...jalan lurus dan sunyi...kalau nak merempit memang sesuai sangat la..kalau terbabas boleh landing kat ladang sawit / getah...rumah makcik ni maybe dekat selekoh...pesan aku, berhati2 di jalan raya.

Waris berkata...

Dia pakai ekjos besi rupanya....

Kenapa tak pakai ekjos buloh?

Joe Kumoe berkata...

ANAK-ANAK ADALAH CERMINAN IBU BAPA