7 Okt 2012

Indeks Bursa Saham Capai Paras Tertinggi, Tetapi Saham Felda Terus Merudum



Sungguhpun Indeks utama Bursa Saham telah mencecah paras tertinggi 1,668.32 pada hari semalam, namun harga saham Felda Global Ventures (FGV) terus tidak mampu untuk naik, malah menurun kepada 4.750 dari harga pembukaan 4.770

Para pelabur dan penggemar saham nampaknya tidak berminat terhadap saham FGV.

Yang berminat memantau tetapi dengan rasa berketar-ketar mengikuti turun naik harga saham FGV berkemungkinannya ialah KWSP dimana KWSP telah meningkatkan kepentingan langsung dalam GLC tersebut daripada 5.07 peratus pada 4 Julai kepada 7.02 peratus pertengahan bulan lepas.

FBM KLCI telah ditutup 23.57 mata lebih tinggi pada 1,660.23 pada Jumaat berbanding 1,636.66 sebelumnya berikutan pengukuhan serantau.

Sementara itu, Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) berazam berhimpun secara besar-besaran mendesak perdana menteri menyelamatkan Felda jika harga saham Felda Global Venture jatuh kepada RM4 seunit.

“Kalau harga saham jatuh 4, kita akan buat himpunan besar-besaran lebih besar daripada himpunan oren.

“Kita akan berhimpun untuk nyatakan sikap dan pendirian dan desak kerajaan umumkan pakej penyelamat (Felda),” kata presiden ANAK, Mazlan Aliman pada sidang media di ibu negara.

8 ulasan:

Awanama berkata...

Pasal apa desak pakej penyelamat..? Mereka degil. Tak hirau langsung pandangan rakyat.

DESAK mereka letak jawatan terutama Najib yang bagai tak sempat siang untuk menyenaraikan felda ke bursa.

Awanama berkata...

pelabur yang berduit banyak sedar saham FGV tu saham UMNO dan KSWP tolong maintain harganya tak bagi turun bawah harga IPO. mereka ni tak akan beli saham FGV kecuali anak Melayu aje yang nak kaya cepat dengan hutang bank, nak jual tak untung dan nak beli tak mampu. dok takok tu aje lah...harganya.

apa nak buat, saham UMNO.

Abu berkata...

saham naik kata orang tanda pilihanraya. malangnya harga sawit dan getah jatuh menjunam. pilihanraya tak akan dibuat sebab orang kampong akan marah.

Awanama berkata...

Nak selamat apa lagi Mazlan Aliman. Biar dia rasa akibat bodoh sombong, tak nak dengar nasihat orang.

Awanama berkata...

Orang dah tak percaya dengan syarikat kong kali kong UMNO....buat rosak Felda...Apa2 pun yang dibuat atas nama UMNO dalam berniaga akan punah spt KUB dan saham2 kerajaan negeri...Nasib baik Bank Rakyat tak masuk perangkap UMNO untuk di apungkan...kalau tak bungkus juga...

Awanama berkata...

apa la punya bangang orang2 atasan KWSP yang dok ikut melabur. Kalau saham FGVH muflis kali ini dan duit KWSP hangus hangpa dalam EPF siap la...nahas hangpa aku santau sekor2...bangsa muka tak tahu malu asyik nak kongkek duit rakyat saja keje kamu celaka oii...

ahmadyani berkata...

Saham lain juga bermasalah. Saham amanah Bank Islam contohnya, dahulu '97 Bursa 1000 mata, nilai saham RM1. Krisis ekonomi sebelum '00, saham jatuh sampai 30 sen. Sekarang lebih 10 tahun, saham bursa lebih 1600, nilai saham kekal bawah 30 sen.

Awanama berkata...

Tuhan merancang jg..jgn ingt otak isa samat cerdik sgt..otak thp perompak sll pk cmsne nk perabis duit negara..lps ni saham fgvh rugi sruh isa samat kait buah..asik mkn titik prluh org sj