7 Okt 2012

Nak Pecah Rekod Kamu Punya Pasal, Persoalannya Kenapa Salahgunakan Jentera Kerajaan?

Rekod kenduri kahwin terbesar kekal

Walaupun dihurung kontroversi, rekod kehadiran teramai ke kenduri kahwin anak Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ali Rustam akan tetap kekal dalam Malaysia Book of Records (MBR).

"Apa yang penting bagi MBR, kami tetapkan kaedah dan peraturannya dan mereka memenuhinya.

"Berhubung siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), saya tidak boleh komen apa-apa," kata jurucakap MBR kepada Malaysiakini ketika ditanya sama ada siasatan itu akan menjejaskan rekod yang dicipta.

Menurutnya MBR lagi, penganjur berjaya membuktikan jumlah kehadiran tetamu, termasuk memberikan senarainya.

Perkahwinan anak sulung ketua menteri Mohd Ridhwan Ali dengan pasangannya Nur Azieha Mohd Ali pada 30 September lalu dikatakan dihadiri seramai 130,000 tetamu, yang membolehkannya direkodkan dalam MBR. -mk

'Kahwin, bersalin, sakit, mati darah daging Ali Rustam'.

Ahli Parlimen Tangga Batu Datuk Idris Haron tampil membela Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam dalam kontroversi membabitkan perkahwinan anak lelaki beliau di Melaka baru-baru ini.

Menurutnya, Ali dikenali rakyat sebagai pemimpin yang akan memenuhi setiap jemputan rakyat baik majlis kahwin atau kematian.

Justeru, penganjuran majlis kahwin anak lelaki Ali dengan kehadiran ramai rakyat adalah sebahagian daripada amalan ketua menteri itu yang akrab dengan rakyat.

"KBSM - kahwin, bersalin, sakit, mati - telah menjadi darah daging Ali Rustam.

"Dia tidak melakukannya hanya kerana politik, tidak seperti sesetengah pemimpin yang letak sejadah di bahu untuk menunjuk-nunjuk yang dia akan bersolat jenazah sedangkan umum tahu yang solat jenazah tak perlu sejadah pun," kata Idris kepada Malaysiakini.

Idris juga tidak terkejut dengan kesudian ramai tetamu ke majlis tersebut kerana menurutnya Ali Rustam sendiri pernah memenuhi 23 undangan kenduri kahwin rakyat dalam masa sehari.

"Dalam adat Melayu Melaka, adalah wajib memenuhi undangan dan apabila orang hadir ke majlis kita dan menyumbang, itu diistilahkan 'menanam'.

"Kita wajib membalasnya apabila tiba masa mereka mengundang kita pula. Jika orang tak minat, jemput sejuta orang pun tetamu tak datang.

"Saya tidak lihat majlis ini sebagai kontroversi tetapi kebahagiaan antara pemimpin dan rakyat atas ikatan tulen yang dibina sekian lamanya," katanya.

Umno Cheras: Mereka tak faham adat Melayu.

Sementara itu, Ketua Umno Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee yang kebiasaanya dilihat berani mengkritik Umno dari dalam turut mengambil pendirian mempertahankan Ali.

Menurutnya isu itu dipolitikkan DAP Melaka yang tidak faham adab Melayu yang tidak mempersoalkan majlis perkahwinan terutamanya jumlah tetamu atau perbelanjaan.

"Yang peliknya pemimpin bukan Melayu seperti DAP yang suka buat isu.

"Pembangkang akan bangkang dan politikkan apa-apa sahaja isu jika babitkan pemimpin Melayu untuk alih sokongan rakyat," katanya.

Setiausaha DAP Melaka, Khoo Poay Tiong merangkap ADUN Ayer Keroh sebelum ini menggesa Ali Rustam mendedahkan perbelanjaan majlis kahwin anaknya yang dihadiri lebih 100,000 tetamu.

Ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin turut membuat laporan SPRM Melaka dan membangkitkan kemampuan Mohd Ali menganjurkan majlis tersebut.


Ulasan GB

Nak buat majlis kenduri kahwin dengan menjemput seluruh 27 juta rakyat Malaysia hadir pun itu hak Ali Rustam.

Tetapi yang menimbulkan persoalan ialah salahguna kuasa sebagai Ketua Menteri untuk memperalatkan jentera kerajaan dan kakitangan awam untuk majlis yang bersifat persendirian. Itu pokoknya.

Sekeping surat ditujukan kepada Yang di-Pertua Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG), Kamaruddin Mat Shah, Yang di-Pertua Majlis Perbandaran Jasin (MPJ), Murad Husin, Setiausaha MPAG, Shahdan Othman, Setiausaha MPJ, Ainu Nizla Kasman dan Pengarah Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal, Zainuddin Samad mengarahkan mereka semua menghadiri mesyuarat tersebut.

Surat tersebut bertajuk "Mesyuarat Majlis Persiapan Hiasan Luaran, Kebersihan Dan Logistik Sempena Majlis Perkahwinan Anak YAB Ketua Menteri Melaka" dipercayai dibocorkan sesetengah pihak yang tidak mahu penyelewengan Ali Rustam berterusan.



Itu yang rakyat persoalkan sekarang!

Surat itu sudah cukup untuk menjelaskan satu penyalahgunaan kuasa yang besar dan kesemua mereka yang terlibat yang namanya disebutkan di dalam surat itu sepatutnya boleh didakwa kerana "bersubahabat" membiarkan Ali Rustam mempergunakan mereka untuk majlis berkenaan!

Sepatutnya mereka yang menerima surat itu telah membuat laporan polis dan SPRM kerana diarahkan untuk melakukan kerja-kerja yang tidak termasuk di dalam bidang tugas mereka.

Dan kepada pembela-pembela Ali Rustam seperti pemimpin-pemimpin UMNO di atas dan yang lain-lain perlu menyedari bahawa kamu bersubahat menggalakkan Ali Rustam untuk terus melakukan salahguna kuasa tersebut dan hukum kebenaran dan keadilan akan tetap terkena kepada kamu juga... "yang bersalah yang yang bersubahat dengan pesalah tidak akan terlepas dari hukuman Tuhan yang sifatnya Maha Adil itu sekalipun SPRM mungkin melepaskan kamu!" Hanya masa, lambat atau cepat yang akan menentukan.

Tak belajarkah dari kes Khir Toyo, bagaimana Tuhan membalasnya?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Puak UMNO suka menghanyutkan pemimpin mereka membuat kerja rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dengan menyokongnya. Ini maknanya sokong membawa rebah.
Inilah yang menyebabkan pemimpin mereka terus sesat dengan kerja-kerja yang dilarang Allah dan undang-undang negara.

Tanpa Nama berkata...

BN dah pecah rekod Guiness World Record salah guna kuasa dan makan wang rakat