5 Sep 2012

[VIDEO] Hassan Ali Dibelasah Bekas Mufti Dalam Bual Bicara TV Al-Hijrah


Semalam, iaitu pada jam 10 malam..  Addin berkesempatan menonton TV Al-Hijrah. Menerusi program Bicara telah menjemput Dr. Asri Zainal Abidin, bekas Mufti Perlis dan Dr. Hassan Ali. Dalam bual bicara Dr. Asri telah menyindir Dr. Hassan Ali.

Menurut Dr. Asri, beliau hairan kenapa di Malaysia ini masih ada yang perjuangkan Islam mengikut bangsa. Dr. Asri menyatakan agama Islam adalah bukan hak eksklusif bangsa Melayu.

Agama Islam adalah universal, tanpa sempadan dan boleh di anuti oleh semua bangsa.




Dalam konteks Malaysia, kegagalan penyebaran agama Islam dikalangan bukan Melayu adalah kerana Melayu menganggap Islam adalah hak eksklusif bangsa Melayu itu sendiri.
Manakala, kelihatan ucapan Dr. Hasan Ali berkisar tentang keistimewaan bangsa Melayu, masih menebal dengan sikap rasisnya. Apapun pertembungan Dr. Asri dan Dr. Hassan Ali boleh di ibaratkan buku dengan ruas.. -addin77

Gambar ~pejuang rakyat



13 ulasan:

Amuraria berkata...

mangkuk hasang ali tu tak reti bahasa kot ! title saja doktor tapi ilmu terhad & sempit,maCam sorang dulu di selAngor anak toyol spesis doktOr gigi jugak tapi seleweng duit rakyat main tuduh pulak menteri besar kini selangor pakai duit rakyat ! kahkahkah doktor apa ya ,macam lagi sekor doktor tua pelupa pembela sanak sedara & kroni sampai jadi millionare tak cukup merembat segala projek selama 22tahun,ABU !

tompok berkata...

Komen Dr Asri tu pada minit yang ke 39.. harap maklum

adsraz dax berkata...

satu bicara yang bagus x perlu salah mana2 pihak kiter ambil yang positif buang yang negatif..bagi umat islam kiter berpegang quran dah sunnah..dan akal bukan lah satu2 penyelesai semua isu..

Tanpa Nama berkata...

Aper lah hasan nih..cakap lompong..xder point..puter2 jer. Cakap langsung takder Nas...mana PHD ko dapat nih...hasan..hasan..

Dr. Asri..pada malam sebelum pperangan Jamal..kedua2 belah pihak telah diserang oleh orang Abdullah Sabak supaya menampakkan satu pihak menyerang pihak lain bagi mencetuskan api pperangan...sehingga berlakunya pperangan tersebut. Inilah kerja pihak munafik..tengok muka hasan..cakap pun dah merapu2...

Tanpa Nama berkata...

Dr Asri macam banyak perli Dr Hassan Ali.. haha

Tanpa Nama berkata...

Dr Asri lebih tenang dan banyak fakta2 dari zaman Rasulullah dan sahabat Dr Hassan... emmm melayu politik melayu politik.. perpecahan

Tanpa Nama berkata...

untuk hassan ali patutnya bicara ni bertajuk "mengapa melayu berpecah"

Tanpa Nama berkata...

mungkin kebetulan kot tgk minit 45:50.... time dr asri cakap "ini perosak kami" sambil jari telunjuk kearah dr hassan.. hehe..

gen-Y berkata...

Sumber: http://www.ppdkerian.edu.my/portal/modules.php?name=AvantGo&file=print&sid=1128

Menurut seorang professor Amerika, Ralph Olssen, ibu segala keturunan Manasseh ialah orang-orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu.
Kalau berpandukan kitab Yahudi kuno, puak Bani Israil yang hilang dari kalangan Manasseh yang akan berada di barisan hadapan tentera Imam Mahdi dan akan menyembelih orang-orang Yahudi di Palestin dan akan memadamkan negara Israel dari peta dunia adalah orang-orang Melayu.

Mengikut Book of Mormon, sebahagian daripada Semenanjung Melayu (termasuk Selatan Thai) ialah dari kalangan Bani Israil, iaitu dari kumpulan Lehi (iaitu dari Manasseh).

Menurut kajian DNA yang dilakukan ke atas 86 lelaki Melayu oleh seorang professor perempuan di UKM baru-baru ini, terdapat 27% variant Mediterranean dalam darah DNA Melayu. Dalam kamus sains, DNA Mediterranean adalah dari bangsa Euro-Semitik termasuk dari Bani Israil.

Siapakah Melayu? Apa hubungan Melayu dan Yahudi? Adakah Melayu ini bangsa terpilih?


Persoalan:

1) Adakah kerana terpengaruh,maaf..maksud saya taksud dengan teori ini?

2) Jika benar sekali pun,adakah semuanya terpilih (org baik & jahat)?? atau yg BERIMAN shj?

3) Jika benar sekali pun,maka benarlah apa yg berlaku hari ini kerana 'Bapa borek,anak rintik' & 'guru kencing berdiri,murid kencing berlari 'mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi' ..

4) Umum diketahui yahudi menganggap hanya mereka bangsa paling mulia..

5) Kesimpulan.. wujud BANGSA,NEGARA & AGAMA.. yg mana sepatutnya AGAMA+(BANGSA+NEGARA). Kenapa?? Kerana 27% variant dlm DNA, maka wujudlah pepatah melayu 'mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi'.

Tanpa Nama berkata...

Ngo2 saf hadapn menentukn arah negara ..tp jati abuk xnmpk bila protes lyns dan sanida kt raub aritu..ngo bengong asang ali ni

Tanpa Nama berkata...

..... CAKAP HASAN JATI DAH BUNYI ORANG YANG TEWAS DALAM POLITIK.... YELAH BETULAH TU CAKAP BEDEGAR-DEGAR ISI HAMPEH, POINT CUMA ATAS ANDAIAN DAN SANGKAAN... PERASAN DIRI HEBAT. TENGOK LAH MACAM ORANG YANG ARIF DAN BERILMU MACAM DR. ASRI, CAKAP PENUH DENGAN POINT, AYAT QURAN.

HASAN JATI, CAMNE DIA BOLEH DAPAT PHd NI....

Tanpa Nama berkata...

kadang ilmu tinggi tapi tiada hikmah, kalau difahami secara dangkal memang seolah2 perjuangan melayu seolah2 tidak islam, padahal sebenarnya bangsa melayu adalah bangsa yang membela islam di tanahair ini
13 minutes ago • Like

dan yang paling jelek puak2 pas ni, masa professor asri kritik mereka, mereka tenyeh profesor asri kaw2, tapi bila nampak macam professor asri tenyeh musuh mereka (dato hassan ali), mereka sokong profesor asri kaw2 pula
10 minutes ago • Like

inilah politik kotor, bukan politik islam, jauh dari mengikut sunnah nabi muhammad saw
10 minutes ago • Like

adakah perpecahan umat islam kerana tiada perhubungan?
6 minutes ago • Like

masalah sebenar bukan sebab tak ada facebook atau email tapi sebab utama ialah ummat islam suka dengar cakap2 bohong munafiq
5 minutes ago • Like

sekarang pun sama munafiq pr (penipu rakyat) menyebarkan dusta dan difahami serta dipercayai oleh umat islam dan menambahkan pecah belah dikalangan umat islam
4 minutes ago • Edited • Like

semuanya salahkan abdullah bin sabak sebagai ketua munafik
4 minutes ago • Like

Dato Hassan Ali memang terpuji, beliau boleh label mereka sebagai Abdullah bin Sabak, tapi masih buat reservation supaya masyarakat boleh buat pertimbangan sendiri
2 seconds ago

Dato Hassan Ali memang terpuji, beliau boleh label mereka sebagai Abdullah bin Sabak, tapi masih buat reservation supaya masyarakat boleh buat pertimbangan sendiri
a few seconds ago · Like

Osama berkata...

Syabas Al Hijrah usha yg terpuji menemukan 2 tokoh ilmuan dlm pgrme BICARA.
Tahniah utk Sdr Amin Idris yg mempegerusi majlis dgn jayanya.
Pgrme sdemikian rupa ini lah yg dpt mencerna minda rakyat agar lebih celik, berilmu & bermaklumat lagi.
Jika Dr Hassan Ali Presiden KITA
yg belum nampak hala tuju organisasinya boleh menjadi ahli panel BICARA mengapa pemimpin2 parti2 @ organisasi2 lain yg gah namanya dipersada tanah air
tidak boleh jdi ahli panel BICARA?
Beri ruang rakyat ntk menilai dlm memilih pemimpina mereka.
Ruang BICARA spt ini lah saluran yg demokrtik utk bakal2 pemimpin negara menyampaikan hujah, visi & misi mereka yg mana RAKYAT
lah jua yg menentukan benar, salah, burok & baiknya pemimpin mereka kelak.
Usah sentiasa prejudis pd rakyat.. mreka semakin celik & cerdik! Generasi dominan sudah bertukar & mereka semakin pintar menilai buruk & baik sesuatu perkara.
Dgn memberikan ruang & peluang pd rakyat, salahkah mereka utk berekspresi & meluahkan pendapat?