24 Ogo 2012

Manipulasi Kadar Jenayah, KDN & KPN Perlu Jelaskan

KDN diminta perjelas manipulasi kadar jenayah

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat mendesak Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menberi penjelasan berhubung dakwaan manipulasi data jenayah.

Mereka merujuk kepada satu surat daripada "Sumun Osram" yang mengaku sebagai pegawai polis yang tidak mahu dikenali yang mendedahkan wujudnya manipulasi data jenayah bagi menampakkan kadar jenayah menurun.

Surat tersebut mendakwa terdapat percubaan sistematik untuk menurunkan perangkaan jenayah dengan cara menukarkan jenayah indeks kepada jenayah bukan indeks.

Penukaran tersebut dilakukan ketika laporan polis dibuat di mana klasifikasi 'jenayah indeks' akan direkodkan dalam sistem laporan polis sebagai 'bukan-indeks' bagi tujuan perangkaan.

Dalam satu kenyataan bersama oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Dr. Hatta Ramli (Kuala Krai), Liew Chin Tong (Bukit Bendera) hari ini, mereka mahu pihak kerajaan memberi penjelasan segera berhubung dakwaan surat tersebut.

"Dakwaan tersebut sangat serius kerana ia menimbulkan keraguan kepada integriti perangkaan rasmi, dan seterusnya integriti Menteri Dalam Negeri, Pemandu dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM)," kata mereka.

Mengikut surat 'Sumun Osram', jenayah yang dimanipulasi termasuk:

(A) Kes-kes kecurian diklasifikasikan sebagai Jenayah Indeks di bawah Akta Jenayah. Laporan mengenai jenayah ini akan diklasifikasi di bawah seksyen 382 Akta Jenayah. Oleh kerana seksyen 382 Akta Jenayah adalah jenayah bukan indeks, ia tidak akan direkodkan dalam perangkaan kadar jenayah.

(B) Samun di bawah Seksyen 457 Akta Jenayah merupakan jenayah indeks. Laporan yang diterima akan diklasifikasikan di bawah Seksyen 452 dan 453 Akta Jenayah. Oleh kerana seksyen 452 dan 453 Akta Jenayah adalah jenayah bukan indeks, ia tidak akan direkodkan dalam perangkaan kadar jenayah.

(C) Menyebabkan kecederaan adalah jenayah Indeks di bawah seksyen 324 dan 326 Akta Jenayah. Laporan yang diterima akan diklasifikasikan di bawah Seksyen 148 Akta Jenayah. Oleh kerana Seksyen 148 Akta Jenayah adalah jenayah bukan indeks, ia tidak akan direkodkan dalam perangkaan kadar jenayah.

Perangkaan rasmi hanya mengandungi jenayah indeks sahaja iaitu jenayah yang dilaporkan pada kadar kekerapan yang signifikan.

Jenayah bukan Indeks pula merupakan kes-kes kecil yang tidak berlaku secara kerap.

"Pakatan Rakyat meminta agar Hishammuddin dan Idris Jala untuk mendedahkan perangkaan kes-kes yang diklasifikasikan di bawah seksyen-seksyen 148, 382, 452 dan 453 Akta Jenayah selepas perlaksanaan NKRA sehingga ke hari ini dan tiga tahun sebelum perlaksanaan NKRA bagi membuktikan kebenaran," tegas mereka. -HD

KANTOI! Bagaimana Indeks Jenayah Dimanipulasikan??

Pakatan Rakyat menuntut menteri dalam negeri dan Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) supaya memberi penjelasan keatas dakwaan manipulasi data jenayah seperti yang ditimbulkan seorang individu yang mendakwa sebagai anggota polis.

Satu kenyataan bersama yang dikeluarkan tiga ahli parlimen Pakatan Rakyat – Nurul Izzah Anwar (Lembah Pantai), Dr Hatta Ramli (Kuala Krai) dan Liew Chin Tong (Bukit Bendera) – turut menggesa menteri dalam negeri mendedahkan perangkaan sebenar bagi kes yang tidak diklasifikasikan itu.

"Dakwaan tersebut sangat serius kerana ia menimbulkan keraguan kepada integriti perangkaan rasmi dan seterusnya integriti menteri dalam negeri," kenyataan itu dipetik.

Dakwaan berkenaan, seperti disiarkan di laman Malaysiakini hari ini, menyebut bahawa manipulasi "sistematik" itu dilakukan dengan menukar kategori jenayah tertentu supaya tidak direkodkan dalam perangkaan.

Surat daripada individu yang enggan dinamakan itu, seperti dipetik dalam kenyataan tersebut, menjelaskan bahawa usaha tersebut dilakukan dengan "menukar jenayah indeks kepada jenayah bukan indeks".

"Klasifikasi jenayah indeks kepada jenayah bukan indeks akan direkodkan dalam sistem laporan polis sebagai 'bukan indeks' bagi tujuan perangkaan.

"Mengurangkan jumlah jenayah indeks akan menunjukkan kadar jenayah sebagai menurun," kenyataan itu dipetik.

Penulis surat yang enggan dikenali berkenaan mendakwa ia antara lainnya melibatkan jenayah samun yang merupakan kesalahan mengikut Seksyen 457 Akta Jenayah, tetapi laporan berkenaan diklasifikasi mengkikut Seksyen 452 dan Seksyen 453 yang bukan merupakan jenayah indeks.

Begitu juga bagi kesalahan menyebabkan kecederaan mengikut Seksyen 457 Akta Jenayah, tetapi diklasifikasi di bawah Seksyen 148 akta berkenaan yang bukan jenayah indeks.

"Surat tersebut mendakwa manipulasi klasifikasi jenayah indeks kepada jenayah bukan indeks mencecah ke angka ribuan kes. Tentunya, menghilangkannya dari statistik jenayah akan menunjukkan kadar jenayah di negara ini menurun," kenyataan Pakatan dipetik.

Kenyataan tersebut seterusnya menuntut Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Idris anak Jala supaya mendedahkan perangkaan kes mengikut klasifikasi yang dinyatakan penulis surat terbabit, bagi membuktikan kebenaran.

Pakatan mencabar supaya kerajaan mendedahkan perangkaan melibatkan klasifikasi kes mengikut Seksyen 148, 382, 452 dan 453 Akta Jenayah selepas pelaksanaan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA = Najib Kerja Rosmah Arah) dan tiga tahun sebelum pelaksanaannya.

Bagaimana statistik jenayah dipinda?

Baru-baru ini, CPI menerbitkan penjelasan dari Polis DiRaja Malaysia (PDRM) sebagai tindak balas kepada kebimbangan awam mengenai jenayah yang semakin meningkat di negara ini dan statistik rasmi yang memberikan satu gambaran yang bertentangan dengan trend dalam tempoh tiga tahun lepas (lihat pertukaran dalam IHP antara Dr Lim Teck Ghee dan ACP Ramli Mohamed Yusuf).

Kami yang kini menyiarkan satu surat dari pembaca (menurut suratnya, dia adalah polis dengan lebih 30 tahun perkhidmatan) mempertikaikan dakwaan PDRM ini bahawa "persoalan angka doctored tidak timbul sama sekali" dan bahawa "statistik jenayah yang dikeluarkan oleh PDRM angka sebenar kes-kes jenayah yang dilaporkan dan disiasat oleh jabatan polis [dan] tiada pengubahan atau pelarasan kepada angka boleh dilakukan, dalam usaha untuk menggambarkan gambaran baik situasi jenayah seperti yang didakwa oleh pihak-pihak tertentu. "

Surat ini sangat bernilai bukan sahaja dalam menunjukkan bagaimana statistik rasmi telah dipinda untuk memenuhi sasaran pengurangan jenayah Barisan Nasional seperti yang dinyatakan dalam GTP tetapi juga dalam cadangan yang berguna dan konkrit untuk membanteras jenayah di negara ini.

CPI mengesyorkan bahawa kandungan surat itu berhati-hati dinilai oleh PDRM dan orang awam untuk membantu dalam memerangi jenayah.

Surat tersebut telah diedit minimum untuk kesilapan kecil ejaan dan lain-lain tatabahasa tetapi kandungan asalnya telah dikekalkan.

Statistik jenayah - Mari Beritahu Kebenarannya!

Tanpa Nama

Apakah kadar jenayah turun? Ya, bergantung kepada statistik yang disediakan oleh pihak polis dan Pemandu. Adalah bahawa gambaran sebenar keadaan jenayah? Jawapannya sudah pasti tertulis dengan huruf besar 'TIDAK'.

Jenayah pada asasnya terbahagi kepada dua kategori. Satu adalah 'Jenayah Indeks' dan satu lagi 'Jenayah Bukan Indeks'. Statistik yang disediakan oleh pihak polis adalah hanya kes-kes yang datang di bawah kategori 'jenayah indeks'.

'Jenayah Indeks' ditakrifkan sebagai jenayah yang dilaporkan dengan kekerapan yang mencukupi dan dengan kepentingan yang mencukupi untuk menjadi lebih bermakna sebagai indeks kepada keadaan jenayah.

Pada asasnya, ia bermakna indeks adalah kayu pengukur untuk mengukur keadaan jenayah tempat tertentu, daerah, negeri atau seluruh negara. Statistik jenayah indeks akan menunjukkan sama ada jenayah telah meningkat, menurun atau bergerak sentiasa.

'Bukan indeks jenayah' dianggap sebagai kes kecil dalam keadaan alam semula jadi dan tidak berlaku amuk itu dengan segaja untuk mewajarkan kemasukan ke statistik jenayah atau sebagai penanda aras untuk menentukan keadaan jenayah.

'Jenayah Indeks' terdiri daripada dua kategori. Satu adalah 'Jenayah kekerasan' dan yang lain adalah 'Jenayah Harta Benda'.

'Jenayah kekerasan' terdiri daripada pembunuhan; rogol; rompakan bersenjata dengan rakan sejenayah; rompakan dengan rakan sejenayah; rompakan bersenjata; rompakan dan menyebabkan kecederaan.

'Jenayah harta benda' Sementara itu terdiri daripada kecurian, kecurian kereta, kecurian motosikal, kecurian kenderaan berat; ragut; dan pecah rumah. Ini adalah jenayah yang digunakan sebagai statistik untuk menggambarkan keadaan jenayah.

Pada tahun 2009, kerajaan tampil dengan 'Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan' jenayah 'adalah antara 'Bidang Keberhasilan Utama Negara' (NKRA). Indeks Prestasi Utama (KPI) yang ditetapkan bagi polis pada 27 Julai 2009 di bawah NKRA adalah untuk mengurangkan kadar jenayah sebanyak 20%.

Bahawa perintah yang tinggi untuk mengurangkan kadar jenayah sebanyak 20% adalah dilema bagi anggota polis. Polis tahu bahawa permintaan kerajaan adalah idealistik tetapi tidak layak untuk dicapai. Mana-mana pakar jenayah akan memberitahu bahawa jenayah adalah produk faktor sosio-ekonomi dan polis menjadi sebahagian daripada sistem keadilan jenayah sahaja tidak boleh menangani isu ini.

Walau bagaimanapun, dalam usaha menegakkan maruah dan imej, polis tunduk kepada tekanan politik dalam bersetuju untuk mencapai sasaran KPI yang ditetapkan di bawah NKRA. Dengan standard semasa kepolisan dan amalan, polis mungkin dapat membendung keadaan jenayah sehingga ke tahap tertentu, tetapi untuk mengurangkan sebanyak 20% adalah benar-benar mustahil. Jadi, pada masa-masa terdesak, langkah-langkah terdesak diambil.

Pihak polis kemudian datang dengan cara yang bijak mencapai sasaran. Prinsip di sebalik rancangan itu adalah, baik, jika ini adalah apa politik 'tuan mahu, maka kita hendaklah memberi kepada mereka cara mereka mahu.

Seperti yang dikatakan sebelum ini, statistik jenayah terdiri daripada hanya jenayah indeks. Oleh itu, mereka secara beransur-ansur menurunkan statistik jenayah dengan mengalihkan jenayah indeks jenayah bukan indeks. Peralihan dilakukan pada masa laporan polis dikemukakan.

Klasifikasi jenayah dari indeks indeks bukan akan ditangkap dalam sistem polis melaporkan sebagai 'bukan indeks' dan itu tidak mendaftar sebagai jenayah indeks bagi tujuan statistik. Mengurangkan jenayah indeks akan menunjukkan bahawa jenayah tertentu adalah menurun.

Terdapat beberapa jenis jenayah mana klasifikasi boleh dimanipulasi dari indeks bukan indeks. Muslihat ini bermula di peringkat daerah polis yang menerima laporan dan kemudiannya dihantar ke Ibu Pejabat Polis Negeri dan Ibu Pejabat Polis Persekutuan.

Jenayah yang telah dimanipulasikan adalah:

a. Kes rompakan di bawah Kanun Keseksaan diklasifikasikan sebagai jenayah indeks. Kesalahan ini akan diklasifikasikan sebagai bukan indeks di bawah seksyen 382 Kanun Keseksaan. Sejak itu, seksyen 382 Kanun Keseksaan adalah satu jenayah bukan indeks, oleh itu tidak akan dapat dilihat dalam statistik jenayah.

b. Pecahan di bawah seksyen 457 Kanun Keseksaan adalah satu jenayah indeks. Kesalahan ini akan diklasifikasikan sebagai bukan indeks di bawah seksyen 452 atau 453 Kanun Keseksaan. Sejak itu, seksyen 452 dan 453 Kanun Keseksaan adalah jenayah bukan indeks itu tidak akan dapat dilihat dalam statistik jenayah.

c. Menyebabkan kecederaan di bawah seksyen 324 dan 326 adalah jenayah indeks. Kesalahan-kesalahan ini akan diklasifikasikan di bawah seksyen 148 Kanun Keseksaan. Sejak itu, seksyen 148 Kanun Keseksaan adalah satu jenayah bukan indeks itu tidak akan dapat dilihat dalam statistik jenayah.

Pengelasan di bawah jenayah indeks jenayah bukan indeks berlarutan hingga ke beberapa ribu kes. Sudah tentu, dengan membuang kes ini dari statistik jenayah akan mencerminkan bahawa jenayah telah turun.

Satu cara mudah menentukan takat kes-kes yang diambil kira dari kategori jenayah indeks bagi tujuan mengurangkan statistik jenayah adalah dengan meminta polis untuk menyediakan statistik kes diklasifikasikan di bawah seksyen 148, 382, ​​452 dan 453 Kanun Keseksaan kerana pelaksanaan NKRA untuk tarikh.

Kemudian perbandingan perlu dibuat dengan statistik kes-kes di bawah seksyen berkata dalam tempoh tiga tahun terakhir sebelum NKRA. Anda akan menemui kenaikan secara tiba-tiba dalam bilangan kes-kes di bawah seksyen itu selepas pengenalan KPI. Angka ini maka seharusnya dibandingkan dengan angka seksyen yang sama untuk tiga tahun sebelum NKRA.

Hasilnya akan mengesahkan bahawa bagi tempoh tiga tahun sebelum kepada NKRA, kes-kes yang diklasifikasikan di bawah seksyen 382, ​​452 dan 453 adalah hampir sifar dan di bawah seksyen 148 boleh mempunyai hanya beberapa kes yang dilaporkan. Bilangan kes-kes yang direkodkan di bawah empat bahagian untuk tiga tahun selepas NKRA tolak bilangan kes-kes yang direkodkan bagi tempoh tiga tahun sebelum NKRA akan menjadi tokoh yang telah dimanipulasi.

Faktor-faktor lain yang menyekat statistik jenayah dalam tempoh NKRA adalah:

Terdapat banyak kes di bawah kategori jenayah indeks yang tidak dibuka untuk siasatan dan telah ditutup dengan tiada tindakan lanjut (NFA). Kes-kes ini melibatkan rompakan, curi ragut dan kecurian. Polis tidak mengambil tindakan lanjut atas sebab-sebab tiada alasan yang mencukupi untuk meneruskan dengan perkara itu jika suspek tidak dapat dikenal pasti, kehilangan adalah minimum atau tiada petunjuk untuk meneruskan siasatan lagi. Terdapat beribu-ribu kes-kes seperti ini dan sejak kes ini tidak dibuka untuk siasatan, oleh itu, tidak akan dapat dilihat dalam statistik jenayah. Tiada Pemprofilan dilakukan ke atas kes-kes ini, tetapi semata-mata terus disapu di bawah karpet. Tanpa profil maka trend, corak, kawasan sasaran dan suspek yang mungkin tidak boleh dikaji untuk menangani berulangnya insiden-insiden ini.

Terdapat juga kes pendek berubah untuk mencapai KPI. Berkata, sebagai contoh, dalam satu hari tertentu terdapat 10 kes kecurian yang dilaporkan di kawasan perumahan tertentu. Hanya satu kes akan dibuka untuk siasatan dan sembilan kes lain akan merentas dirujuk kepada satu kes yang telah dibuka. Bagi 10 kes kecurian, statistik perlu menjadi 10 kes jenayah indeks. Sejak itu, hanya ada satu kes yang telah dibuka untuk siasatan itu sembilan kes lain tidak akan dapat dilihat dalam statistik jenayah indeks.

Angka Gelap (jenayah tidak dilaporkan) tidak difaktorkan ke dalam statistik jenayah.

Terdapat teori bahawa untuk setiap 10 kes yang dilaporkan akan ada satu kes yang tidak dilaporkan. Orang tidak melaporkan jenayah apabila mereka telah hilang kepercayaan kepada polis. Kekurangan iman mungkin timbul apabila orang mempunyai tanggapan bahawa polis tidak akan merawat serius laporan penyiasatan tidak berkesan kerana ketidakcekapan; mengamalkan double standard; tidak percaya polis dapat menyelesaikan kes itu atau membawa keadilan kepada mangsa atau boleh memulihkan hilang barangan; penyiasatan diskriminatif berdasarkan latar belakang, pengaruh orang itu, atau status dalam masyarakat; trauma kecil atau kerugian yang dirawat dengan hina; kes boleh boleh dikompromi oleh suspek semakin jauh melalui rasuah, mempengaruhi ia dalam arena politik dan sosial berdiri; menyeluruh dalam pergi kepada polis stesen dan laporan penginapan; dan lepas tetapi tidak kurangnya adalah kesangsian dan syak wasangka tentang polis.

Secara keseluruhan, jenayah sesungguhnya telah naik.

Terdapat banyak kelemahan dalam statistik yang keluar kepada orang awam. Statistik telah direka untuk mewajarkan KPI dan menenangkan kuasa yang menjadi. Ia adalah lebih baik untuk polis untuk memberitahu kebenaran dan malu syaitan.

Dalam respons kepada Dr Lim Teck Ghee, polis berkata, "statistik Jenayah yang dikeluarkan oleh PDRM adalah angka sebenar kes-kes jenayah yang dilaporkan dan disiasat oleh jabatan polis. Angka-angka ini auto-dijana oleh sistem komputer jabatan iaitu Sistem Pelaporan Polis (PRS). Dengan cara ini, tiada pengubahan atau pelarasan kepada angka boleh dilakukan, untuk menggambarkan gambaran cerah keadaan jenayah seperti yang didakwa oleh pihak-pihak tertentu. "

Rasionalisasi sistem komputer (PRS) untuk mengesahkan angka-angka jenayah adalah alasan yang cacat. Sistem memungut hanya apa yang telah dimasukkan ke dalam ia. PRS sistem tidak mengawal klasifikasi kes. Untuk menunjukkan bahawa GTP, NKRA dan KPI adalah satu kejayaan, klasifikasi kes doctored dan dimasukkan ke dalam sistem yang pasti akan menghasilkan hasil yang diingini.

Polis membuat dakwaan lain, "Semua data jenayah dan statistik yang dihasilkan dalam sistem PDRM telah diaudit dan disahkan oleh Pricewaterhouse Coopers Malaysia."

Adakah anda mengharapkan akauntan untuk mengaudit dan mengesahkan klasifikasi kes? Adakah mereka akan melalui semua laporan polis untuk memastikan sifat jenayah yang dilakukan, mengkategorikan seksyen yang betul kesalahan itu di bawah undang-undang, dan klasifikasi kes itu sebagai indeks atau indeks bukan?

Benar mengenai peranan mereka yang hanya terhad untuk mengira angka-angka yang diberikan oleh pihak polis. Malah, ia adalah satu pembaziran dana awam menyewa akauntan doktor haiwan hanya angka jika hanya polis yang jujur ​​di tempat pertama.

Akhirnya perhubungan awam (PR) diberi latihan untuk memadamkan perasaan takut terhadap jenayah. Berhenti memperbodohkan orang ramai dengan program PR, seperti 'berprofil tinggi kepolisan', 'rondaan penglihatan tinggi', 'walkabout', 'berhenti dan bercakap,' meet and greet ', dan' menyanyi di pusat membeli-belah ', yang tidak akan berfungsi apabila penjenayah masih pengilangan sekitar.

Perbelanjaan perunding pengambilan wang yang besar dengan latar belakang tidak atau kepakaran dalam bidang jenayah untuk menasihati pihak polis adalah kesilapan terbesar.

Adalah teramat malu bagi organisasi polis yang sudah 205 tahun, mempunyai pegawai-pegawai polis yang lebih daripada 30 tahun dalam perkhidmatan dan pengalaman dengan latar belakang pendidikan dari SPM hingga PHD, tidak mampu untuk menangani situasi jenayah.

Polis tidak melihat perspektif yang betul dalam menangani jenayah. Mangsa jenayah pergi kepada polis untuk apa? Untuk membetulkan!

Penyiasatan adalah kawasan di mana kebanyakan orang yang kecewa, mencurigakan dan keyakinan kekurangan dalam keupayaan polis untuk menangkap suspek dan menyelesaikan kes itu. Ini adalah punca utama rasa tidak puas hati dan persepsi negatif terhadap polis.

Penyiasatan dan kegiatan miskin membawa kepada penjenayah yang lebih di jalan-jalan dan jenayah yang semakin berleluasa dan meluas. Salah satu cara untuk mengurangkan jenayah adalah dengan membuang sebagai penjenayah banyak yang mungkin daripada masyarakat dan menghantar mereka di belakang bar.

Memecah dilema pegawai penyiasat. Meningkatkan kakitangan penyiasat dalam semua jabatan yang terlibat dalam siasatan dan pegawai-pegawai kanan untuk menerajui jabatan di peringkat daerah, negeri dan persekutuan. Sebagai peringatan, menamatkan sekali gus penyelewengan semasa KPI menyelesaikan kadar jenayahvdan kadar pendakwaan sebelum ia berkembang menjadi kontroversi lain.

Satu lagi isu adalah pencegahan jenayah. Daripada membuang tenaga dan masa pada latihan PR, terbukti dicuba dan diuji kaedah mesti menyegarkan. Rondaan mudah alih dan menewaskan dan sekatan jalan mesti diperkukuhkan dan bertenaga. Perancangan miskin, mentaliti kakitangan, kekurangan pengetahuan dan kemahiran adalah masalah utama yang melanda kawasan ini. Langkah-langkah ad-hoc pencegahan jenayah adalah tidak berkesan dan menjadi satu perkara yang telah lapuk. Pencegahan jenayah melalui rondaan mudah alih dan menewaskan harus berterusan dan meluas dengan kehadiran polis yang mencukupi, penguatkuasaan yang berkesan dan berorientasikan hasil.

Ia memerlukan pencuri untuk menangkap pencuri. Terdapat masa apabila detektif sangat pintar dalam perhimpunan risikan dan mempunyai keupayaan untuk menentukan pelakunya hanya dengan menganalisis modus operandi. Mereka semua-bulat dan seperti kucing boleh bau tikus batu jauhnya.

Baik, berkebolehan dan minda menyelesaikan sesuatu detektif telah digantikan dengan pekerjaan meja yang tidak ketara. Jabatan siasatan kini dipenuhi dengan kakitangan yang dijangka untuk memaparkan sifat-sifat mulia dan sumber untuk maklumat dan risikan ke atas jenayah dari kuil dan gereja. Ini segmen organisasi perlu diberi kepentingan dan diubahsuai. Lebih banyak kakitangan perlu Diangkat dengan kemahiran dan ketangkasan yang diperlukan untuk mengumpul risikan ke atas kegiatan jenayah, mengesan dan menangkap penjenayah.

Langkah segera dan drastik untuk memperbaiki ketiga-tiga kawasan (penyiasatan, pencegahan jenayah dan detektif) akan menghasilkan kemajuan yang ketara dalam mengurangkan ancaman jenayah yang rakyat sedang mengalami sekarang.

Penjenayah datang dari pelbagai latar belakang etnik. Organisasi polis yang sama harus dikendalikan dengan polis yang mencukupi daripada latar belakang pelbagai etnik. Organisasi polis kini dipenuhi dengan lebih daripada 90 peratus hanya terdiri daripada satu kumpulan etnik.

Jenayah tidak mempunyai sempadan atau halangan bangsa. Komposisi polis harus mencerminkan masyarakat yang mereka berurusan dengan. Pihak polis tidak seperti sebuah organisasi yang tidak berurusan atau berinteraksi dengan orang ramai. Bagaimana anda mengharapkan anggota polis dari satu etnik untuk berkomunikasi dengan berkesan, sumber maklumat, berurusan dengan penjenayah, dan menangani isu-isu perkauman, dengan orang budaya yang berbeza, adat resam, bahasa dan latar belakang dengan cara yang berkesan dan praktikal?

Ini bukan isu perkauman, tetapi disuarakan dengan niat yang mulia demi kepentingan semua rakyat Malaysia.

Polis diupah untuk memupuk keamanan dan keselamatan. Polis tidak perlu membuang terlalu banyak masa, tenaga dan tenaga kerja untuk mengajar agama dan terlibat dalam aktiviti keagamaan. Terdapat terlalu banyak aktiviti keagamaan dalam pasukan polis sekarang.

Semua anggota polis melanggan kepada agama pada masa pekerjaan dan tidak ada sebab untuk mereka pergi sesat dengan disiplin tenaga di tempat. Terdapat satu unit yang dipanggil 'Biro Agama dan Kaunselling' (BAKA) ditubuhkan di semua daerah, negeri dan peringkat persekutuan untuk mengatur fungsi, aktiviti dan khutbah agama.

Ini seharusnya dibiarkan kepada pakar dalam agama dan kaunseling. Mereka boleh turut membantu dalam atau diupah untuk menyediakan agama dan perkhidmatan kaunseling dan bukannya menggunakan begitu banyak tenaga polis yang terlatih dalam memerangi jenayah.

Polis bertanggungjawab untuk mengekalkan undang-undang dan perintah. Mereka bertanggungjawab kepada undang-undang dan undang-undang sahaja. Menteri Dalam Negeri tidak mempunyai urusan menggunakan dua tingkat bangunan pejabat di Bukit Aman. Tempat beliau yang sesuai adalah di Kementerian Dalam Negeri, Putrajaya. Peranan beliau harus terhad kepada dasar sahaja dan tidak terlibat dalam, mengarah, atau menyelia operasi sehari-hari polis.

Tiada jaminan bahawa dia tidak akan berada di bawah penyiasatan jika dia melampaui batas undang-undang. KPN tidak perlu dimasukkan ke dalam kedudukan yang terdiri daripada harus konflik isu timbul melibatkan Menteri Dalam Negeri.

Seorang pegawai kanan polis dengan kedudukan Timbalan Pesuruhjaya Polis (DCP) diberi jawatan khusus sebagai 'penyeri gadis' Menteri Dalam Negeri. Ramai pegawai-pegawai yang lebih kanan dan lelaki diberikan kepadanya dalam nama NKRA. Ini adalah satu pembaziran semata-mata tenaga kerja, wang pembayar cukai dan penyalahgunaan kuasa, yang mana orang-orang ini perlu akur kepada undang-undang sedia ada.

Untuk memerangi jenayah, anda perlu mengambil lembu jantan oleh tanduknya. Polis tidak perlu pun cuba di tempat awam, tersenyum; ketawa; berjabat tangan, berhenti dan bercakap dan bertemu dan menyambut, untuk mengatasi ketakutan jenayah atau persepsi negatif. Itu hanya penampilan kosmetik apabila rungutan sebenar adalah tidak dapat diselesaikan dan dijaga.

Pihak polis adalah satu jenayah yang membawa penguatkuasaan badan dan tidak berada dalam industri pelancongan atau ditugaskan dengan fungsi perhubungan awam. Pihak polis mesti kelihatan serius dan tegas sambil melaksanakan tugas mereka. Sumpah dipertikaikan mereka melindungi rakyat dan harta mesti dihormati.

Mesti ada perasaan takut dan hormat ke arah anggota polis. Takut mesti datang dari orang yang zalim dan orang-orang yang berniat untuk melanggar undang-undang. Berkenaan adalah dari orang-orang yang merasa aman apabila melihat lelaki dengan warna biru. Adakah polis melakukan perkara yang betul untuk layak mendapat penghormatan itu?

Orang berasa tidak selamat dengan keadaan jenayah dan takut menjadi mangsa terus meningkat. Ironinya, sebilangan polis pun mempunyai sentimen yang sama.

Memanipulasikan perangkaan jenayah hanya akan memburukkan lagi keadaan. Bersikap jujur ​​dan memberitahu kebenaran.


Penulis adalah seorang anggota polis dengan lebih 30 tahun pengalaman dalam perkhidmatan yang ingin kekal tanpa nama. -jalanpulang


Tiada ulasan: