5 Mei 2012

4 Peguam Wanita Saman KPN, Kerajaan

Kuala Lumpur: Empat peguam wanita yang ditahan polis ketika hendak berjumpa dengan anak guam mereka yang ditahan kerana mengadakan perhimpunan nyalaan lilin tiga tahun lalu, hari ini memfailkan saman terhadap polis dan kerajaan.

Fadiah Nadwa Fikri, 29, Murni Hidayah Anuar, 28, Puspawati Rosman, 31, dan Syuhaini Safwan, 28 memfailkan saman itu di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil, melalui Tetuan Daim & Gamany.

Mereka menamakan tiga pegawai penangkap, Ketua Polis Daerah Brickfields, ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid, Timbalan Penguasa Polis DSP Jude Pereira, Ketua Polis Negara dan kerajaan Malaysia sebagai defendan.

Dalam pernyataan tuntutan itu, mereka berkata pada 7 Mei 2009, 9.35 malam mereka hadir di luar perkarangan Ibu Pejabat Daerah Brickfields (IPD).

Tujuan mereka adalah untuk memberi bantuan guaman kepada 14 anak guam mereka yang ditahan pada hari itu kerana mengadakan perhimpunan nyalaan lilin terhadap Wong Chin Huat, aktivis hak asasi yang ditahan mengikut Akta Hasutan.

Mereka pada masa itu peguam dari Pusat Bantuan Guaman Kuala Lumpur, mendakwa dihalang memasuki kawasan IPD itu untuk bertemu anak guam atas alasan anak guam mereka telah menandatangani satu borang bagi melepaskan hak mereka untuk bertemu peguam.

Keempat-empat peguam itu mendakwa anak guam mereka ketika dihubungi melalui telefon bimbit menafikan mereka menandatangani borang itu.
Mereka mendakwa sudah beberapa kali memohon untuk berjumpa dengan anak guam mereka tetapi gagal berjumpa.

Selepas itu seorang pegawai polis muncul bersama "loud hailer" membuat pengumuman supaya mereka bersurai di kawasan luar IPD itu namun mereka gagal berbuat demikian dan seterusnya mereka ditahan di dalam IPD itu.

Peguam-peguam itu mendakwa pada 5 pagi, 8 Mei 2009 mereka dibawa menaiki kereta ke Balai Polis Travers dan dibebaskan dengan jaminan polis pukul 12 tengah hari.

Mereka mendakwa penahanan mereka itu tidak sah dan menyalahi undang-undang dan memohon ganti rugi am, teruk, teladan dan kos. - BERNAMA

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semangat dan kesedaran untuk memperjuangkan kebenaran dan keadilan yang sering dimanipulasi dan disembunyikan maka akhirnya mendorong rakyat jelata keluar daripada Garisan Takut terhadap polis dan kerajaan.

Sebaliknya mereka pula nekad untuk melakukan satu perubahan. Berani kerana benar dan takut kerana salah. Syabas.

Tanpa Nama berkata...

di malaysia sekarang undang-undang dah jadi produk kedua, manakala budaya samseng diutamakan lebih-lagi pm najid adalah ketua samseng nombor satu yang telah diprogram sedemikian oleh isterinya; rosmah mansor.

Tanpa Nama berkata...

Saman jangan tak saman..biar sampai terlondeh seluar mereka. Kalau polis main undang2 kita main undang2 juga. PDRM ni kena dididek sebab tak cukup waras lagi.