11 Feb 2012

Pilihanraya Dipanggil Selepas SPRM "Bersihkan" Skandal NFC

Panel SPRM bincang tiga kes profil tinggi

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan membincangkan tiga kes berprofil tinggi, termasuk melibatkan National Feedlot Center dalam satu mesyuarat jawatankuasa penilaiannya pada 23 Februari.

Satu kenyataan dikeluarkan suruhanjaya itu menyebut, perbincangan itu juga melibatkan siasatan ke atas dua orang ADUN PKR Selangor – Amirudin Shari dan Shuhaimi Shafiei – berhubung dakwaan penyelewengan dan sindiket kecurian pasir di negeri itu.

Satu lagi kes yang akan dibincangkan melibatkan dakwaan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa bekas ketua pegawai eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan, Abdul Ariffahmi Ab Rahman.

Siasatan lengkap ke atas kes berkenaan telahpun lengkap dan dikaji oleh Pejabat Peguam Negara dan akan dikemukakan kepada panel berkenaan.

"Panel ini adalah satu mekanisme bebas yang telah dibentik oleh kerajaan bagi memastikan SPRM menjalankan tugas dengan bebas, telus without fear and favour," kenyataan itu dipetik.

Terma rujukan untuk panel yang dipengerusikan bekas ketua audit negara Tan Sri Dr Hadenan Abdul Jalil itu antara lainnya menyatakan bahawa ia dibentuk untuk meneliti kes melibatkan suspek yang telah ditahan dan dilepaskan dengan jaminan melebih enam bulan oleh SPRM.

Selain itu, panel itu juga akan menerima laporan daripada SPRM berhubung kertas siasatan yang tidak mendapat apa-apa keputusan selepas tempoh melebihi enam bulan.

Panel itu juga dibentuk untuk menerima dan meneliti laporan daripada Suruhanjaya berhubung Kertas
Siasatan yang mana tempoh siasatan melebihi tempoh 12 bulan.

Laporan tahunan dan ulasan panel berkenaan berhubung perjalanan operasi siasatan SPRM akan diserahkan kepada perdana menteri Datuk Seri Najib Razak. -mk

SPRM: Siasatan babitkan 2 Adun PKR selesai

SHAH ALAM - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata, siasatan lengkap Jabatan Peguam Negara terhadap dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor, yang didakwa terlibat dalam isu rasuah dan skandal perlombongan pasir di Selangor, telah diperoleh dan akan dibentangkan kepada Panel Penilaian Operasi akhir bulan ini.

Sehubungan itu, SPRM akan mengemukakan laporan siasatan kepada panel berkenaan untuk mengkaji, meneliti dan mengesyorkan hasil daripada keputusan itu.

"SPRM ingin memaklumkan bahawa siasatan berkaitan kes terhadap Adun Seri Muda, Shuhaimi Shafiei dan Adun Batu Caves, Amirudin Shaari telah lengkap dan pihak Pejabat Peguam Negara telah mengkaji dan meneliti kes tersebut dan kini telah diterima semula oleh suruhanjaya ini.

"Sehubungan itu, suruhanjaya akan mengemukakan kertas tersebut kepada Panel Penilaian Operasi untuk mengkaji, meneliti dan mengesyorkan hasil daripada keputusan yang telah diperolehi daripada Jabatan Peguam Negara," kata SPRM dalam satu kenyataan lewat hari ini.

Panel itu yang dipengerusikan bekas Ketua Audit Negara, Tan Sri Dr Hadenan Abdul Jalil serta dianggotai tujuh yang lain dilantik kerajaan daripada kalangan mereka yang mempunyai kepakaran dan mewakili badan-badan profesional yang bersesuaian bagi memastikan SPRM menjalankan tugas dengan bebas serta telus tanpa rasa takut dan memihak.

Panel ini dijangka bersidang pada 23 Februari depan, kata kenyataan itu lagi.

Sebelum ini, penulis blog Raja Petra Kamarudin mendakwa Shuhaimi dan Amirudin terlibat dalam isu penyelewengan dan sindiket kecurian pasir di Selangor.

Selain kes berkenaan, SPRM juga akan turut membentangkan kes Pusat Fidlot Nasional dan kes yang melibatkan siasatan terhadap menantu Menteri Besar Kelantan, Ariff Fahmi Abdul Rahman kepada semua ahli panel.

Dalam kenyataan pagi ini, kedua-dua wakil rakyat berkenaan menafikan unsur rasuah, sebaliknya mendakwa ia laporan direka oleh blog.
-SH


Ulasan GB

Tiba-tiba kes pasir di Selangor dan kes Ariffahmi di Kelantan ditimbulkan semula dan disekalikan dengan kes NFC.

Itu sebab mengapa sebelum ini GB menulis sewaktu mengulas mengapa isu pasir yang telah lama ditimbulkan semula. Petikan:

Sekarang ini semacam wujud satu fenomena baru iaitu mewujudkan isu-isu lapuk untuk memburukkan imej kerajaan PR Selangor seperti siu pasir, isu gambar bogel Elizabeth Wong dan sebagainya menjelang PRU13 di dalam misi UMNO BN Tawan Selangor.

Mereka ketandusan isu, lantas cuba "menggilap" isu lama dengan harapan rakyat terpedaya.

Maka diperalatkan Pengarah Eksekutif NFCorp dan RPK yang sekarang ini tersepit dengan pelbagai skandal dan isu yang melanda mereka berdua.

Mereka berdua (Wan Shahinur &RPK) seperti "disuruh" oleh pihak tertentu untuk membangkitkan isu berkenaan.


Mengapa isu pasir dan Ariffahmi ditimbulkan? Kerana untuk memerangkap Pakatan Rakyat: jangan kecoh-kecohkan hal Shahrizat, kami juga boleh buka semula kes pasir dan lain-lain.

Hasilnya nanti ialah: Shahrizat akan diisytiharkan bersih dari penyelewengan, sekali dengan isu pasir dan Ariffahmi!

Hal yang sama pernah berlaku dimana dua kes ditutup serentak oleh SPRM dahulu untuk menyelamatkan Ketua Menteri Melaka dimana kes politik wang membabitkan Datuk Seri Mohd Ali Rustam disekaliguskan dengan 7 kes lain dan salah satunya ialah kes lembu korban yang membabitkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Walaupun nyata Ali Rustam bersalah dan Tan Sri Khalid tidak berslaah, tetapi ia disekaliguskan untuk pastikan rakyat tidak "menyoal" mengapa Ali Rustam dilepaskan. SPRM akan menjawab: kami juga lepaskan MB Selangor!

Kes-kes lain yang ditutup termasuk siasatan terhadap timbalan menteri di jabatan perdana menteri, Datuk T Murugiah; kes bekas speaker DUN Perak, V Sivakumar; kes bekas timbalan ketua menteri Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin; kes dakwaan salahguna kuasa dan peruntukan ADUN Jawi Tan Beng Huat; kes ADUN Batu Tiga, Selangor Rodziah Ismail serta dua anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR yang didakwa cuba merasuah calon bebas DUN Penanti, Pulau Pinang Aminah Abdullah.

Kesemuanya disekaliguskan untuk menyelamatkan profail-profail BN.

Tetapi SPRM jawab: "Tengok, bukan saja pemimpin BN, tapi pemimpin PR pun dilepaskan sebab tiada kes!"

Demikianlah yang bakal berlaku untuk kes NFC.

Dan sebaik saja SPRM mengumumkan demikian nanti, maka pilihanraya pun dipanggil dengan harapan rakyat tidak lagi bersuara mengenai Shahrizat dan NFC.

Nak bersuara tentang Shahrizat, maka SPRM akan keluarkan sekali isu pasir dan Ariffahmi semula. Begitulah taktiknya, hasil baccan GB, dan sekalian orang yang mahu mengikuti kebenaran dan keadilan.

SPRM bijak bukan? Tapi mereka terlupa bahawa Allah Maha Bijaksana!

Allahumma... arinal haqqa haqqan... warzuqnat-tiba'ah
wa arinal bathila bathilaan ... warzuqnaj tinabah...


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rakyat hanya mahu keadilan dalam penyiasatan dan pedakwaan. Tidak kiralah di pihak pembangkang dan kerajaan. Rakyat sekarang sudah cerdik. Apa jadi dengan kes seorang ADUN di Kemaman yang ditangkap menerima rasuah 3, 4 tahun dulu.

Tanpa Nama berkata...

perempuan hitam emak lembu tu betul2 jahat.......pontianak & syaitan jadian.....nampaknya di muka hiatm dia ni......meluat betul....cis cis