11 Feb 2012

Ada Juga Lembu NFC Yang Masih Mahu Shahrizat Jadi Menteri

Umno: Sharizat tidak perlu letak jawatan

JENGKA – Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil tidak ada sebab untuk meletakkan jawatan ekoran isu kontroversi Pusat Fidlot Nasional (NFC), kata Datuk Ahmad Maslan.

Ketua Penerangan Umno berkata, Shahrizat tidak seharusnya meletakkan jawatan kerana suaminya yang merupakan Pengerusi Eksekutif NFCorporation tidak disabitkan dengan sebarang kesalahan sebagaimana didakwa oleh sesetengah pihak.

“Shahrizat tidak seharusnya dibebani dengan masalah NFC ini kerana beliau tidak ada kena-mengena dengan syarikat tersebut walaupun suaminya mempunyai kaitan.

“Itu adalah satu kebetulan. Shahrizat tidak mempunyai kuasa untuk menghalang suaminya untuk berniaga. Tambahan pula, jika suami atau isteri menteri tidak berniaga, apa lagi kerja yang mereka boleh lakukan,” katanya di sini, malam tadi.

Ahmad berkata demikian sebagai respons kepada desakan beberapa pihak supaya Ketua wanita Umno itu melepaskan semua jawatan dalam kerajaan dan parti bagi melicinkan proses siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap isu NFC.

Beliau turut berkata, geran bernilai RM250 juta yang diberikan oleh kerajaan kepada syarikat tersebut bukan diperuntukkan secara percuma, sebaliknya ia adalah satu bentuk hutang yang perlu dibayar.

“Selain itu, NFC, sama seperti lima atau enam syarikat lain, mereka turut bertanding untuk mendapatkan tender di mana mereka akan membuat pembentangan atau taklimat dan hanya syarikat terbaik sahaja yang terpilih.

“Tambahan pula, syarikat tersebut mendapat kelulusan projek dari Kementerian Pertanian (dan Industri Asas Tani) dan bukan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang dipegang oleh Shahrizat,” katanya.

Beliau turut menegaskan, jawatankuasa NFC juga telah memutuskan bahawa Shahrizat tidak ada kaitan dengan syarikat tersebut. -SH

Umno Cheras: Selesaikan isu NFC sebelum p'raya

Ketua Umno bahagian Cheras Datuk Syed Ali Alhabshee berkata kontroversi yang timbul berhubung isu syarikat National Feedlot Corporation perlu diselesaikan sebelum pilihan raya umum ke-13 diadakan.

Katanya, beliau tidak mahu isu yang membelenggu ketua sayap wanita parti itu, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, menghakis sokongan rakyat terhadap kepemimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Isu tersebut bakal menjadi beban besar kepada Umno sekiranya tidak ditangani, katanya seperti dipetik blog umnobahagiancheras.blogspot.com.

"Jangan salahkan rakyat (pengundi) jika mereka beralih sokongan disebabkan kegagalan kerajaan menangani isu berkaitan kepentingan umum termasuk NFC," katanya lagi.

Kenyataannya itu timbul berikutan pendedahan terbaru PKR semalam berhubung dakwaan pembelian dua lagi kondominium, bernilai RM34.6 juta di di kawasan mewah Pusat Kewangan Marina Bay, Central Boulevard, Singapura.

Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli semalam berkata, pembelian tersebut dipercayai diluluskan oleh bank-bank terbabit sebagai urusan timbal balik kerana National Feedlot Centre dan syarikat-syarikat berkaitan yang dimiliki keluarga Shahrizat mempunyai deposit yang besar di bank-bank tersebut.

Deposit berkenaan didakwa merupakan sebahagian daripada dana RM250 juta yang diluluskan bagi tujuan operasi National Feedlot Centre.

Kedua-dua hartanah itu dimiliki oleh suami Shahrizat, Datuk Mohd Salleh Ismail dan anak mereka, Wan Shahinur Izran.

Syed Ali juga menegaskan bahawa rakyat mahu isu yang mendapat perhatian media antarabangsa itu dijelaskan secara sahih.

"Jika semua dakwaan pembangkang terutama PKR itu fitnah, saya minta pihak berkenaan menafikannya secara terbuka berserta bukti atau fakta yang tepat bagi meyakinkan rakyat," katanya lagi.

Masyarakat umum mungkin membentuk persepsi bahawa dakwaan tersebut sebagai sesuatu yang "benar" sekiranya tidak dinafikan oleh keluarga Shahrizat, tambahnya.

Katanya lagi, keluarga Shahrizat juga tidak perlu takut jika mereka benar-benar tidak terlibat dalam penyelengan mahupun salahguna kuasa dalam kes tersebut.
-mk


7 ulasan:

yes berkata...

Ahmad Maslan ni bercakap sebagai pengganti PM kah?

Tanpa Nama berkata...

Tak salah berniaga dan dapatkan pinjaman kerajaan...Tau tak Datuk Ahmad Maslan, orang pertikaikan penyelewengan dana peruntukan kerajaan beli benda yang bukan2 kondo, tanah dll restoran dsb bukannya lembu yang perlu dibela? Kalau rugi kerana bela lembu , mati atau kena penyakit itu rakyat tak marah ini lembu tah kemana, dana pula lain perginya...Datuk Maslan kena fikir jangan jadi menteri bodoh..Kalau nak tolong Sharizat pun bukan itu caranya...Najib PM bodoh pun macam itu..Ingat rakyat hari ini cerdik IT dan maklumat bukan macam 10 tahun dahulu...Susah sangatkah nak letak jawatan beri kat orang lain? Saya berpendapat Sharizat enggan letak jawatan kerana sebagai menteri itu sahajalah bentengnya untuk selamatkan diri...Itulah perangai pemimpin UMNO dulu, kini dan selamanya...

Tanpa Nama berkata...

Kaki bodek la tu

1 Malaysia berkata...

Satu lagi Menteri yang tahap pemikiran searas dengan mentaliti LEMBU. Awat 'cow' ingat suami Kak Zat boleh dapat pinjaman 250 juta kalau dia bukan menteri? Guna 'cow' sense dalam memberi jawapan ANDA.
Patutlah Malaysia tak mampu nak maju lebih jauh sebab mempunyai menteri yang tahap pemikiran macam lembu.
Sedar tak la ni lembu-lembu dah nak jual Malaysia kepada Keturunan Bangla dan Indon. Dulu kata orang Cina dan India sebagai pendatang, sekarang depa import Bangla dan Indon ke Tanah Melayu dan bukan saja diberi taraf kerakyatan dan seiring dengan HAK ISTIMEWA MELAYU. Tak caya? Tunggu dan lihat. Melayu menang sorak, kampung tergadai. Sebiji macam ....

Tanpa Nama berkata...

LEMBU HITAM BETINA NI SAMA DENGAN MAMAT MAMAT YANG TIDAK TULEN.....SOMBONG DAN SALAH GUNA KUASA .....NANTI PRU KE 13 KITA SEMUA PAKAT TUKAR YANG BETUL-BETUL TULEN UNTUK KITA ANAK MALAYSIA....OK?

Tanpa Nama berkata...

Najib tak akan berani bersuara dan tak akan gugurkan nenek Ijat.Sebabnya banyak rahsia Rosmah akan terbongkar.

hairan berkata...

hehehe

lembu umno dah bersuara...

biasa ler kan mak cik tuh dah cakap dalam umno mana ada yang bersih??!! faham2 ajer ler kan

lawak siot!