16 Feb 2012

Lagi Kes Bayi Tercampak Dalam Kemalangan Di Lebuhraya PLUS Senawang- Alor Gajah

Kereta terhumban, anak tercampak

ALOR GAJAH - Seorang kanak-kanak perempuan menemui ajal dalam keadaan mengerikan manakala abangnya parah selepas masing-masing tercampak dari kereta dipandu bapa mereka dalam kemalangan di Kilometer 213.2 arah selatan Lebuh Raya Utara-Selatan di sini semalam.

Kejadian pukul 1 pagi itu mengakibatkan Siti Nurnajwa Nordin,7, meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Melaka manakala abangnya, Amir Haziq, 12, mengalami kecederaan parah di kepala selepas tercampak dari kereta jenis Perodua Kancil tersebut.

Bapa mangsa, Nordin Mohamad Shukor, 36, dan ibu mereka, Siti Aisyah Othman, 36, cedera ringan dan menerima rawatan sebagai pesakit luar di hospital sama.

Sebelum kejadian, mereka dalam perjalanan ke Parit Sulong, Muar dari ibu negara.

Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharudin berkata, kejadian berlaku apabila Nordin yang memandu kereta hilang kawalan sebelum berpusing beberapa kali lalu terbabas dan terhumban ke dalam longkang. -kosmo

Ulasan GB

Hanya baru beberapa bulan GB membuat ulasan mengenai berpuluh-puluh kejadian kemalangan berlaku di kawasan yang berdekatan dengan Tol Senawang dan meminta supaya pihak Lebuhraya PLUS membuat kajian terperinci mengenai keadaan lebuhraya di situ kerana terlalu banyak kemalangan maut berlaku di tempat yang hampir sama.

Kini di tempat yang sama, kejadian yang hampir serupa berlaku di kawasan yang hampir sama - anak tercampak dari kereta setelah kereta hilang kawalan di situ.

Berapa banyak lagi kemalangan dan berapa ramai lagi yang bakal terkorban agaknya selepas ini di tempat yang sama?

Petikan ulasan GB pada 21 Ogos 2011

Berpuluh-puluh kejadian kemalangan berlaku di kawasan yang berdekatan dengan Tol Senawang.

GB cuba membuat carian di Google dengan menulis "kemalangan tol senawang", maka dipaparkan pautan kepada berpululoh-puloh laporan kemalangan, yang sebahagian besarnya kemalangan maut berlaku di jajaran 20KM-30KM di sepanjang Tol Senawang dan Tol Simpang Ampat.

Jangan lupa insiden pada tarikh 10.10.10 dimana seramai 12 orang maut dan lebih 40 lagi cedera dalam satu kemalangan membabitkan dua bas, sebuah van dan tiga kereta di kawasan yang berhampiran di Kilometer 223.

Sebelumnya pada 27.09.10 lima sekeluarga menempuh detik ngeri apabila kereta dinaiki terbabas dan terbalik hingga menyebabkan seorang daripada mereka maut dalam kemalangan di Kilometer 254.5

Dan 6 sekeluarga, Pengarah Urusan Fadhilat Herb, Suhaimi Ghazali, isteri dan empat anak mereka disahkan rentung dalam kemalangan di Kilometer 252 Lebuhraya Utara-Selatan (Plus), dekat Senawang pada bulan Februari 2010.

Pada 16.07.11, seorang wanita dan bayi lelakinya maut manakala suaminya cedera apabila lori yang mereka naiki terbabas dan terbalik di Km252.9

Ia menunjukkan kawasan lebuhraya di sepanjang 20KM-30KM Tol Senawang adalah kawasan kemalangan maut.

Kita ingin tahu samada pihak Lebuhraya PLUS sudah membuat kajian terperinci mengenai keadaan lebuhraya di situ dan sebab-sebab terlalu banyak kemalangan maut berlaku di tempat yang hampir sama.

Kepada pemandu, berwaspadalah tatkala melalui kawasan berkenaan.


Laporan sebelum ini
klik untuk baca





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kwasan angin lintang. Tukar speed limit drp 110 kpd 90km/jam. That area aje, jgn panjang sangat distance, jenuh nak sampai ...