10 Nov 2011

Skandal Feedlot Dilaporkan Ke SPRM, 5 Pemimpin Umno Perlu Disiasat

Kuala Lumpur 10 Nov: Sebuah NGO membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penyelewengan dana RM250 juta oleh Syarikat National Feedlot Corporation (NFC) milik keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil.

Laporan itu dibuat oleh Pengerusi Jingga 13, Fariz Musa di pejabat SPRM Shah Alam.

Mereka mendesak SPRM menyiasat lima pemimpin tertinggi Umno termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana berbohong di dewan rakyat dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani yang meluluskan projek dan pinjaman RM250 juta itu.

Selain itu Jingga 13 mendesak SPRM menyiasat Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani sekarang, Datuk Seri Noh Omar dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin kerana memutarbelit isu itu di parlimen serta Shahrizat sendiri yang mendapat keuntungan dari penglibatan keluarganya dalam skandal itu.

Bercakap kepada Keadilan Daily, Fariz berkata, SPRM juga perlu menyiasat segera dakwaan penyelewengan oleh NFC membeli kondominium mewah menggunakan wang rakyat berjumlah RM9.8 juta.

“Kondominium mewah itu dibeli keluarga Sharizat menggunakan wang dari dana yang diberi kerajaan kepada National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC),” kata nya kepada Keadilandaily.com hari ini.

Ia susulan pendedahan KEADILAN hari ini terhadap bukti pembelian itu yang diperoleh melalui empat traksaksi pindahan wang dari akaun semasa NFC di Bank CIMB cawangan Taman Tun Dr Ismail kepada Bandar Raya Developments Berhad pada Disember 2009.

Menurut Fariz, ia jelas merupakan pecah amanah, selain empat transaksi itu hanya dibuat dalam masa sehari dengan jumlah keseluruhan pembayaran sebanyak RM9,758,140.

“Dengan bukti empat transaksi ini membuktikan kenyataan pemimpin Umno semasa di dewan rakyat sebelum ini kononnya baki 250 juta sebelum ini belum diserahkan kepada NFC adalah bohong,” katanya.

Beliau turut membidas kenyataan menteri pertanian dan industri asas tani, Datuk Seri Noh Omar dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin kerana memutarbelitkan isu itu di parlimen.

“Dakwaan menteri dan Khairy kononnya setiap transaksi memerlukan kelulusan kerajaan dan dipantau ketat adalah bohong.

“Kalau betul adanya pantauan ketat, sudah tentu wang sejumlah RM9.8 juta tidak boleh dipindah begitu sahaja untuk membeli kondominium mewah yang tiada kaitan dengan industri penternakan dan penyembelihan lembu,” katanya.

Oleh itu, beliau mendesak SPRM bertindak segera dengan menyiasat, mengheret dan mendakwa lima pemimpin tertinggi Umno ke muka pengadilan selain turut mendesak Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) bersidang segera untuk menyiasat perkara itu.

Syarikat projek lembu beli kondo mewah RM9.8 juta

PKR hari ini mendakwa syarikat milik keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Datuk Shahrizat Abdul Jalil telah menggunakan dana melalui National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) untuk membeli satu unit kondominium mewah dengan bayaran berjumlah RM9.8 juta.

Setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution mendakwa, tindakan berkenaan merupakan satu bentuk penyelewengan memandangkan bayaran untuk pembelian unit kondominium mewah itu di Bangsar bertentangan dengan tujuan pinjaman wang kepada NFC.

Beliau mendakwa, bayaran penuh bagi pembelian kondominium itu telah dibuat melalui empat transaksi pindahan akaun NFC kepada satu pemaju hartanah terkemuka pada 2 Disember 2009.

"Bayaran untuk pembelian kondominium (dengan harga) RM9.8 juta ini direkodkan sebagai 'hutang' National Meat and Livestocks Corporations Sdn Bhd (NMLC) kepada NFC," kata Saifuddin lagi, dengan menambah bahawa NMLC juga sebuah syarikat yang dimiliki oleh anggota keluarga menteri berkenaan.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di bangunan parlimen hari ini, ahli parlimen Machang itu mendakwa jumlah tersebut merupakan sebahagian daripada RM83 juta hutang NMLC kepada NFC pada 31 Disember 2009.

"Dakwaan ini wajar disiasat secepat mungkin kerana ia melibatkan integriti keseluruhan kerajaan Malaysia," katanya yang turut mahu perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin disiasat berhubung dakwaan itu.

Katanya, perdana menteri perlu disiasat berhubung kenyataan menteri kewangan itu mengenai jumlah dana yang telah dipindahkan daripada jumlah RM250 juta.

Muhyiddin pula, tambahnya, perlu disiasat selaku kedudukannya sebagai menteri pertanian yang meluluskan projek dan pinjaman untuk projek feedlot berkenaan sebelum ini, manakala penggantinya Datuk Seri Noh Omar perlu disiasat berhubung penjelasan menteri berkenaan sebelum ini.

Saifuddin menambah, individu yang perlu disiasat ialah Shahrizat selaku menteri pembanguan wanita, keluarga dan masyarakat.

"Kita tak serang ketua wanita umno. Kita serang menteri yang secara terang-terang melalui kaitan keluarganya terbabit dalam konflik kepentingan yang jelek ini," tambahnya.

Selain itu, beliau turut menuntut supaya ketua pemuda Umno, Khairy Jamaluddin disiasat kerana didakwa cuba memutarbelitkan fakta dan "terang-terang tampil untuk melindungi (perbuatan) pecah amanah."

Beliau berkata demikian dengan merujuk kenyataan Khairy semalam bahawa wang berkenaan tidak boleh dipindah dengan mudah dan perlu melalui kelulusan oleh satu jawatankuasa khas.

"Saya nak tanya (Khairy) sekarang. Beli kondo RM9.8 juta, jawatankuasa teknikal mana yang luluskan? Mesyuaratnya bila? Siapa yang pengerusikan? Cek-cek ini siapa tandatangan. Di mana kawalan ketat?

"Kalau (ahli parlimen) Rembau seorang yang punya itegriti dan wibawa, dia kata dikawal ketat, akaun khas bermacam jargon hebat digunakan, macam mana dia nak jelaskan kelulusan RM9.8 juta (untuk beli kondominium)? Apa rasionalnya luluskan? Lembu nak tidur di situ?" soalnya.

Ketika ditanya dalam sidang media sama, pengarah strategik PKR, Rafizi Ramli pula berkata, parti itu mendapat maklumat berhubung dakwaan transaksi untuk pembelian kondominium berkenaan melalui satu sumber yang enggan didedahkan.

"Kalau kita sudah berani buat dan kita sudah melawat ke (kondominium) ini, ini dakwaan yang kita buat dan kita berani bawa ke SPRM. Tanggungjawabnya kalau nak buktikan kami tidak betul adalah tanggungjawab PM, TPM, menteri pertanian, ketua Wanita Umno dan ketua Pemuda Umno," tambahnya.

Beliau turut mencabar supaya pihak berkenaan menunjukkan penyata bank pada tarikh 2 Disember 2009, didakwa melibatkan bayaran melalui satu cawangan bank di Taman Tun Dr Ismail kepada pemaju hartanah terkemuka itu.

"Saya cabar tunjuk bank statement kepada rakyat. Kalau dia tak tunjuk, nak saman pun bolehlah saman bila-bila masa," katanya lagi. -mk


11 ulasan:

batu pelangi/BZ berkata...

SPRM wajib siasat tanpa rasa takut.
Ini melibatkan nasib negara kita.
Sekiranya tiada tindakan maka
jahanam negaraku terletak ditangan
kalian.

mohd shahran berkata...

ish. . ish. . ish . . ada teloq ker prm nak siasat? lain ler kalau yg dapat kontrak lembu tu PR. . tak yah wat laporan pun sprm da tunggu depan pintu ..

Tanpa Nama berkata...

sprm nak siasat? kah kah kah..... cubalah kalau berani nak kena posting ke cawangan sabah......

Tanpa Nama berkata...

kalau SPRM berani buat siasatan seterusnya ambil tindakan undang2 keatas mereka yang terlibat aku berani karat peliar buat kali kedua atau pun tobat lahum SPRM akan berani atau pun SPRM akan mencari alasan yangtak munasabah untok jadi alasan tutup kes.

Tanpa Nama berkata...

BAGUS-BAGUS...DEDAHKAN LAGI SAMPAI B END TERUS LARI TELANJANG BOGEL,KALAU BOLEH HAMBAT MASUK KANDANG, LEMBU KASI KELUAR.BAPAK LUMBU BARU BALIK KASI KORBAN DULU.KAH...KAH..KAH.. MAKIN MELUAT AKU TGK MUKA PEMIMPIN LEMBU NGAN BINATANG PELIHARAANNYA.sniper7

Tanpa Nama berkata...

SPRM nak siasat mentri UMNO? Never happened.Jangan harap,tunggu kucing bertanduk.Kalau siasat pun nanti pejabat AG akan kata tak cukup bukti untuk bawa kemahkamah.Ini semua tektik dan kaedah lanun.

Tanpa Nama berkata...

SPRM boleh siasat tapi untuk pendakwaan kena dapat green light daripada pejabat pendakwa raya/peguam negara. Kalau tak dapat green light SPRM tak boleh dakwa. Ini termaktub dalam Akta SPRM Seksyen 58 dan artikel 145(3) Perlembagaan Negara. Kalau tak percaya, cari dan baca sendiri. Inilah kelemahan undang-undang kita yang tidak telus.

Tanpa Nama berkata...

jangan haraplah polis akan siasat.
jangan haraplah sprm akan selongkar.
peguam negara nanti kata, takda kes.
dah banyak bukti dah.
kalau orang pr terlibat mungkin,
dan mereka akan siasat sampai mati.
apa yang perlu dibuat, satu demonstrasi aman
patut dianjurkan khusus membantah
penyeleweng shahrizat & lembu2nya.
apatah lagi, duit juta2 untuk ternakan lembu bagi
makanan rakyat digunakan pula membeli kondon.
ini sudah pecah amanah.
rakyat tak boleh diamkan begitu saja.
desakan siasatan harus dilakukan.
tindakan misti diambil, yang bersalah harus dihukum.

Tanpa Nama berkata...

Ko orang jagan mimpi lah SPRM nak siasat dan heret depa semua ke mahkamah...kirim salam la..

tanda soal berkata...

ha ha..so SPRM dapat 'OT' untuk berlakon filem & buat wayang 'FICTION INVESTIGATION' lagi.. so dpt anugerah BLOCKBUSTER skali lagi...

Tanpa Nama berkata...

nama pun SPRM...Suruhanjaya Penyelamat Rasuah Menteri...?