8 Nov 2011

Nicol & Zulfadli Harumkan Nama Negara

Pulau Pinang ucap tahniah pada Nicol

Kerajaan Pulau Pinang mengucapkan tahniah atas pencapaian cemerlang Ratu Skuasy Dunia, Datuk Nicol David (gambar) yang mencipta sejarah dengan memenangi gelaran perseorangan wanita jaguh dunia untuk kali yang keenam di Rotterdam, Belanda.

“Kejayaan bersejarah ini bermakna anak negeri Pulau Pinang merupakan pemain wanita yang memenangi gelaran juara dunia yang paling banyak kali dalam sejarah skuasy,” ujar Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Katanya, kebolehan Nicol memang tidak dipertikaikan tetapi yang menakjubkan adalah kemampuan beliau mengekalkan prestasi cemerlang dalam tempoh masa yang begitu lama.

Guan Eng menambah, apa yang lebih mengkagumkan ialah kekuatan mental dan kecekalan semangat berjuang Nicol untuk menang.

Tambahnya, itulah perbezaan di antara jaguh dunia dan jaguh kampung.

“Kerajaan negeri akan menunggu kepulangan beliau ke Pulau Pinang untuk meraikan kemenangan beliau dalam satu jamuan rasmi.

“Pulau Pinang memang bangga atas pencapaian Datuk Nicol David,” ujarnya yang juga Setiausaha Agung DAP dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya lagi, kerajaan negeri juga mengucapkan tahniah kepada Zulfadli Zulkifli yang mencipta sejarah Malaysia setelah muncul juara remaja perseorangan dunia badminton daripada Malaysia buat kali pertama dalam pertandingan di Taipei.

Nicol selaku pemain No. 1 dunia, mudah membenam pemain No. 2 dunia, Jenny Duncalf dari England 11-2, 11-5, 11-0 untuk ditabal sebagai juara dunia, semalam.

Sementara, Zulfadli pula melakar sejarah dengan menghadiahkan gelaran sulung Malaysia dalam perseorangan lelaki pada Kejohanan Badminton Remaja Dunia selepas menumpaskan Viktor Axelsen dari Denmark 21-18, 9-21, 21-19. -HD

Tiada ulasan: