3 Nov 2011

Mufti Tegur Khairul Fahmi: Elak Perkara Yang Datangkan Syubhah

Elak majlis hidang arak

KOTA BHARU: Biarpun mendakwa dirinya tidak mengambil minuman keras tetapi penjaga gol sensasi negara, Khairul Fahmi Che Mat, 22, atau lebih dikenali sebagai Apek, perlu mengelak daripada mengunjungi tempat berkenaan kerana tindakannya ke situ turut dikira bersubahat.

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamed, berkata orang Islam wajar mengelak menghadiri majlis yang menyediakan benda haram seperti arak.

“Perumpamaannya mudah dan diibaratkan seperti kita ke tempat menjual minyak wangi. Badan kita sudah tentu berbau harum kerana minyak wangi dan begitu jugalah situasinya jika berada di majlis yang menyediakan minuman keras.

“Dalam isu ini, penjaga kol itu seharusnya mengelak daripada menghadiri majlis berkenaan kerana memang ada benda terlarang (haram) disediakan dan boleh bersubahat berada dalam keramaian yang menyediakannya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Mengulas mengenai perkara itu, Mohamad Shukri berkata orang Islam yang tidak mengetahui majlis dihadiri itu menyediakan minuman keras tidak dikira bersubahat, tetapi dianggap sebaliknya jika perkara itu diketahuinya terlebih dulu. -hm

5 ulasan:

Miss Sha berkata...

Nasib baik da putus tunang..perangai ni belum dapat nk jadi pemimpin keluarga..

Tanpa Nama berkata...

awek2 gebu tu beb....:)

Tanpa Nama berkata...

Inilah orang melayu kita, samada ahli sukan,penyanyi,pelakon, ahli perniagaan bila dah terkenal sikit, otakpun dah tak cerdik untuk memilih yang mana baik dan buruk...kawanpun dah tak reti nak pilih.

Tanpa Nama berkata...

biase la mufti walfulus walmampusi hanya brani tegur cicak kubing je.Mak BADAK haram berani nak tegur.....takut miss soru...............

Tanpa Nama berkata...

hek eleeee... mufti tak berani nak tegur najib suruh buat hudhud... cheh...
sekarang dah gila nak tiru selangor...
ustaz azhar idrus dah kena banned kat kelantan... alasan bodoh tiru jais... tauliah tauliah tauliah!!! cheh!!! bla la woi!!!!

anak muda baru nak berjinak ke mesjid... dah kena halang ceramah... geng ni memang suka rakyat jauh dari Islam... pasal senang nak disembelih... jadi bodoh tetiap tahun duk undi hamno...