29 Okt 2011

Tanda BN Nak Tumbang: Peluru & Nota Ugutan Bunuh Dihantar Kepada Aziz Bari

Sebutir peluru diposkan ke rumah pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari di rumahnya di Gombak hari ini, dipercayai ekoran reaksinya terhadap titah Sultan Selangor berhubung isu pemeriksaan terhadap Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) sebelum ini.

Katanya, bersama peluru itu, diselitkan juga sepucuk surat bertulis: "Jangan kurang ajar dengan Sultan maut nanti".

"(Dihantar dengan) pos biasa saja.

"Saya waktu itu baru hendak keluar rumah, dalam perjalanan ke Utara, ke satu program forum dengan (Timbalan Presiden PAS) Mohamad Sabu di Bagan Serai," katanya yang kini dalam perjalanan bersama keluarganya.

Ketika dihubungi Malaysiakini awal petang ini, Aziz berkata, peluru itu dihantar oleh posmen dalam sampul surat biasa warna coklat ke peti surat rumahnya pada jam 11.45 pagi tadi.

Oleh kerana dalam keadaan tergesa-gesa, laporan polis akan dibuat akan dibuat selepas ini, selewat-lewatnya esok, kata Aziz.

Beliau bagaimapun tidak tahu jenis peluru itu tetapi menggambarkannya sebagai "kecil sahaja".

Ditanya perasaannya sama ada takut, beliau berkata "tidak" kerana pernah mendapat ancaman bertulis sebelum ini ketika mengkritik kepimpinan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjelang muktamar pemilihan parti itu pada 2009.

"Saya OK. Saya bukan biadap dengan sultan. Saya bukan kata 'natang'. Itu jauh sekali.

"Saya cuma bercakap tentang exercise of power," kata pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu.

Pada 23 Mac 2008, sekumpulan orang, dipercayai penyokong bekas Menteri Besar Terengganu dilaporkan mengadakan perhimpunan di hadapan kediaman rasmi menteri besar di Kuala Terengganu sambil membawa kain rentang bertulis "kami nak Idris, natang".

"Natang", dalam loghat Terengganu, bermaksud binatang.

Aziz sebelum ini berkata, Sultan Selangor sebagai ketua agama negeri mempunyai hak campurtangan dalam isu DUMC tetapi ia perlu selaras dengan ajaran Islam.

Tindakan itu menyebabkannya disiasat pihak polis, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan UIA yang turut menggantung jawatannya selama beberapa hari.

Dalam masa yang sama, pelbagai pihak, termasuk mahasiswa, kakitangan akademik universiti, NGO, pemimpin pembangkang, bahkan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah tampil menyatakan simpati terhadapnya. -mk

Ulasan GB

Gejala hantar surat ugutan & peluru, simbah cat merah, pecah rumah & pejabat, lempar molotov koktil dan larikan komputer riba serta seumpamanya sudah menjadi trend - tapi malangnya satu trend yang bebal.

Dilakukan oleh pihak yang merasakan dirinya mempunyai kuasa paling hebat atas dunia. Mereka ingat rakyat bodoh sangat ker tak tahu angkara siapa semua itu. Sama macam kes longgokan baju BERSIH yang diletak dengan molotov koktil di ibu kota beberapa hari sebelum perhimpunan Bersih 2.0 7 Sepetember lalu untuk memburukkan perhimpunan berkenaan.

Walhal ia menampakkan lagi kebodphan bahawa pihak itu desperado, terdesak sebab kerajaan yang disokong dan didokong sebenarnya sedang berada di ambang keruntuhan. Mereka sanggup kini melakukan apa saja, hatta suruh berbogel tengah jalan pun mereka sanggup, membunuh pun mereka berani.

Tetapi tahan macam mana pun, reputnya BN sudah menggigit tiang serinya... tunggu masa tersembam ke atas mukabumi. Masa tu Allah akan dedahkan siapa punya kerja semuanya ini: hantar peluru, simbah cat merah, simbah asid, pecah rumah YB, baling bom molotov koktil, larikan komputer riba dan sebagainya.

Seperti GB kerap nyatakan, kebenaran itu tetap akan terdedah jua... langit tak selalunya mendung, berarak awan hitam ke tepi, tampaklah cahaya terang benderang sang mentari.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam semua,

Setahu saya di dunia ini hanya orang Melayu sahaja yang ada iman. Banyak halal haramnya. Malangnya baru kuasa Melayu tercela sedikit pun dah mula nak ugut-ugut. Siapakah manusia Melayu sebenar yang ada simpan peluru ?. Tentunya bukan dari golongan orang kebanyakan seperti kita. Macam orang di India masyarakat Melayu kehidupannya masih ada berkasta-kasta taraf darjatnya. Ada Tengku, ada Datuk, ada Tuan dan ada encik. Itu belum lagi Tun dan Tan Seri !. Kalau setakat polis atau askar pencen simpan peluru kelubang cacing pun mahu digali!.

Pengecut!. Mungkin itu sahaja kemahiran mereka.