28 Ogo 2011

Industri Auto Malaysia Ketinggalan Sediakan Aspek Keselamatan - CAP

Sebagai negara pengeluar kereta dan motosikal nasional, Malaysia dilihat masih ketinggalan menyediakan keselamatan dalam industri automobil.

Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (Cap), S M Mohamed Idris berkata, beberapa kemalangan maut dilaporkan sejak kebelakangan ini, disebabkan kegagalan mengawal kenderaan.

Tayar adalah kategori paling diabaikan dalam industri auto. Jika dilihat, semakin banyak kes kemalangan berpunca daripada kegagalan tayar, namun apa yang menyedihkan, tiada kesungguhan untuk membetulkan keadaan ini.

“Selain itu, kita juga memerlukan sistem penarikan semula kenderaan yang rosak atau tidak sempurna buatannya seperti dilakukan beberapa syarikat dari Jepun antaranya Honda dan Toyota.

“Bagaimanapun, di negara ini, langkah itu belum diambil,
” katanya semalam.

Menurutnya, pihak berkuasa juga, perlu memantau serta mengambil tindakan terhadap penjualan alat ganti kenderaan tiruan yang bermutu rendah.

“Bengkel kenderaan juga perlu dipantau dan diselia sementara, mekanik perlu memberikan perkhidmatan profesional. Di luar negara seperti United Kingdom umpamanya, kenderaan berusia lebih tiga tahun selepas pendaftaran pertama perlu menjalani pemeriksaan ketahanan di jalan raya dan pemeriksaan setahun sekali.

“Bezanya di Malaysia, undang-undang seumpama itu hanya diguna pakai untuk kenderaan komersial sewaktu pemindahan hak milik kenderaan sahaja,” katanya.

Mohamed berkata, selain kenderaan persendirian, pengusaha bas ekspres juga perlu melaksanakan langkah keselamatan, antaranya menghentikan perkhidmatan pada waktu tengah malam.

“Mereka juga perlu membuat kajian terhadap kesesuaian penggunaan bas bertingkat digunakan di jalan raya yang mana, permit baru perlu ditangguhkan sehingga kajian itu selesai.

“Peraturan 66,80 dan 36 ECE Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) perlu dikuatkuasakan secara berperingkat bagi membendung kemalangan membabitkan bas ekspres berikutan bas ekspres mempunyai struktur badan yang lemah terutamanya reka bentuk bumbung dan tempat duduk,” katanya.

Mohamed berkata, Cap menggesa pengguna jalan raya lebih berhemah dan pihak berkuasa juga perlu melaksanakan saranan dikemukakan.

1 ulasan:

Awan Network berkata...

keselamatan pelanggan perlu diutamakan mengatasi keuntungan

Entri Terhangat!! :
Oh Perempuan Dan Onani!!
Oh Payudara Dan Pramugari!!