28 Ogo 2011

Soal Tuntutan Kerusi: PKR Jangan Tamak, DAP Jangan Riak

DAP minta pulangkan kerusi

BAYAN BARU - DAP dilihat tiada pilihan lain selain meminta kerjasama PKR untuk memulangkan kembali sekurang-kurangnya satu kerusi Parlimen dan lima kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) dalam pilihan raya umum ke-13 nanti.

Ahli jawatankuasa (AJK) DAP negeri, Zulkifli Mohd Noor berkata, disebabkan desakan dari badan bukan kerajaan (NGO) Melayu dan kaum Melayu sendiri yang ingin melihat DAP mempunyai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun), maka DAP tidak mempunyai pilihan lain melainkan meminta semula kerusi daripada PKR.

“Saya akan bawa perkara ini melalui saluran tertentu supaya ia tidak menjadi satu ugutan dan mengeruhkan lagi keadaan. Sekiranya DAP tidak dapat menurunkan calon Melayu seperti yang dituntut, ini akan menunjukkan persepsi orang Melayu bahawa DAP adalah parti anti Melayu. Jika dilihat, DAP bukan parti anti Melayu berikutan pernah bertanding 13 kerusi Adun di negeri ini ketika menjadi pembangkang dulu.

“Di Pulau Pinang kerusi yang diminta, tidak perlu disebut berikutan rakyat sedia maklum kerusi-kerusi yang berada dalam keadaan bahaya dan tenat. Saya yakin, sekiranya satu perhitungan bijak tidak dibuat oleh pimpinan atasan, maka ia akan merugikan Pakatan Rakyat (PR),” katanya kepada media semalam.

Menurutnya, apa yang didesak oleh Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) supaya DAP memperuntukkan minimum lima kerusi Dun kepada calon-calon Melayu di negeri ini pada pilihan raya umum ke-13 nanti ada kebenarannya.

“Desakan oleh KMPP saya terima dengan hati yang terbuka kerana ia adalah pandangan kaum intelek Melayu yang terdiri daripada anak-anak muda bertaraf profesional dengan pengikut yang ramai serta mempunyai pendirian yang tersendiri untuk memperjuangkan nasib bangsanya di negeri ini. Teguran dan desakan itu saya anggap secara tidak langsung diketahui pucuk pimpinan tertinggi parti. Ia kemungkinan besar akan dipertimbangkan secara wajar.

“Pengundi kaum Melayu kini telah meningkat secara mendadak terhadap DAP jika dibandingkan sewaktu DAP jadi pembangkang dahulu. Pentadbiran PKR yang diterajui DAP telah membuat pengundi Melayu bertambah yakin dan menyebabkan mereka mula menaruh kepercayaan terhadap DAP,” katanya.

Zulkifli berkata, KMPP sepatutnya tidak menuduh melulu dengan mengatakan bahawa pemimpin Melayu dalam DAP tidak buat kerja dan tidak berkesan.

“KMPP pasti faham bahawa DAP hanya mempunyai seorang pemimpin Melayu dalam Kerajaan Negeri di taraf rendah iaitu saya sendiri, kemampuan saya terhad kepada hal-hal kerajaan tempatan sahaja. Bagaimanapun, apabila terdesak untuk membantu orang Melayu, saya diberi pertolongan oleh pemimpin yang lain serta Ketua Menteri sendiri. Semua cadangan dan teguran dari NGO Melayu serta KMPP akan saya beri perhatian dan bawa ke pihak atasan setakat termampu.

“Sekiranya ada calon Melayu dari DAP yang menang dalam pilihan raya ke-13 nanti dan akan diberikan tempat dalam Kerajaan Negeri, mereka mesti bebas daripada bayangan pemimpin DAP serta tidak boleh dianggap sebagai boneka kerajaan semata-mata,” katanya.

Terdahulu, KMPP mencabar parti DAP memperuntukkan minimum lima kerusi Dun kepada calon-calon Melayu di negeri ini pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Presiden KMPP, Rahmat Ishak berkata, sekiranya rakyat memberi mandat kepada PR, maka wakil rakyat berkenaan perlu bebas dari bayangan dianggap ‘boneka’ serta wajib menjadi pemimpin yang memartabatkan Melayu. -SH


PKR minta DAP jangan jadi 'besar kepala seperti Umno'

DAP telah ditegur kerana meminta kerusi tambahan daripada rakannya dalam Pakatan Rakyat - PKR - untuk membolehkan calonnya dari kalangan orang Melayu bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Ketua penerangan PKR Pulau Pinang, Johari Kassim berkata pemimpin Melayu DAP yang membuat permintaan itu baru-baru ini, tidak bijak berbuat demikian, memandangkan pilihan raya umum ke-13 dijangka tidak lama lagi.

Johari berkata, dengan pilihan raya semakin dekat, beliau menasihatkan ahli jawatankuasa pusat DAP, Zulkifli Mohd Noor - yang membuat komen tersebut - supaya tidak 'mengeruhkan keadaan'.

Beliau menasihatkan DAP supaya tidak menjadi seperti Umno, yang didakwanya, menjadi besar kepala apabila mereka menang besar.


Ulasan GB

Sorong tarik mengenai kerusi memang berlaku sebelum pilihanraya.

GB rasa tak salah untuk DAP meminta dengan baik beberapa kerusi yang dipegang PKR. Dan PKR juga boleh meminta beberapa kerusi dari DAP di negeri lain. Itu namanya sebuah PAKATAN.

"Give and take" dan di dalam "win-win situation".

PKR tidaklah perlu berkeras menolak dan DAP tidak juga perlu keras mendesak.

PKR tidak boleh tamak, pengajaran di Sarawak sepatutnya menjadi iktibar. PKR bertanding di 49 kerusi, cuma menang 3.

DAP pula tidak boleh riak sekalipun menang 12 dari 15 kerusi yang ditandinginya.

Itu senarion di Sarawak. Mungkin ada yang tak bersetuju ianya digunapakai untuk pilihanray umum di Semenanjung.

Pokoknya ialah kita perlu bersepakat. -mk

1 ulasan:

Awan Network berkata...

betul tue..better bersederhana saja dalam berpolitik

Entri Terhangat!! :
Oh Perempuan Dan Onani!!
Oh Payudara Dan Pramugari!!