8 Ogo 2011

BERS✔H 2.0 : Mahfuz & Salahuddin Fail Saman KPN, Tiga Lain

Dua Naib Presiden PAS Saman IGP, Tiga lain

Dua naib presiden PAS Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar hari ini memfailkan saman terhadap Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar, kerajaan Malaysia dan dua lagi pegawai polis ekoran tindakan pihak berkuasa menahan mereka ketika hari perhimpunan Bersih 2.0 bulan lalu.

Saman difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di sini melalui Tetuan Faiz Fadzil & Co pada pukul 10.30 pagi tadi.

Turut dinamakan sebagai defendan ialah Inspektor Mohd Zaid Madzizat dan Ketua Polis Daerah Brickfields.

Menurut Mahfuz (gambar), pihaknya menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan daripada semua defendan berikutan tangkapan yang didakwa beliau menjatuhkan imej sebagai seorang wakil rakyat.

Tindakan saman itu dibuat ekoran penahanan kedua-dua mereka pada 9 Julai lalu yang disifatkan tidak sah.

Kedua-dua mereka memfailkan saman secara berasingan.

“Hari ini kita telah memfailkan saman malu berikutan tangkapan salah pada Himpunan Bersih 2.0, 9 Julai lalu di KL Sentral, tangkapan itu bertentangan dengan perintah mahkamah dan undang-undang negara.

“KL Sentral bukan tempat larangan, kami tidak pernah melakukan apa-apa kesalahan, kami juga tidak dinyatakan mengapa kami ditahan dan polis juga tidak mengambil apa-apa keterangan kami sepanjang ditahan di Balai Polis Jinjang,” kata Mahfuz.

Ahli Parlimen Pokok Sena ini berkata tindakan pihak berkuasa menahan mereka berdua adalah satu perkara yang memalukan.

“Tangkapan ini memberi gambaran yang salah tentang kami. Oleh itu, kami menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk dan ganti rugi teladan.

“Selain itu, kami juga mahu faedah pada kadar lapan peratus setahun ke atas jumlah penghakiman dari tarikh writ saman sehingga penyelesaian penuh, kos dan lain-lain relif atau perintah yang difikirkan perlu oleh mahkamah,” katanya.

Tambah Mahfuz, jumlah saman akan dibincangkan dengan peguam mereka Zulhazmi Shariff tapi secara berseloroh berkata “tidak kurang daripada RM1 juta.”

Sementara itu Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, tindakan mereka adalah satu peringatan kepada pihak berkuasa agar bertindak mengikut undang-undang yang ditetapkan.

“Ini sebagai satu peringatan dan pengajaran kepada mereka yang terlibat, lain kali mereka perlu mengikut undang-undang yang ditetapkan,” katanya.

Mereka juga telah membuat satu laporan polis pada 11 Julai.

Pada 9 Julai lalu, Mahfuz dan Salahuddin telah ditahan di KL Sentral pada pukul 11.50 pagi sebelum dibawa ke Balai Polis Jinjang.

Mereka dibebaskan kira-kira pukul 9.30 malam dan sepanjang tempoh penahanan mereka juga tidak dibenarkan untuk menghubungi sesiapa termasuk peguam.

Pada Himpunan Bersih 2.0 itu hampir 1,700 orang ditahan termasuk pemimpin Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) dan Pakatan Rakyat.

Perhimpunan itu dianjurkan oleh Bersih 2.0 menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.
-TMI Foto: FMT

3 ulasan:

serindit berkata...

PDRM x tau undang2 atau terpaksa ikut tekanan politik x kira sapa menang perbicaraan nanti yang pasti wang rakyat/negara hangus ranap dek tindakan yang x pro Ismai Omar & kuncu2nya

mohamad berkata...

alahaiii....tak pasal kau dato mail. kan dah kena saman. masuk hospital lagi lah kau kali ni. yang pi ikut UMNO tu sapa suruh? tak pa lah kalau tak ikut pun. habis-habis dia buang jer. ni kalau kalah kes saman ni kan lagi teruk. takut-takut pencen pun miss. haru..... orang politik ni mungkin bertukar. kita pegawai kerajaan ni kalau bertukar, tempat jer. tunggulah umur 58 kalau mau. kalau tak ccchhhaaauu cepat-cepat. kat luar sana banyak lagi rezeki menunggu. mat bangla dan mat indon pun dah kaya

Tanpa Nama berkata...

Shabas!!! Dato Mahfuz Omar dan Sallahuddin Ayub.Saman jangan tak saman.Kita menunggu Mat Sabu pulak kemukakan saman serta tuntutan ganti rugi dan kecederaan.Juga saman malu sebab PDRM tunjuk video lain yang tak kena mengena dengan kejadian Mat Sabu.