22 Ogo 2011

Anda Betul: Rakyat Tak Berahi Nak Kibarkan Bendera Walaupun Diberikan Percuma

Ramai tak kibar Jalur Gemilang

KUALA LUMPUR: Masih ramai yang enggan memasang Jalur Gemilang sama ada di rumah, premis perniagaan ataupun kenderaan walaupun sambutan Hari Kemerdekaan ke-54 bakal tiba.

Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Fuad Hassan, berkata walaupun pelbagai kempen diadakan termasuk memberi bendera secara percuma, ia kurang mendapat sambutan di kalangan masyarakat.

“Tidak tahu di mana silapnya, masih kurang kesedaran di kalangan masyarakat untuk menghargai kemerdekaan walaupun hanya memasang jalur gemilang sebagai tanda sokongan,” katanya selepas melancarkan kempen Kibar Jalur Gemilang sempena sambutan Hari Malaysia 2011. -hm

Ulasan GB

Sebelum ini GB sudah mengeluarkan satu entri bertajuk Rakyat Tak Ada Mood Nak Kibar Bendera Malaysia Selagi BN Yang Berkuasa.

Di dalam entri itu, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa berkata:

"Kerajaan BN sepatutnya faham dengan reaksi rakyat itu dan patut bertindak bijak mengatasi masalah. Reaksi seperti itu sudah ditunjukkan oleh rakyat sejak beberapa tahun lalu.

"Antara kekecewaan rakyat dengan tindak tanduk Kerajaan BN termasuklah tindakan kerajaan yang amat mengecewakan dalam melaksanakan pilihanraya sehingga pilihanraya di negara kita tidak pernah bersih dan adil.

"Apabila rakyat memprotes dengan mengadakan perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu, Kerajaan BN mengarahkan pula pihak polis supaya berperang dengan rakyat yang berhimpun secara aman dan tanpa senjata yang menyertai perhimpunan itu."


Dan GB merumuskan dengan ringkas sahaja begini:

Apa yang GB dapat perhatikan ialah bendera Malaysia akan kembali berkibar megah di seluruh pelusuk negara apabila rejim BN ditumbangkan dan Putrajaya di perintah oleh Pakatan Rakyat.

Tak percaya? Tunggu detik keramat itu.


18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cuba nik aziz atau pimpinan Pr suruh rakyat kibar bendera malaysia..maka ramailah rakyat malaysia yang kena tangkap pasal kibar bendera malaysia.. (sama kes dengan baju kuning hehe)

pokku(putrajaya) berkata...

Ambo setuju...ambo akan kibar jugak Jalur Gemilang tapi bersama2 bendera PAS sekiranya PRU13 nanti...Takbirrr!

Tanpa Nama berkata...

simple majority...

Tanpa Nama berkata...

Setuju tumbangkan Umno bn akan kita rakyat malaysia semua kibarkan bendera malaysia selama mana pakatan rakyat memerintah Malaysia dgn adil.

Tanpa Nama berkata...

bagilah Pakatan Rakyat perintah Malaysia dulu baru kita kibar bendera

ketuanancukong berkata...

kibar bendera mesia bermakna sokong BN,,bermakna sokong propaganda kosong 1mesia,,,bermakna sokong kenaikan harga barang,harga minyak,,bermakna sokong rosmah campur tangan pentadbiran mesia,bermakna ekonomi terus menjunam,,bermakna sokong kroni dan cukong mereka,,,bermakna sokong bangla,indon jadi rakyat mesia,,

AMBO SERU seluruh rakyat mesia kibarkan bendera bila umporno tumbang,,

Tanpa Nama berkata...

nak kibar bendera mendenyeeeeeeeeeeee.klu negara masih belum bebas.negara dah mcm negara komunis....polis berperang dgn rakyatnya sendiri....gilaaaaaaaaaaaaa

Tanpa Nama berkata...

aku cukup setuju dengan anon 3:30.

Tanpa Nama berkata...

nak kibarkan bendera apa nya kalau dah yg jadi warganegar semuanya indon

Tanpa Nama berkata...

Suruh Hishammudin beri Jalur Gemilang percuma pada Mat Bangra,Mat Indon,Mat Burma dan Mat Gagak.Pasti depa akan kibarkan sebab dah jadi warganegara baru,mesti tunjuk bukti taat setia.Jangan lupa beri juga pada pelacur dari Cina yang senang cari makan disini.

kayu_cemeti berkata...

Setuju sangat kata GB rakyat akan dengan rela hati tak payah disuruh atau dipaksa jauh sekali dibagi bendera percuma asalkan parti haprak Umno pengkhianat bangsa agama dan negara dihancurkan sehancur hancurnya barulah rakyat akan merasa MERDEKA bukan MAU DUITT KAAA !!

Martoiriat berkata...

Salam GB..
Memang rakyat tak ada mood nak kibarkan bendera Malaysia. Apa lagi dengan kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan UMNO-BN terhadap rakyat.

Kibarkan bendera samalah menyokong dan memberi milleage politik kapada UMNO-BN yang sudah usang. Itu tandanya rakyat memprotes Najib secara simbolik dan boleh dilihat secara menyeluruh bahawa rakyat menolak kepimpinan Najib.Jika dilihat di tempat saya sendiri,boleh dikatakan seratus satu kereta yang memasang bendera. Bukan omong-omong kosong. Itu adalah realiti dalam kehidupan sekarang. Kemungkinan yang ada diantara satu pun yang memasang bendera adalah dikalangan orang-orang patriotik yang tidak tahu apa itu patriotik.

Rakyat disuruh patriotik tapi pemimpin-pemimpin mereka sendiri tidak patriotik menggadaikan maruah bangsa kepada pendatang asing.

Tanpa Nama berkata...

SALAM BERSIH.... MCMANA NAK KIBAR BENDERA MALAYSIA.... RAKYAT DAPAT BENDERA.. PENAJA DAPAT DUIT... CONTOHNYA.. BELI BENDERA HARGA RM1.OO UNTUK BAGI PADA RAKYAT..PENAJA CLAIM BALIK HARGA BENDERA RM3.00.. KAN DAPAT DUIT RM2.00 UNTUNG PENAJA LEBIH DARI RAKYAT....DAHLAH DUIT RAKYAT BENDERA DIBELI...

Tanpa Nama berkata...

malaysia belum bebas sepenuhnya dari penjajah..bkn penjajah asing tp penjajah dari kalangan bangsa sendiri yang bertopengkankan penjajah asing, membawa fahaman sekularisme dan pelbagai lagi agenda yang menolak islam...apabila MEREKA-MEREKA INI DIJATUHKAN barulah malaysia ini akan betul merdeka.

Tanpa Nama berkata...

berapa klim untuk 1 bendera..... sprm siasat...Sapa yang dapat tender ni...beli rm0.50...tapi dlm borang klim tulis.......bla...bla.... berapa juta bendera tu? habis duit....kaya ....kaye...kayap

Tanpa Nama berkata...

saya malas nak kibar bendera atau gantung bendera kat rumah, tunggu PR perintah baru ada mood sikit

kali ni saya gantung jugak..Tapi KAD raya..hahaha padan muka BN.

"dah lama dah".....bagi org lain lak perintah negara

A. Terence berkata...

firstly, malaysia didn't exist on 31 august 1957. malaysia only existed started from 16 sep 1963.
secondly, the 31 of august 1957 is only for malaya independence day, and logically only celebrates by peninsular, exclude sabah and sarawak.
third, i guess, no one wants to hear order from current party government (bn).

Tanpa Nama berkata...

senang ja bah, ramai sangat PATI diMalaysia ni ngak mau deh kibar bendera!!1