6 Jul 2011

SYABAS Diperintahkan Bayar RM40,000 Kepada Peguam & Harakah

Peguam kerajaan Selangor Fahda Nur Ahmad Kamar (gambar) dibebaskan daripada dakwaan menghina mahkamah dalam prosiding sebelum Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Hakim Mohd Arif Mohd Yusof memutuskan bahawa kenyataan Fahda dalam program ceramah untuk guru-guru agama, yang dilaporkan organ PAS Harakah, tidak menghina mahkamah.

"Langganan Harakah hanya terhadap kepada anggota PAS dan oleh itu tidak mungkin dapat mempengaruhi penghakiman perbicaraan yang merupakan hakim profesional, dalam mendengar saman oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS)," katanya.

Hakim Mohd Arif mengarahkan Syabas membayar kos RM20,000 kepada Fahda dan jumlah sama kepada Harakah.

SYABAS memfailkan tindakan mahkamah terhadap kerajaan Selangor tahun lalu kerana tidak menaikkan tarif air.

Syarikat itu kemudiannnya memfailkan prosiding menghina mahkamah kepada Fahda yang mewakili kerajaan Selangor.

Artikel dalam Harakah bertarikh 7 Disember 2010 itu bertajuk "SAR bantu kempen bantah kenaikan tarif air". -mk


Permohonan Syabas penjarakan Lutfi, Fahdah ditolak

KUALA LUMPUR, 5 Julai: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak dengan kos permohonan usul pemula yang difailkan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) bagi mensabitkan Ahmad Lutfi Othman dan Peguam Puan Fahdah Ahmad Kamar menghina mahkamah.

Mahkamah telah mengarahkan Syabas membayar kos sebanyak RM40,000 ke atas Ahmad Lutfi dan Fahdah.

Pada 10 Mac lalu pihak Syabas telah memfailkan usul pemula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di atas dakwaan Ahmad Lutfi dan Fahdah dikatakan menghina mahkamah di atas satu artikel yang diterbitkan oleh akhbar Harakah bertarikh 7 Disember 2010 bertajuk "SAR bantu kempen kenaikan tarif air".

Di dalam afidavit yang difailkan oleh pihak Syabas mendakwa kononnya artikel itu mengandungi pernyataan dari Fahdah yang dikatakan menjejeskan kes tuntutan sivil pihak Syabas ke atas Kerajaan Selangor berhubung isu kenaikan tarif air.

Syabas mendakwa artikel tersebut boleh menjejaskan perbicaraan yang adil ke atas kes tersebut kerana Fahdah adalah peguam yang mewakili Kerajaan Negeri Selangor dalam tuntutan yang dibawa oleh Syabas.

Ahmad Lutfi diseret sekali di atas kapasitinya sebagai Ketua Pengarang Harakah.

Fahdah diwakili oleh Tommy Thomas manakala Ahmad Lutfi diwakili oleh Mohamed Hanipa Maidin dan Cik Azhana Kamaruddin.

Pada 3 Jun yang lalu kedua-dua pihak telah berhujah di hadapan Hakim Arif Yusuf di mana antara lain peguam yang mewakli Fahdah dan Ahmad Lutfi berhujah permohonan menghina mahkamah yang difailkan oleh Syabas tersebut adalah bertentangan dengan hak kebebasan bersuara dan kebebasan media yang dijamin oleh Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Peguam Tommy Thomas berhujah terdapat perbezaan antara perbicaraan di hadapan juri dan perbicaraan di hadapan hakim di mana dalam perbicaraan di hadapan juri sesuatu berita tentang kes sesuatu yang sedang berjalan lebih mudah mempengaruhi seorang juri yang tidak mempunyai latar belakang undang-undang.

Sedangkan di Malaysia, katanya yang tidak memakai sistem juri semua perbicaraan mahkamah dikendalikan oleh seorang hakim yang lebih arif tentang undang-undang dan tidak akan mudah terpengaruh dengan mana-mana laporan berita tentang kes sesuatu yang sedang berjalan di mahkamah.

Peguam Hanipa Maidin pula berhujah kes kenaikan tarif air adalah suatu kes berkepentingan awam dan Harakah telah secara konsisten menyiarkan berita tersebut sebelum artikel "SAR bantu kempen kenaikan tarif air" diterbitkan.

Artikel tersebut, hujah Hanipa, adalah satu rententan berita yang berterusan tentang suatu isu yang berkepentingan awam yang wajar diambil tahu oleh mana-mana anggota masyarakat.

Dalam hujahnya, beliau berkata rakyat berhak mengambil tahu tentang kenapakah tarif air boleh dinaikkan sedangkan dalam masa yang sama dilaporkan Ketua Pegawai Eksekutif Syabas mendapat gaji yang amat tinggi setiap bulan
.

Kesan permohonan Syabas akan menjadikan hak kebebasan media tidak lagi berkesan dan menjadi khayalan semata-mata, katanya. -HD


3 ulasan:

facepu berkata...

Khas untuk blog GB kepada pembaca :

BAHANGNYER TERASA !!
APA KATA NAJIB YANG TERBARU MENGENAI BERSIH!!
TAMPARAN HEBAT UNTUK UMNO!!

Tanpa Nama berkata...

tiap2 yang benar memang banyak gangguannya, tapi akhirnya kebenaran akan terbukti, ingat ikut jalan yang ALLAH perintahkan, semua akan selamat.

Amuraria berkata...

KEBENARAN AKAN MENANG JUA,AKAN DIKAU KAMI SEMBAH AKAN DIKAU KAMI MINTA PERTOLONGAN ,ALLAHU AKHBAR !