6 Jul 2011

Intimidasi Berterusan Terhadap BERSIH: Bawa KPN & Timb KPN Menghadap Agong

Hambatan ke atas BERSIH 2.0 berterusan

Pihak polis terus menghambat aktiviti yang berkaitan dengan perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan Sabtu ini meskipun perdana menteri secara dasar telah memberikan persetujuan bagi pertubuhan itu berhimpun di sebuah stadium.

Di Negeri Sembilan, dua aktivis PKR ditangkap semalam kerana memiliki barangan berkaitan BERSIH.

Menurut ketua bahagian PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin, ahli parti itu R Tangam ditangkap ketika memakai baju T kuning BERSIH 2.0.

Tangam dikatakan disoal-siasat di ibu pejabat polis daerah Seremban selama tiga jam dan dibebaskan kemudian.

Menurut Badrul Hisham, seorang lagi aktivis PKR Norliza Shamsudin, 49, ditahan apabila polis menjumpai butang lencana BERSIH 2.0 di dalam poketnya.

Norliza pula dikatakan ditahan pada jam 1 petang dan belum dibebaskan. Badrul Hisham berkata Norliza juga dinafikan sebarang hak lawatan.

"Polis bertindak tanpa mengikut lunas undang-undang. BERSIH 2.0 telah mengadap Agong dan bersetuju bahawa perhimpunan diadakan dalam stadium,” kata Badrul Hisham ketika dihubungi.

Malam semalam, sebuah dewan di Kota Damansara, Petaling Jaya yang digunakan bagi memberi taklimat kepada sekumpulan ahli PAS dan PKR Subang terganggu apabila polis bertindak mengepung bangunan itu.

Menurut peguam Farhana Abdul Halim, PKR bahagian Subang menjemput kumpulannya- Lawyers for Liberty - untuk mengendalikan taklimat berhubung hak rakyat apabila ditahan polis.

Katanya, kira-kira 50 anggota polis menyerbu dewan itu dan berkata permit polis diperlukan bagi majlis itu.

"Kami amat kecewa dengan polis, khususnya setelah BERSIH 2.0 telah mengadap Agong, Mereka telah dapat lampu hijau untuk teruskan (perhimpunan itu).

"Hujah bahawa kumpulan ini tidak mempunyai permit juga tidak berasas. Awak tidak perlukan permit untuk mesyuarat di dalam bangunan,” katanya ketika dihubungi.

Ulasan GB

Polis perlu hentikan gangguan dan tekanan terhadap semua aktiviti BERSIH kerana ia jelas memperlihatkan sikap derhaka kepada Yang Dipertuan Agong yang telah bersetuju membenarkan perhimpunan BERSIH diadakan pada hari Sabtu ini bertempat di stadium.

Sikap degil yang ditunjukkan oleh pihak polis sekalipun telah mengatahui perkenan Agong tersebut terhadap jawatankuasa BERSIH amat dikesalkan dan boleh dikenakan tindakan.

Integriti dan kredibiliti polis kini benar-benar tercemar. Ternyata mereka kini BUKAN untuk menjaga keselamatan negara tetapi untuk kepentingan parti UMNO BN.



5 ulasan:

farti berkata...

BERSIH 2.0 tetap dijalankan..

LOKASI BERSIH 2.0 DIDEDAHKAN!!
TAMPARAN HEBAT UNTUK UMNO!!

Tanpa Nama berkata...

macam yahudi zionis laknattullah..

Tanpa Nama berkata...

apsal tak saman? aiyaaaa...

Tanpa Nama berkata...

tukar aje nama polis diraja malaysia kepada... polis dibawah UMporNO.
atas nasihat apco kepada pemimpin umno SB kita bertukar kepada MOSAD.

Tanpa Nama berkata...

Siapa yang derhaka kepada DYMM Agong sekarang? Buang aje perkataan DiRaja dari logo polis dan tukar kepada Polis UMNO.