17 Jul 2011

Najib Masih Tenggelam Dengan Sindrom Penafian Dan Sindrom Penipuannya

Najib: Demonstrasi jalanan bukan jawapan, mari selesai masa PRU

LONDON, 16 Julai – Datuk Seri Najib Razak berkata demonstrasi jalanan bukan jawapan bagi melahirkan rasa ketidakpuasan hati terhadap kerajaan kerana perbuatan itu boleh menjadi terkawal dan mungkin mengakibatkan kecederaan serta kerosakan harta benda.

“Sekiranya ada pihak yang masih tidak berpuas hati dengan kerajaan, marilah kita selesaikannya apabila tiba pilihan raya dan biar rakyat yang membuat keputusan,” katanya dipetik Bernama Online.

“Kami akan bentangkan kes kami dan pembangkang akan kemukakan kes mereka. Biar rakyat yang menentukannya,” kata Perdana Menteri (gambar) ketika berucap pada perhimpunan rakyat Malaysia di United Kingdom (UK) di sini malam tadi.

Kata Najib: “Kita tidak perlukan semua ini (demonstrasi).”

“Apa yang kita mahu ialah sebuah negara Malaysia yang ditransformasikan, sebuah negara Malaysia yang boleh menjadi kebanggaan dan kesayangan kita,” katanya lagi.

“Kita mahukan sebuah negara yang boleh berdiri sama tinggi dengan negara yang maju sepenuhnya, yang boleh menjadi contoh ketara sebagai sebuah negara maju. Inilah harapan kita untuk Malaysia.

“Kalau pun kami hendak dianggap membuat kesilapan, kesilapan itu semata-mata bertujuan untuk memastikan ketenteraman, keselamatan awam dan keharmonian awam sentiasa terpelihara kerana apabila berlaku sesuatu kesilapan, ia akan merebak dengan amat pantas dan sukar untuk dibayangkan apa yang akan terjadi selepas itu kerana keganasan pasti akan membuahkan keganasan juga,” katanya.

Merujuk kepada beberapa perkara, termasuk pencapaian pembangkang pada pilihan raya umum lepas, Najib berkata itu menunjukkan wujudnya demokrasi di Malaysia.

“Dan pilihan raya di Malaysia diadakan secara bersih. Kalau anda rasa itupun belum memadai, kami akan lakukannya dengan lebih baik lagi – kami akan perkenalkan sistem biometrik, contohnya, untuk memastikan tidak wujud pengundi hantu,” kata beliau. -TMI

Ulasan GB

Dia sudah biasa menipu, kini terus ingin menipu rakyat lagi.

Dia sudah tahu bahawa fokus utama BERSIH ialah penipuan yang berlaku di dalam pilihanraya, tiba-tiba kita diajak selesaikan masalah dengan pilihanraya!

Bukankah itu sikap jelek seorang PM yang masih di dalam sidrom penafian dan sindrom penipuan?

Kononnya "biometrik" hendak digunakan bai membenteras pengundi hantu sedangkan ia (penggunaan bmetrik) adalah satu grand design SPR & Kerajaan bagi "membolehkan pengklonan" dilakukan dimana seorang pengundi boleh mengundi banyak kali. Bimonetrik bukan penyelesaian sekalipun ianya teknologi baru. Rakyat tidak mudah tertipu dengan idea ini.

Bersih tetap menuntut supaya:

1. Bersihkan senarai undi

• Senarai undi harus dibersihkan dengan segera untuk menyingkirkan ‘pengundi hantu’ seperti orang yang telah meninggal.

• Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang.

2. Mereformasikan undi pos

• SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.

• Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.

• Undi pos mesti dijalankan dengan telus! Agen parti politik harus dibenarkan untuk memantau proses undi pos.

3. Gunakan dakwat kekal

• Penggunaan dakwat kekal boleh mengelakkan seseorang (atau pengundi hantu) daripada mengundi beberapa kali.

4. Masa kempen minima 21 hari

• Masa yang lebih panjang diperlukan untuk calon menyebarkan maklumat, terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman. Contohnya, pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini diberi masa kempen 10 hari sahaja.

• Pada 1955, ketika era pemerintahan penjajah, pilihanraya mempunyai masa kempen sepanjang 42 hari. Manakala semasa Pilihanraya Umum ke-12 pada 2008, masa kempen 8 hari sahaja.

5. Akses media yang bebas dan adil

• RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding.

• Parti politik harus dibenarkan untuk membuat pengiklanan tanpa sebarang diskriminasi dan penapisan.

• Ini adalah mengenai keadilan! Semua media perlu memberikan hak untuk semua parti membalas kepada tuduhan-tuduhan negatif terhadap mereka.

6. Kukuhkan institusi awam

Institusi awam dan kakitangan kerajaan harus tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang dan demokrasi. Institusi awam harus direformasikan supaya bertindak secara bebas, menegakkan undang-undang dan melindungi hak asasi manusia.
Contohnya :

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) hendaklah memastikan pilihanraya yang bebas dan adil.

Badan Kehakiman harus memelihara kebebasannya dan menegakkan kedaulatan undang-undang tanpa gentar atau memihak.

Peguam Negara perlu bertindak secara tidak berat sebelah dan mengutamakan kepentingan rakyat.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia harus bertindak dengan adil dan menghentikan pendakwaan selektif dan penyalahgunaan kuasa.

Polis Di Raja Malaysia perlu bertindak secara profesional dalam melaksanakan tugas dan menegakkan kedaulatan undang-undang.

7. Hentikan rasuah

Rasuah adalah kegiatan mencuri dari rakyat untuk kepentingan peribadi. Rasuah menyebabkan orang kaya bertambah kaya dan golongan miskin semakin miskin.

Pembelian undi harus dihentikan!

Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 mesti dikuatkuasakan.

8. Hentikan politik kotor

BERSIH 2.0 menuntut SEMUA parti politik untuk menghentikan politik kotor.


5 ulasan:

Sinner berkata...

Perdana Menteri pon gagal nak paham Bersih. Naya.. naya..

Org nak 'pinggan' tu cuci dulu sebelum makan, bukan nak makan atas 'pinggan' kotor tu..

Tanpa Nama berkata...

apa da.. matured langsung isinya

WTF:!! FLOSS KhAS Untuk WANITA

1 Malaysia berkata...

Sinner,
Mana yang ada manusia yang menjamah makanan dengan pinggan kotor sedar akan kekotoran tu? Dari tabiat bertukar jadi budaya. Ini bukan saja sukan makan dengan menggunakan pinggan kotor aja, malahan isinya kotor dan bertempat di tepi jamban pulak tu.
Sedih melihat Malaysia mempunyai seorang PM yang suka berputar belit tapi bila berfikir sejenak, kesedihan tu hilang sebab ramai juga rakyat Malaysia yang sebegini juga. Tak caya, tanya .....

darah360 berkata...

sebersih mana pun pingan itu di cuci.... xsemestinya xkotor..... seperti mana juga perhimpunan "bersih"... xsebersih yg owg bawahan tau.... klu benar bersih itu sebersih yg dikata kan.... knp xbwk dijalan yg betul.... kenapa perlu INGKAR TITAH BAGINDA????? KNP PERLU CEMARI STADIUM MERDEKA????

1 Malaysia berkata...

DARAH360,
stadium merdeka tu keramatkah? apa yang mencemarkan stadium tu? Jgn sampai jadi ..... Siapa yang ingkar perintah YDP Agong? Jgn jadi munafikun macam pemimpin kau tu. Cakap lain buat lain dan suka letakkan perkataan ke dalam mulut orang lain. Haram jadah punya manusia.