2 Jul 2011

[Bergambar] Dunia Saksikan, Bukan BERSIH Tetapi UMNO Pencetus & Peneraju Keganasan

300 bantah KM P Pinang kerana sokong BERSIH

Kira-kira 300 penyokong Umno, PERKASA dan NGO, Suara Anak-anak Malaysia mengadakan demonstrasi di Pulau Pinang petang tadi bagi membantah tindakan Ketua Menteri Lim Guan Eng kerana menyokong perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai ini.

Dalam kekecohan itu enam orang ditahan polis yang turut mengarahkan kira-kira 100 anggotanya untuk mengawal keadaan.

Penyokong kumpulan itu berarak kira-kira satu kilometer dari Masjid Kapitan Keling ke bangunan Komtar selepas solat Jumaat.

Sepanjang perarakan itu kumpulan berkenaan membawa sepanduk 'Jangan Berani Bangkitkan Komunis', 'Pulau Pinang Hak Kami' dan 'Guan Eng Dalang Perpecahan Melayu'.

Sejurus tiba di Komtar, mereka berarak mengelilingi bangunan itu dan setibanya di Jalan Penang pada kira-kira 3.10 petang, kumpulan itu bertindak nekad dengan duduk di atas jalan raya selama 10 minit.

Mereka menuntut Lim berundur sebagai ketua menteri kerana beliau secara terbuka menyokong perhimpunan BERSIH yang telah diisytiharkan perhimpunan haram oleh pihak polis.

Dalam perarakan itu yang melalui Jalan Chulia dan Jalan Carnavon menuju ke Komtar, kumpulan itu juga memecahkan cermin kereta-kereta di sepanjang jalan.

Bertindak ganas

Mereka juga bertindak ganas dengan menolak dua jurugambar - seorang daripada akhbar Cina manakala seorang seorang lagi daripada stesen TV.

Selepas menahan enam orang dan membunyikan siren, penunjuk perasaan beredar ke Jalan Penang, di mana beberapa beberapa pemimpin Umno termasuk Ezam Mohd Nor membuat ucapan membidas Lim dan kerajaan negeri.

Katanya, Malaysia perlu dipertahankan daripada kumpulan yang ingin merosakkan keharmonian negara.

"Perhimpunan ini untuk memberi mesej jelas kepada pengkhianat-pengkhianat ini bahawa negara kita masih ramai anak-anak Melayu, Cina dan India yang akan mempertahankan maruah negara," katanya.

Pada jam 3.30 petang, sekumpulan lagi berarak dari Jalan Penang ke kawasan Komtar membawa dua ekor itik dan menjeritkan nama exco Pulau Pinang dan ADUN Batu Maung Datuk Abdul Malik Abul Kassim.

Selain mempersendakannya mereka juga mengajuk cara percakapan Abdul Malik.

Kesesakan teruk

Demonstrasi itu menyebabkan kesesakan di sekitar Georgetown dan banyak premis di sekitar Komtar ditutup.

Polis hanya membiarkan kumpulan itu dengan telatah dan gelagat mereka.

Sementara itu, selepas diarahkan bersurai pada kira-kira 3.25 petang, kira-kira 30 orang daripada kumpulan itu bergerak ke Jambatan Pulau Pinang bagi mengadakan demonstrasi di tengah-tengah jambatan.

Tindakan itu menyebabkan kesesakan selama lebih dua jam sepanjang kira-kira lapan km dari Lebuh Raya Tun Dr Lim Chong Eu, di bahagian Pulau ke pertengahan jambatan, menuju ke Seberang Perai. -mk


Rowdy Umno protesters disrupt city life

About 300 supporters of Umno and Perkasa stage a violent protest against the state government and Bersih.

GEORGE TOWN: Some 300 supporters from Umno, Perkasa and an unregistered NGO Suara Anak Anak Mamak Pulau Pinang held a nearly three-hour noisy march and violent protest in the city centre, condemning both the Pakatan Rakyat state government and the Bersih 2.0 rally.

The crowd first gathered at the historic Masjid Kapitan Keling after Friday prayers at 2.30pm.

Chanting anti-state government and anti-Bersih slogans, they then marched for about 1.5km from the mosque to Komtar via Lebuh Chulia and Jalan Penang.

Their march against the traffic flow caused a standstill and tension in the city.

Eyewitnesses said the rowdy protesters hit windshields of cars, and violently shoved aside two meida men – a photographer from the Chinese newspaper Guan Ming Daily and a videographer from a TV station.

At Komtar, the protesters chanted anti-state government and anti-Chief Minister Lim Guan Eng slogans.

They demanded Lim’s resignation as chief minister on grounds that he had openly thrown his support behind the Bersih 2.0 rally planned for July 9.

Scuffles broke out when police finally took action to disperse the crowd.

Police detained eight people, including Senator Ezam Mohd Nor and Mamak Association chief Mohamed Ghani Abdul Jiman, for allegedly taking part in an illegal assembly.

Police deployed some 100 officers and men to thwart the gathering.

After the arrests and after police sounded the siren for the protesters to disperse, they gathered along Jalan Penang, where several Umno leaders, including Ezam, gave anti-state government and anti-Lim speeches.

Ezam, who was former PKR Youth chief, warned Lim that there would be more such protests in the future to force him out of office before the next general election.

Another group of demonstrators marched from Jalan Penang to the Komtar area, carrying two ducks.

They called out Penang state executive councillor and Batu Maung assemblyman Abdul Malik Abul Kassim. The police just stood by and allowed the protesters to perform their antics.

After the protest, the demonstrators marched back to the mosque via Lebuh Carnavon.

Another group proceeded to Penang Bridge. They held a separate rally, carrying banners, waving the Malaysian flag and handing out flags to passers-by.

‘Most racist leader’

A journalist from Sin Chew Daily was hit on the back while the protesters warned him that they would throw him into the sea if he continued to snap their photos at close range.

The protest caused massive traffic jam on the bridge but policemen failed to take any action.

The demonstrators chanted “Guan Eng is a Communist” and claimed that he was the “most racist leader in the history of the country”.

They carried banners carrying messages such as “Bumiputeras are in the government and Chinese in opposition, is there any hope for the Penang Chinese?”

The protest today was similar to the one held on March 14, 2008, a week after Pakatan captured the state.

At a press conference later, chief police officer deputy commissioner Ayub Yaakob denied receiving any directive from Lim to round up and remand all the protesters.

“I did not receive any directive. Police can take action on their own to preserve peace and harmony,” he said.


Outside the police headquarters, Bayan Baru MP Zahrain Hashim insisted that Lim had issued such a directive to Ayub.

“I have information from my boys that Lim had issued such a directive. He is cruel.


“Why can’t he allow a peaceful demonstration against him?” asked Zahrain.

Also present were Umno divisional heads Ahmad Ibni Hajar (Tanjung) and Musa Syeikh Fadzir (Bukit Mertajam). -FMT


Kredit foto-foto malaysiakini











24 ulasan:

liziemab berkata...

sokong tuan blog..depa la sebenarnya pencetus hura-hara sebenarnya..

ISU PANAS!!:
PELAJAR LIWAT BUDAK!!!

Awanama berkata...

Tindakan UMNO Pulau Pinang membuktikan grombolan ini benar-benar datang dari tong taik dan sukakan kekotoran.Depa mahukan pilihanraya yang kotor dan jijik,tidak mahukan yang bersih.

Awanama berkata...

JENIH BODOH TAK BULEH DI AJOR..

Awanama berkata...

mereka inilah yg berhimpun secara haram!pencetus kekacauan!kenapa tak tangkap saja ketuanya??haramjadah punya polis!
perarakan bersih akan diadakan secara aman.tujuan diadakan sudah dijelaskan.cuma media di Malaysia di bawah kawalan umno laknat tidak menjelaskan tujuan Bersih.Apa yang dipaparkan hanya keburukan.Pihak Pakatan Rakyat hendaklah menjelaskan kepada semua rakyat Malaysia apa itu BERSIH!melalui poster2,risalah2.kena bagi paham betul2 apa itu bersih.nanti mereka salah anggap tentang bersih ni.Kita semua faham apa itu bersih kerana sentiasa ambil tahu dgn membaca blog2 dan sebagainya(media alternatif).tetapi bagaimana dgn mereka hanya mendapat info dari utusan dan tv sahaja?itulah masalahnya sekarang ni.kalau rakyat paham apa itu bersih,insyaAllah semua rakyat memberi sokongan dgn memakai t-shirt kuning bukan sahaja di Kuala Lumpur.Bahkan di seluruh pelusuk bandar dan desa Malaysia yg tercinta ini.Biarkan melayu yang bodoh(penyokong umno dan yg sewaktu dgnnya) terjun dgn labu2nya.

otaistillkick berkata...

Puak UMNO yang cuba ceruskan kekecohan agar himpunan bersih tergendala. Kenapa mereka takut Himpunan Bersih sedangan mereka juga membuat demo. http://paparem.webs.com

Awanama berkata...

Kenapa peniaga tutup kedai?... kerana mereka tak percaya pada mamak-mamak yang tunjuk perasaan ni. Maklumlah puak United Mamak Nation Organization kan panjang tangan... duit negara mereka boleh songlap... apa sangatlah kalau puak ni nak rembat duit peniaga. Rasanya kalau puak BERSIH 2.0 berdemontrasi... mereka tak tutup kedai pun... sebab mereka ni jenis berdisiplin.

Lagi pun mamak-mamak tu berlakon je tu... kenapa dikatakan berlakon?... sebab polis tak tembak gas dan hayun belantan sampai lebam-lebam... kalau betul-betul memang hanyut habislah mamak-mamak tu. Barang kali kalau tembak gas dan lebam-lebam harga upahnya lain... tak termampu orang tua kedekut parti pembangkang Pulau Pinang tu nak bayar.

Boleh percaya ke? Melayu pergi dengar khutbah di Masjid India... faham ke mereka apa isi khutbahnya?

Awanama berkata...

Berok - berok UMNO telah turun dijalanan setelah makanan di atas pokok telah kehabisan. Berok-berok UMNO yg tak ber otak terus diperbodohkan si katak yg menyimpan kotak-kotak.

Mana dia pemimpin UMNO....tak nak komen ke kenapa melayu aje yg berdemontasi??? Nampak sangat Melayu UMNO telah diperkudakan oleh MCA & MIC.

Awanama berkata...

mcm ni 300 orang???? bengong. memang dasar pembohong betul

Awanama berkata...

Mana lebih tepat:

'PatrioT'


atau


'Pak turuT'????

anak jati tanjung... berkata...

awat la bagang2 umnongok dok buat kacau...dulu hangpa smua la mcm anjing bos2 cina...mentedarah apa saja hasil haram...jd barua n pencacai...dok rampas tanah org melayu pulau pinang...dah jd mcm anjing korap... lani baru nak kata hangpa pejuang bangsa melayu...piirahhh...

Awanama berkata...

PATRIOT = PAk TRIo datOk T

Yong berkata...

Ezam pernah kalah di Shah Alam. Masa tu belum ada Bersih lagi. Ezam mangsa kotor. Tapi sekarang diapun ikut kotor. Wakaka!

Awanama berkata...

Dah tak lama dah...
sikit hari lagi Toyota Herrier yg depa pakai pun kena gadai..
Kontrak dah tak ada..
Duit yg ada sedikit baki kena bagi upah kat budak-budak buat tunjuk perasaan..
Bank dok hambat..
Along dok kejaq..
Nasik kandaq kena boikot..
Kesian dekat keling mamak tongkang..
hanya Melayu Umno saja yang terima depa..
Tu yang dok keriau kuat tu.

kbatas berkata...

Alaa, aku pun orang penang. Aku kenai kelaku budak2 penang. Bukannya depa reti apa satu pasai2 politik negara. Awat ezam tak ajak orang KL, pasai apa celapak sampai penang?

Cuba ajak ahli genuine UMNO berdemo, kita nak tengok berapa kerat.

Jangan la upah budak2 kanyiaq.

bunbinban berkata...

ni mesti sumber makanan dah abis kat habitat asal dorang. tu yg keluar ramai2 ngamuk sbb lapar. Jahat la ko LGE, sian depa. bagi la depa makan sket..takat kacang ngan yen apa la sgt...hahaha

IPOHMALI berkata...

Mereka sengaja buat kacau dalam cubaan supaya dharurat diistiharkan tak lama nanti...!

Awanama berkata...

Benor sekali 1000% adalah geng ini yang pencetus kekacauan. Jom kita lagi dari mereka ini. Jangan campok geng ni lagi di dunia dan akhirat.

Awanama berkata...

Setelah melihat tandakan-tindakan samseng dari BN, saya rasa pengundi telah pun mengetahui dan membuat keputusan untuk mengundi siapa dalam pilihan raya ke-13.

Setakad hari ini kita hanya melihat keganasan dan sikap kurang ajar dari pihak Perkasa, UMNO dan polis. Rakyat bukan bodoh dan dapat menilai siapa yang menimbulkan huru-hara di negara ini.

Awanama berkata...

Laa....melayu apa ne?Berdemo x reti apa2,berjuang x tau utk apo,.bertindak kalah monyet..beragama entah kat mna? Buruk kelakuan,buruk perangai, nee barulah diktakan hidup untuk makan,lepas tu jadi tai n makn lagi! mcm mna nak jadi suami n bapa! Buat malu bagi contoh x baik.

Awanama berkata...

Demo budaya kita....Dulu Mahathir kata demo bukan budaya kita....Tp mahathir silap,, ternyata demo budaya kita....kahh...kahh..kah...

Awanama berkata...

JANGAN LAH DIMARAH KAT MAMAK-MAMAK SEKELIAN ITU. ADAPUN MEREKA INI TIDAKLAH KETAHUAN AKAN BAHASA MELAYU ITU. JIKALAU MEREKA FAHAM, TIDAKLAH KELAKU MEREKA SEBEGINI RUPA. BARANGKALI MEREKA INI TIDAK MEMAHAMI BAHWA BERDEMO ITU TIDAKLAH HALAL. SEMENTELAH PAK JIB MANGKUBUMI KEPUNDEN SUDAH LETIH DIASAK OLEH MARHAEN-MARHAEN YANG MENUNTUT HAK MEREKA. INILAH MASANYA PENCACAI CUBA MENUNJUK BAHWA MEREKALAH PROTAGONIS TETAPI SEBENARNYA ANTAGONIS.

JAKA berkata...

umno puak assobiyah, tak diterima Nabi saw sebagai umat...ke neraka perginya...

dulu memeintah takmo jaga umat dan bangsa sendiri. baru 3 tahun di bawah DAP dok marah mcm org gila makan tahi lembu....

jahanam dan hancur utk umno...merosak bangsa dan agama

ezzam penjilat najis umno...binatang lebih bermaruah dari makhluk ni

Awanama berkata...

Itulah Raja SESUMPAH....
Al-munafikin....

Awanama berkata...

Itik 2 ekor nmpk, cermin kete pecah mane????