24 Jun 2011

SMS Ugutan Berunsur Rasis Bukti Anti-BERSIH Adalah Pengotor

Angkatan Muda Keadilan (AMK) menyatakan rasa kesal berhubung tindakan individu tertentu menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) ancaman bunuh ke atas Pengerusi Bersih 2.0, Datuk Ambiga Sreneevasan di samping cubaan mencetuskan ketegangan kaum.

Timbalan Ketua AMK, Khairul Anuar Ahmad Zainudin atau lebih dikenali sebagai Jonah berkata, SMS yang dikirim itu jelas mengandungi unsur-unsur menghina bangsa seseorang dengan kata-kata kesat.

Katanya, perbuatan itu adalah di luar jangkaan dan tidak boleh diterima sama sekali bagi masyarakat negara ini yang berbilang bangsa terutama generasi muda.

“Mesej seperti yang telah disebutkan oleh Datuk Ambiga tadi yang berunsur ugutan dan juga ancaman bunuh. Kami bagi Angkatan Muda Keadilan kita berasa kesal.

“Mesej yang disampaikan berunsur rasis “keling paria cina sial dan sebagainya” satu perkara yang tidak boleh kita terima khususnya kepada orang-orang muda generasi baru sekarang ini,”
katanya.

Jonah berkata demikian kepada wartawan dalam sidang media selepas membuar laporan polis di Balai Polis Bukit Travers di sini hari ini.

Beliau bagaimanapun berharap pihak polis dapat menyiasat perkara itu dengan segera sebagaimana arahan yang dikeluarkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Husein.

Katanya, AMK akan tetap bersama dan akan turut serta dalam perhimpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai nanti.

“Apa pun ancaman apa pun ugutan kita tetap turun ke jalan,” katanya.

Sementara itu, ahli jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah pula mengutuk keras perbuatan penghantar SMS misteri tersebut yang berbaur perkauman.

“Apa yang ingin kita lakukan dalam Bersih 2.0 adalah jelas untuk menuntut keadilan dalam pilihanraya kerana kita mempunyai bukti akan ketidakadilan itu. Jadi mari berbincang dengan kita,”ujar beliau.

Tambah beliau, tindakan menghantar SMS seperti ini adalah amat tidak tepat kerana apa yang ingin dilakukan oleh Bersih 2.0 bukan mahu mewujudkan keadaan yang berunsur keganasan.

“Perhimpunan (Bersih 2.0) ini bukan berunsurkan keganasan dan kita tidak akan memberi respon terhadap keganasan juga,” katanya. -tvsnews



Ulasan GB

Yang paling nyata ialah kandungan SMS tersebut adalah satu bukti jelas mereka yang anti-BERSIH adalah "pengotor" yang bersekongkol dengan kerja-kerja kotor SPR.

Si pengotor itu akan tetap bersama dengan si pengotor yang lain. Birds of the same feather flock together.

Tiada ulasan: