29 Jun 2011

Halang Bersih & BN Bakal Kalah Dengan Lebih Parah Dalam PRU

Polis serbu, geledah sekretariat BERSIH 2.0

Sekretariat BERSIH 2.0 di Seksyen 4, Petaling Jaya hari ini diserbu dan digeledah oleh polis.

Sepuluh anggota tiba kira-kira 15 minit lalu, kata Ahli Jawatankuasa Pemandu BERSIH, Maria Chin Abdullah yang juga mengetuai kumpulan NGO Empower.

Maria berkata pihaknya menerima pelbagai tekanan hebat daripada pihak berkuasa bagi membatalkan perhimpunan aman pada 9 Julai ini bagi menuntut pilihan raya adil dan bebas diadakan di negara ini.

Beliau yang ketika itu di bangunan Parlimen berkata dia dimaklumkan polis datang dengan lima kereta tanpa logo polis yang bercermin gelap dan mereka juga tidak memakai seragam. Sebuah trak besar polis tiba kemudiannya.

Sementara itu, menurut seorang petugas di pejabat BERSIH yang tidak mahu dikenali berkata, kumpulan polis itu tiba dengan membawa pemotong besi.

Tetapi mereka tidak menggunakannya apabila pekerja membenarkan mereka masuk.

Anggota polis didakwa tidak membawa sebarang waran dan kemudiannya terus menyelongkar fail dan menggeledah pejabat itu.

Tumpuan mereka adalah baju-T BERSIH yang kemudiannya dihitung jumlahnya sebelum dirampas oleh polis.

Adalah dipercayai serbuan dilancarkan dari IPD Selangor dan diketuai oleh seorang pegawai yang hanya dikenali sebagai ASP Rosli.

Polis juga mencatatkan butiran Mykad kakitangan Empower yang dijadikan sekretariat BERSIH 2.0.

Selain itu, butiran Mykad kira-kira 20 wartawan dan jurugambar yang berkumpul di luar pejabat itu juga dicatatkan selain diminta membekalkan nombor telefon masing-masing.

Pada sidang akhbarnya di lobi parlimen, Maria berkata beliau dimaklumkan bahawa polis kemudiannya merakamkan kenyataan daripada kakitangan BERSIH.

Beliau juga mencabar ketua polis negara bagi membuktikan bahawa mereka telah melakukan jenayah dan hentikan 'menakut-nakutkan' rakyat.

Menurut Maria sejak beberapa hari lalu hampir 100 orang telah ditahan kerana memakai kemeja T BERSIH dan mengedarkan risalah berhubung perhimpunan 9 Julai ini.

“Ini adalah hak asasi manusia, adalah hak kita untuk berhimpun secara aman dan kami telah berulang-kali tekankan bahawa ia adalah perhimpunan aman.Kita tidak akan timbulkan huru-hara seperti yang didakwa,” katanya.

Dalam serbuan tersebut, tujuh beg barang, lima kotak dan empat kain rentang dirampas.

Manakala tujuh petugas Empower (NGO yang bergabung dalam BERSIH) dibawa ke ibupejabat polis Petaling Jaya untuk soalsiasat. -MK


Bersih 2.0: Polis soal siasat lima pemimpin, 18 lagi susul

KUALA LUMPUR, 29 Jun – Polis meneruskan pendekatan mereka dengan menyoal siasat lima lagi aktivis hari ini berhubung Himpunan Bersih 2.0 bulan depan, dan dijangka akan menyasarkan 18 lagi, demikian menurut seorang peguam Majlis Peguam.

Lima yang disoal siasat hari ini ialah anggota jawatankuasa pemandu Maria Chin Abdullah, pengarah Tenaganita Irene Fernandez, aktivis sosial Hishammuddin Rais, ketua biro undang-undang PKR Latheefa Koya dan ketua DAP Selangor DAP Teresa Kok.

Mereka dipanggil hadir di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi petang ini.

Peguam Edmund Bon, yang menemui mereka kecuali Kok ketika sesi soal siasat memberitahu pemberita bahawa seramai 40 aktivis termasuk ahli-ahli politik pembangkang dipanggil untuk disoal siasat berhubung Himpunan Bersih 2.0.

Katanya, beliau menerima maklumat bahawa 40 dipanggil ekoran laporan yang dibuat oleh seorang anggota polis yang menghadiri majlis pelancaran Himpunan Bersih 2.0 di Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur pada 19 Jun lalu.

“Anggota polis itu ada pada majlis pelancaran dan menurutnya, dia berpandangan bahawa pelancaran dan kenyataan-kenyataan yang dibuat adalah berbaur ugutan kepada keselamatan negara. Itu yang mencetuskan keadaan ini,” katanya lagi.

Difahamkan Irene, Latheefa dan Kok disoal siasat di bawah Akta Polis dan Akta Hasutan manakala Hishammuddin dan Maria Chin disoal siasat di bawah Akta Polis.

Menurut Latheefa, dia tidak dipanggil kerana pembabitannya dalam majlis pelancaran 19 Jun lalu tetapi kerana mengiringi Pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenavasan ke balai polis Jalan Travers Khamis lalu untuk membuat laporan polis berhubung ancaman bunuh SMS.

“Ia mengarut. Saya sendiri datang ke sini untuk disoal siat dan sebabnya siasatan kerana saya mengiringi Ambiga ke balai polis Jalan Travers selepas menerima ugutan bunuh.

“Sebenarnya, saya juga salah seorang yang menerima SMS tetapi pub begitu, mereka menyiasat saya di bawah Seksyen 27 (Akta Polis) dan Akta Hasutan... hanya kerana berada di balai polis.. sejauh mana karutnya benda ini,” katanya lagi.

Dia juga berkata polis menggunakan soalan-soalan yang sama kepada mereka termasuk sama ada perhimpunan itu salah, akan menjejaskan bisnes dan ada kaedah lain bagi mendesak pembaharuan sistem pilihan raya.

Kok yang disoal siasat secara berasing daripada empat mereka itu memberitahu, beliau ditanya mengenai pembabitan dalam pelancaran dan satu ceramah yang disampaikan di Telok Datok, kelmarin.

Hishammuddin memberitahu pemberita bahawa apabila ditanya siapa yang menaja Bersih beliau menjawab “mungkin Kopi Jantan.”

Maria Chin, yang juga Pengarah Eksekutif NGO Empower berkata kesemua rakyat Malaysia seharusnya mengecam tindakan polis yang meneruskan pendekatan menahan aktivis Himpunan Bersih 2.0.

Katanya, kerajaan memberi respons kepada perhimpunan secara tidak rasional.

“Pertama, mereka mengisytiharkan kemeja-T haram dan tidak memberikan sebab mengapa kemeja-T tidak sah.

“Saya fikir ini tindakan kasar yang menggambarkan bahawa kerajaan sudah hilang kawalan untuk menentukan apa itu rasional dan apa itu tidak rasional,” katanya lagi. -TMI


Ulasan GB

GB telah menyatakan sebelum ini:

GB ingin menyatakan pula bahawa jika BERSIH dihalang mengadakan perhimpunan aman, atau pihak polis cuba mengekang perhimpunan dengan kekerasan seperti dulu-dulu, maka inilah senario yang akan berlaku:

1) Indeks hak asasi manusia untuk negara Malaysia di mata dunia akan merudum dan dengan sendiri menjauhkan para pelabur ke negara ini.

2) Rakyat akan bangkit dengan lebih hebat untuk tumbangkan BN di dalam pilihanraya yang akan datang kerana gelodak kebencian rakyat terhadap sistem pilihanraya yang tidak adil dan tidak telus oleh SPR akan dibuktikan dengan penolakan rakyat terhadap BN dengan lebih jelas dan nyata.

Dan jangan lupa, undi rakyat pada pilihanraya 2008, bilangan yang diperolehi oleh Pakatan Rakyat adalah lebih kurang sama dengan Barisan Nasional!






2 ulasan:

Putra IJ80 berkata...

Betul,

Dari segi moral,

PR mendapat simpati yg.agak ketara,

Tapi ini tidak membimbangkan BN.kerana.

1.Rakyat M'sia mudah lupa.

2.Pengundi Hantu terus kekal mlh dlm waktu kelangkabut ini,mereka begitu selesa menambah,kemas n mengatur penukaran pengundi dari tempat asal.

3.Tekanan lebe hebat kepada PR dgn menangkap,mengeluarkan Fitnah yg. memburukan Pemimpin PR,di samping imbuhan imbuhan lebe besar kepada msyrakat FELDA yg.sudah sememang nya berada dlm kesempitan.

Kesimpulanya.

BN mengekalkan kemenangan 2/3 .

Tak caya tengok dlm PRN Sarawak.

kita bnyak belajar dari Sejarahnya.

Jgn maree.

kembara putih berkata...

PRN Sarawak kan ada peningkatan, yang makin merosot adalah BN.

Respond dari UMNO dan kerajaan lebih dari yang dijangka, BERSIH yang kurang terkenal jadi mahsyur sebab tiap2 hari keluar media massa. Umpan yang diberi telah direntap dengan rakus sekali. Sia-sia kerajaan melantik badan pemikir Israel. Tahniah PR.