29 Jun 2011

Berasmara Di Rumah Usang Dalam Hutan

Kampung Keliyu (Dungun) - Tindakan sepasang kekasih berasmara di sebuah rumah usang di dalam hutan untuk mengelak rahsia hubungan intimnya terbongkar, membawa padah apabila taktik liciknya itu berjaya dihidu pihak berkuasa.

Perbuatan terkutuk yang dilakukan Nor Mohd Yusoff Shamsuddin, 29, dan pasangannya Nor Azura Abu Bakar@Zulkifli, 28, pada jam 1.25 petang, 2 April 2011 lalu itu bagaimanapun menyebabkan mereka akhirnya dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah setelah bukti diperoleh untuk mensabitkan kesalahan dilakukan.

Pendakwaraya Syarie, Azmi Tengah ketika membentangkan fakta kes dalam prosiding perbicaraan yang berlangsung di Mahkamah Rendah Syariah Dungun pagi kelmarin antara lain menyebut kedua-dua tertuduh hanya memakai tuala ketika penahanan dilakukan anggota Penguat Kuasa Syariah yang melakukan serbuan di rumah tidak bernombor di Kampung Keliyu itu.

Perbuatan itu katanya amat memalukan dan tertuduh telah melakukan kesalahan yang amat serius kerana tindakan tertuduh yang melakukan perbuatan terkutuk di rumah tidak bernombor dalam kawasan sunyi itu seolah-olah telah dirancang dan bukan disengajakan.

Rampasan pakaian dalam milik pasangan wanita dan tuala dipakai tertuduh antara hujah lain oleh pendakwaraya yang menguatkan lagi dakwaan ke atas kedua-dua tertuduh.

Hakim Syarie, Shamsuddin Ngah setelah mendengar rayuan tertuduh perempuan yang berstatus janda bekerja sebagai pembantu kantin dan tertuduh lelaki yang bekerja sebagai buruh itu akhirnya memerintahkan kedua-duanya dijatuhkan hukuman denda RM2,800 atau tiga bulan penjara jika gagal menjelaskan denda.

Tertuduh lelaki dari Jalan Anak Balai Besar yang masih bujang dan pasangannya dari Jalan Melati, Sura itu dituduh mengikut Seksyen 29 (a)(b) Enakmen Kesalahan jenayah Syariah Takzir Negeri Terengganu 2001 kerana kesalahan perbuatan persediaan melakukan persetubuhan luar nikah.

Jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda maksimum RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Kedua-dua tertuduh akhirnya menjelaskan denda untuk membolehkan mereka dibebaskan oleh mahkamah. -SH

Ulasan GB

Apa dah jadi dengan Dungun, tempat dimana GB pernah merantau dan menuntut ilmu di sana. Setiap hari ada pelbagai kes yang kurang enak berlaku sekarang ini.