20 Jun 2011

Felda Hutang RM6 Billion: Jawab Segera

Hutang RM6 bilion: Anak masih tunggu penjelasan Felda

Tidak cukup sekadar mendakwa kedudukan kewangan Felda adalah stabil dan para peneroka tidak perlu bimbang, kata Mazlan Aliman.

PETALING JAYA: Para peneroka Felda di seluruh negara masih menunggu penjelasan yang lengkap daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan berhubung hutang agensi kerajaan itu yang berjumlah RM6 bilion dari Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP).

Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman berkata, tidak cukup sekadar mendakwa kedudukan kewangan Felda adalah stabil dan para peneroka tidak perlu bimbang.

Beliau berkata demikian kepada FMT berhubung kenyataan Datuk Ahmad Maslan yang mengakui Felda ada membuat pinjaman RM6 bilion dari KWSP dan menyatakan bahawa kedudukan kewangan agensi itu adalah stabil dan para peneroka tidak perlu risau.

Tegas Mazlan, “sehingga hari ini kita masih menunggu penjelasan yang lengkap dari Ahmad Maslan mengenai butiran pinjaman dan untuk apa pinjaman RM6 bilion itu dibuat.

Kalau dulu, Ahmad Maslan mendakwa salah satu sebab Felda mengalami susut rezab tunai lebih RM1.3 bilion dalam tempoh lima tahun adalah disebabkan perbelanjaan tanaman semula.

“Baru-baru ini, Ahmad Maslan mendakwa sebahagian pinjaman RM6 bilion itu juga digunakan untuk membiayai kos penanaman semula pokok kelapa sawit,” terang beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah parti itu.

Mazlan menjelaskan, sekiranya Felda membelanjakan sebanyak RM4 bilion untuk menjalankan kerja-kerja penanaman semula maka ini bermakna kos seekar menelan belanja sebanyak RM100,000.

Tidak masuk akal

Ini suatu jumlah yang tidak masuk akal kerana sekiranya para peneroka sendiri yang mengerjakan tanaman semula, ia hanya menelan belanja sebanyak RM10,000 sahaja untuk seekar,” jelas beliau.

Beliau menegaskan bahawa banyak keraguan yang timbul di mana Ahmad Maslan perlu memberi penjelasan yang memuaskan kerana pengurusan kewangan Felda tidak dijalankan dengan telus.

“Keadaan ini juga menunjukkan komitmen kerajaan yang langsung tidak peduli akan nasib para peneroka dan kerajaan dilihat seolah- oleh lebih cenderong untuk menutup segala kelemahan dan penyelewengan yang berlaku dalam agensi itu
.

Oleh sebab itu katanya, Anak menggesa satu suruhanjaya bebas ditubuhkan untuk menyiasat pengurusan kewangan Felda yang didakwa mengalami kerugian yang teruk.

Sementara itu, Ahli Parlimen Permatang Pauh Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini mendakwa pelaburan luar negara yang dibuat oleh Kumpulan Felda dengan menggunakan wang yang dipinjam daripada KWSP itu semuanya mengalami kerugian.

“Kami percaya bahawa semua pelaburan luar negara yang dibuat oleh Felda Global dengan menggunakan pinjaman wang KWSP itu mengalami kerugian terkumpul hampir RM500 juta dari tahun 2007 hingga 2010,” ujar beliau.

Menurut Ketua Pembangkang itu, pelaburan luar tersebut meliputi dalam syarikat Felda Iffco Sdn Bhd, Twin Rivers Technologies US, TRT-ETGO Canada, Felda Global Ventures Middle East dan juga Felda Global Ventures Arabia. -FMT

Ulasan GB

GB sudah ulas sebelum ini di SINI. Petikan:

Ahmad Maslan tidak dapat memberi penjelasan kenapa, Felda perlu membuat pinjaman RM6bilion jika kedudukan kewangannya kukuh.

Yang nyata selama ini, rakyat melihat, FELDA dijadikan "penyedia dana" untuk UMNO-BN.

Cukup menghairankan KWSP boleh membenarkan pinjaman sebegitu besar kepada FELDA yang berada di ambang kebangkrapan sedangkan wang KWSP adalah milik rakyat.

Kita tidak tahu asas penilaian pelaburan yang digunapakai oleh KWSP meluluskan pinjaman kepada FELDA sedangkan sudah dimaklumkan bahawa rizab Felda susut daripada lebih RM4 bilion pada tahun 2004 kepada RM1.35 bilion tahun 2009.

RM6 bilion itu digunakan oleh anak syarikat Felda, Felda Global Ventures untuk melabur dalam syarikat milik asing dan pelaburan itu, telah menyebabkan Felda menanggung kerugian berkumpul RM500 juta dari tahun 1997 hingga tahun lalu.

KWSP perlu jawab dan bertanggungjawab kepada rakyat selepas ini.