20 Jun 2011

Semua Bersemangat Tunggu Tarikh 9 Julai

Semua dijemput sertai himpunan aman Bersih 2.0

KUALA LUMPUR, 20 Jun: "Saya mewakili Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan seluruh pimpinan PAS memberikan sokongan dan dokongan penuh kepada Bersih 2.0," kata Penolong Setiausaha Agung PAS Pusat, Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Laungan takbir bergema dari penyokong PAS sewaktu beliau menyatakan demikian sewaktu berucap di majlis pelancaran Bersih 2.0 di Dewan Perhimpunan Selangor-Kuala Lumpur (KLSCAH) malam tadi.

Majlis pelancaran malam tadi berlangsung meriah dengan kehadiran jawatankuasa induk Bersih 2.0 dan jawatankuasa sokongan terdiri daripada beberapa NGO dan parti-parti politik.

Hadirin turut teruja dengan kehadiran sasterawan negara, Datuk A. Samad Said yang sempat mendeklamasikan "ekor" salah satu sajaknya.

Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk Ambiga Sreenevasan turut membacakan lapan tuntutan Bersih 2.0 iaitu bersihkan senarai pengundi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, tempoh kempen minima 21 harian akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Beliau yang juga seorang peguam menegaskan, himpunan tersebut akan berjalan secara aman dan semua rakyat termasuk parti politik dari BN dijemput untuk menyertainya.

Paluan gendang turut mengiringi wakil-wakil NGO yang membawa sepanduk lapan tuntutan tersebut masuk ke dewan dan disambut laungan "bersih, bersih" dari hadirin yang majoriti terdiri daripada golongan muda dan pertengahan.

Majlis yang dihadiri hampir 1,000 hadirin itu turut melancarkan kutipan derma untuk aktiviti Bersih.

Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) mendermakan satu dinar emas bersamaan RM750. -hd



Tiada ulasan: