28 Mei 2011

Janda Ikut Mat Indon, Makan Ubi Kayu Cecah Asam Setiap Hari

Ibu sedih janda beranak tiga hidup terseksa di Lombok

Gambar: MARYAM bersama suami, merayu bantuan membawa anak mereka pulang.

KUALA NERANG: Seorang ibu merayu bantuan orang ramai bagi membawa pulang anak perempuannya yang didakwanya hidup terseksa akibat didera dan hanya makan ubi kayu rebus di Lombok, Indonesia, selepas mengikut teman lelakinya, kira-kira dua tahun lalu.

Maryam Kasim, 49, dari Kampung Kuala Pai di sini, sering menangis setiap kali terkenangkan nasib anaknya yang juga janda beranak tiga, Zarina Abu Bakar, 30.

Malah, Maryam mendakwa anaknya menjadi mangsa janji kosong apabila hasrat berkahwin dengan lelaki dikenali Helmi, 30, tidak kesampaian selepas Zarina melahirkan anak hasil hubungan sulit itu.

“Saya sedih apabila dia menelefon dan memberitahu hanya makan ubi kayu rebus dicicah dengan air asam setiap hari.

“Zarina ke Lombok awal September 2009 mengikut teman lelakinya kerana dia berjanji akan mengahwini anak saya sebaik sampai di sana nanti. Zarina ada tiga anak berusia 6 hingga 10 tahun.

“Dia kata dia jatuh cinta dengan lelaki itu yang dikenalinya tidak sampai sebulan di Negeri Sembilan. Pujuk rayu lelaki itu menyebabkan Zarina mengikutnya ke kampungnya di Desa Jeruk Mani, Dusun Jawa Guar, Kacamatan Sipur,”
katanya ketika ditemui, semalam.

Maryam berkata, selepas bercerai, Zarina ke Negeri Sembilan pada September 2009 untuk mencari kerja dan berkenalan dengan lelaki itu yang bekerja di FELDA di Bahau sebelum mengikutinya ke Lombok sebulan kemudian atas alasan untuk berkahwin.

Bagaimanapun, kata Maryam, impian Zarina bersuamikan lelaki itu berkecai apabila kekasihnya membatalkan hasrat mengahwininya selepas Zarina melahirkan seorang bayi perempuan hasil hubungan sulit mereka.

“Bayi itu kini berusia lima bulan dan dipelihara keluarga lelaki itu dengan baik. Setiap kali dia memberitahu makan ubi kayu yang dicicah dengan air asam, air mata saya bercucuran kerana pilu mengenang nasibnya di tempat orang.

“Kami bukan orang senang tetapi masih makan nasi setiap hari, selain itu Zarina juga mendakwa dia dipukul.

“Saya sangat berharap kepada mana-mana pihak dapat membantu membawa balik Zarina ke negara ini,” katan.-BH


12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya tak hairan kalau wanita/perempuan/ janji mereka ini melayu selalu kena tipu. cakap sahaja yang lunak, lemah lembut mesti terikut, kalau mat indo tak apa juga makan ubi kayu kalau ikut mat hitam masok ke penjara.. tau..
kerana bawa dadah. kalu mat melayu nok mengorak muka macam mencuca, ni minahx dari kampong bekerja kat bandar.

Tanpa Nama berkata...

Itu bukan mat indon. Itu mat Lombok. mat indon lain tak bawak balik perempuan malaysia.

Saya minta ahli parlimen pakatan rakyat yang menjaga kementerian dalam negeri supaya buka mulut dalam sidang parlimen minta penjelasan tentang mat Lombok ini. berapa ramai perempuan melayu sudah kena ciluk mat lombok. ban saja mat Lombok dari datang ke malaysia.

mat nigeria pun sama juga suka bawa lari perempuan melayu. ban juga mat nigeria ini. datang sini atas tiket ipts.

Tanpa Nama berkata...

apa pula nak salahkan mat lombok atau mat hitam..... kenapa tak salahkan bangsa melayu sendiri yg terlampau taksub dgn kemelayuan tu? Melayau, layu, layu...asik asik nak salahkan orang lain bila ada masalah.....sendiri nak hidup senang, seronok nikmat dunia bila dah tak seronok terus salahkan pihak lain.... bukan tak tau mat lombok memang hidup merempat masa kat malaysia pun tapi mau juga terhegeh hegeh gara2 mau seronok, bila dah nafsu seronok berkurang baru sedar ubi rebus tak sedap, sebelum itu sedap ja pun

1 Malaysia berkata...

Kalau nak salahkan Mat Lombok 100% pun tak boleh. Perempuan Melayu juga harus dipersalahkan. Kalaulah perempuan Melayu ni diasuh secara adab Islam, mana mungkin dia akan melakukan perkara yang sedemikian.
Lagipun kita dah tahu mat-mat yang datang ke Tanah Melayu ni untuk cari makan dan sudah tentu depa tu hidup susah kat negara depa tu. Kalaulah depa tu anak orang kaya, buat apa depa nak merantau sampai kat Tanah Melayu ni. Kan bodoh ... oh tidak, bangang rupanya.
Kesimpulannya, bimbinglah anak Melayu secara Islam dan bukan secara melayunya. Insyaallah selamat di dunia maupun di akhirat.

Tanpa Nama berkata...

Sering kali kita mendengar cerita perempuan melayu Malaysia terpedaya ikut lelaki asing pulang kenegeri mereka. Bagaimana pekara seperti itu mudah berlaku ?

Sebenarnya pendatang asing kenegara ini bukan datang tangan kosong. Mereka datang ke Malaysia selain mencari rezeki tapi mereka juga membawa jampi mentera mengikut kepercayaan masing-masing.

Bagaimana seorang wanita melayu boleh menerima dengan rela hati dalam masa yang singkat pada seorang lelaki yang tidak dikenali secara jelas apatah lagi mereka itu pendatang asing ?

Perempuan yang merasakan dirinya sudah tidak laku akan merasa gembira bila ada lelaki asing mendekati diri mereka dan memberi kata-kata pujian yang tidak mungkin dilafaskan oleh lelaki tempatan.

Pendatang asing juga menggunakan duit sebagai umpan. Duit tidak perlu banyak cuma bila diperlukan jumlah yang dipinta itu ada.

Umpan ini amat mujarab sehinggakan gadis yang belajar dikolej juga mudah terperangkap. Selain daripada itu bersikap gentleman yang dilihat sebagai lelaki yang bertanggongjawab. Dalam pada itu mereka selitkan ilmu hitam dalam makan minum perempuan tersebut...

Akibatnya perempuan itu hilang pertimbangan sehingga sanggup melakukan apa jua permintaan dari pasangannya.

Tiada pegangan agama islam yang kuat juga menjadi punca mengapa perempuan melayu mudah dijadikan mangsa penipuan.

Blogger berkata...

orang melayu selalu kena tipu kat Mat
Lombok,tak serik-serik kalu kata bangang marah pulok,ore meleyu kat Malaysia ni belambok lagi boleh tehe
pilih,baso gong...

matgeram berkata...

Apa yang nak heiran sangat.Perempuan Melayu kita dinegara ni begitu murah dan senang terpikat,bukan sahaja oleh Mat Lombok,Mat Indon,Abang Bangra,mahu pun Mat Gagak.Mari buat ronda disekitar Kuala Lumpur,terutama hari Sabtu dan Minggu.Kita akan dapati perempuan Melayu yang cantik molek dipimpin dan didakap oleh Mat Gagak.Yang dipelok oleh Abang Bangra dan Mat Indon,tak terkira.Soalnya siapa ambil peduli? Polis? Pejabat Agama? Siapa? Tak boleh salahkan ibu bapa dan penjaga sebab perempuan-perempuan Melayu biang ni sudah keluar dari rumah dan ramai pulak yang ibu bapa berjauhan.Ramai pula yang terjebak menjadi "pembawa dadah"(drug mule)dan sekarang tertangkap diluar negeri.Khabarnya terdapat lebih dari 200,000 anak luar nikah dinegara ni sekarang.Siapa punya anak ni? Siapa bapanya? Mat Lombok,Mat Indon?Abang Bangra atau Mat Gagak? Selagi negara ini "bolos"(senang masuk) dan selagi tiada undang-undang ketat mengawal "kebolosan" dan selagi pihak polis dan jabatan agama berpeluk tubuh melihat semua kerusakan ini,selagi itulah akan ramai lagi perempuan-perempuan Melayu akan diratah oleh Mat Lombok,Mat Indon,Abang Bangra dan Mat Gagak.

Tanpa Nama berkata...

Mat Lombok ke atau Mat Itam ke, mintak kerejaan haramkan saja dia orang ni masok Mesia.

mansor berkata...

orang melayu kena ultra sikit tapi bukan ultra bodoh macam Perkasa. Kaedahnya dengan menubuhkan skuad tukang pukul dan bunuh. Sebarang Mat Asing yang berdua duan dengan melayu termasuk budak betina melayu dipukul dengan teruk dan pastikan alat sulit lelaki dipotong. Polis harus setia kawan dengan skuad ini dan cuba untukt tidak bertindak. Dengan ini kita akan menakutkan mereka termasuk betina Melayi itu. Mudah-mudahan perbuatan ini dapat menyelamatkan maruah dan kemuliaan melayu. Mudah mudahan Allah ampunkan pihak yang berjuang dengan caranya demi maruah Melayu. Kerajaan BN hanya mahu pembangunan dan buruh murah demi keuntungan TOkey2. bukan demi rakyat maka tindakan nini adalah wajar.

Tanpa Nama berkata...

Saya pernah bertanya pada minah2 Indon kenapa datang ke Malaysia..jawabnya..xmungkin saya ke Malaysia kalau saya senang di Indon..kenapa susah2 bekerja diMalaysia kalau negara saya sendiri sudah makmor(kaya)..kenapa jadi pendatang tanpa izin yg hidup dalam ketakutan.Mereka dtg sini kerana dinegara sendiri hidup mereka susah..nak buat permit xcukup duit..1 tahun permit lebih kurang 2 ke 3 ribu rm tapi org Malaysia nak pulak ikut dia org balek sana apasal?..Pasal org Hitam ni pulak..rasanya org kita ni yg mata duitan..buat kerja salah pun xapa..janji ada duit banyak..bila dah tertangkap siapa yg nak disalahkan..dan siapa pulak yg malu..xke ibubapa..mana nak letak muka...bila makbapak marah anak jadi sakit hati terus lari..inilah senario sekarang..spoil bratt!!..dah biasa bercakap dgn perkataan yg kesat2..xtahulah mana belajar..mungkin zaman senang xpernah rasa sakit nak belajar cari sakit..makbapak pulak jadi mangsa..kesian..

Tanpa Nama berkata...

Ada saya dengar org Nigger berkahwin dgn org melayu tapi hidup macam org putih..kawin..masuk Islam..duit dlm rumah bersepah2..sampai anak koyak2 duit tu..macam mana dapat duit tu ha? dia student dari negara Afrika tapi duit bertaboran dirumah..barang kemas xboleh nak cakap berlambak2..tapi lakinya asyik balek mabok..saya dapat tahu dari sorang indon yg bekerja sabagai maid kat umah dia..lepas tengok laptop diapun kata nak kebank nak ambik..itulah kerja dia..persoalannya sekarang..dia buat kerja apa tu???Ada juga Nigger ni approach org2 yg pergi bank nak pinjam account nak masukkan duit entah dari mana..macam sewa account..bayarlah beberapa ratus sebulan..xkan xnak..itulah senario skrang..bagi mak bapak duit shubahah..entah lah..pening2..xkan nak salahkan org lain..salahkan diri sendirilah..

Tanpa Nama berkata...

Sebagai ibubapa harus bersikap terbuka terhadap anak2..nasihati mereka..all the time..mugkin hari dia lupa..mudah2an bila nak buat sesuatu yg buruk mereka akan teringat nasihat2 dari ibubapa dia akan cuba hindari..bila mak bapak dah diberi duit yg banyak..xtanyapun dari mana..cuma tanya kat mana kerja..lepas tu xselidik betul2 tinggal dgn siapa..mak kat kampung anak dibandar..tup tup dapat tahu anak duduk 1 rumah dgn lelaki negro..dosa dan noda telah berlaku..(istifar)..nauzubillah