25 Mei 2011

Imbas Kembali: Anggota Bomba Titis Airmata Lihat Mayat Kanak-kanak Bertindih

Kajang, 24 Mei — “Menitis air mata apabila melihat mayat anak-anak ini bertindih antara satu sama lain,” kata anggota bomba Khairul Rizal Hassan.

Beliau yang bertugas di Balai Bomba dan Penyelamat Pandan Indah, Kuala Lumpur, berkata, apa yang dilihat itu akan menjadi kenangan yang tidak boleh dilupakan sepanjang hidupnya.

“Saya memulakan operasi menyelamat bermula pada hari kejadian lagi, melihat mayat kanak-kanak ini membuatkan hati saya sebak.

“Apatah lagi ada mangsa yang cedera teruk akibat dihempap batu sehingga terpaksa dipotong kakinya,” katanya kepada Bernama di lokasi tanah runtuh di Felcra Semungkis, Hulu Langat hari ini.

Beliau berkata kejadian runtuhan ini merupakan tragedi yang paling teruk dan menyayat hati sepanjang tahun ini.

“Jika sebelum ini operasi menyelamat yang saya sertai melibatkan mangsa dari golongan orang dewasa, tetapi melihat nasib kanak-kanak ini dan melibatkan jumlah korban yang besar . . . ia satu perkara yang tidak dapat dilupakan.

“Walaupun sedih ketika itu tetapi sebagai anggota penyelamat kita perlu bersikap profesional dan perlu menjalankan tugas sehingga selesai,” katanya yang telah bertugas sebagai anggota bomba selama 16 tahun.

Penolong Pengarah Kanan Jabatan Kerja Raya (JKR) Kuala Lumpur Dr Che Hassandi Abdullah berkata perasaan sedih mengenai tragedi itu menyelubungi jiwanya sehingga hari ini.

“Walaupun tugas menyelamat dipikul oleh anggota bomba, tetapi pasukan kami turut bekerjasama dengan mereka sejak hari pertama kejadian lagi.

“Sedih sangat apabila melihat kanak-kanak menjadi korban di depan mata kita sendiri dan kejadian itu tidak akan dapat saya lupakan sampai bila-bila,” katanya.

Sementara itu seorang pelakon, Tengku Sarina Tengku Muzani, atau lebih dikenali sebagai Kuna, berkata, tragedi yang menimpa anak-anak yatim itu telah membuka hatinya untuk datang dan melihat sendiri keadaan lokasi kejadian yang meragut 16 nyawa.

“Saya datang ke sini bersama rakan-rakan, saya bersimpati dengan keadaan mereka dan dengan itu saya juga datang untuk melawat anak-anak yang terselamat serta memberi sedikit sumbangan peribadi kepada mereka,” katanya yang turut berkunjung ke Lembah Azwen Resort yang merupakan tempat perlindungan sementara bagi 24 kanak-kanak yang terselamat. -TMI

Tiada ulasan: