15 Mei 2011

Ghadafi Muncul Di TV: Aku di Tempat Dimana Kau Tak Dapat Membunuhku

Tripoli - Televisyen Nasional Libya menyiarkan rakaman suara Ghadafi pada hari Jum'at yang mengejek NATO sebagai "pasukan perang salib yang kecundang". Ghadafi juga menambahkan bahawa dirinya ada di tempat yang mereka tidak akan dapat kesan. Gambar terbaru Ghadafi.

"Aku katakan pada para tentera perang salib yang kecundang itu (NATO) bahawa aku tinggal di tempat yang tak akan boleh mereka kesan dan mereka tidak akan dapat membunuh aku." Demikian perkataan Ghadafi yang dirakam. Seperti yang disiarkan oleh Reuters, Sabtu 14/05/2011.

NATO, termasuk dengan Amerika Syarikat, Inggeris dan Perancis mengebom Libya sebagai sebahagian dari mandat PBB untuk melindungi orang awam dan mereka berkata bahawa, mereka akan berhenti ketika pemimpin Libya mengakhiri kepemimpinannya yang berusia 41 itu.

Ghadafi menghadapi tiga bulan pemberontakan yang dilakukan oleh pemberontak yang menguasai Benghazi dan lombong minyak di bahagian timur Libya.

Pemerintah Libya menyalahkan para pemberontak kerana menggunakan senjata api dan menjadi pendokong Al Qaeda serta menyatakan bahwa serangan NATO adalah tindakan penjajahan.


Serangan NATO terbaru atas kompleks Gaddafi

Serangan udara NATO kembali menghentam kompleks Kolonel Muammar Gaddafi, beberapa jam setelah stesyen TV Libya memperlihatkan gambar videonya di Tripoli.

Pejabat pemerintah Libya mengatakan serangan itu berlangsung Khamis subuh dan mengorbankan tiga orang walaupun pernyataan itu belum dapat disahkan.

"Tiga orang terbunuh, dan dua diantaranya wartawan sedang seorang lagi adalah pemandu yang membantu mereka membuat filem dokumenteri," kata jurucakap pemerintah Musa Ibrahim.

Dia menambah lagi ketiga-tiganya sedang membuat filem mengenai 'ratusan ribu orang yang merayakan perlawanan ke atas NATO."

Para wartawan melaporkan tiga roket mengenai kompleks Gaddafi dan menyebabkan kerosakan yang teruk.

Asap terlihat berkepul dari kompleks Bab al-Azaziya dan beberapa ambulans melintas pantas di tengah kota.

Pihak berwenangan kemudian mengundang sejumlah wartawan ke dalam kompleks untuk melihat kerosakan yang diakibatkan serangan NATO.

NATO berulang akan menyerang Tripoli selama seminggu ini untuk meningkatkan operasi atas Kolonel Gaddafi, yang sedang berupaya memadamkan pemberontakan atas kepemimpinannya selama tiga bulan kebelakangan.

Gaddafi muncul di TV

Stesyen TV pemerintah Libya juga melaporkan Kedutaan Besar Korea Utara di Tripoli rusak karena serangan NATO, namun NATO membantah.

Rabu malam, stesyen TV itu menayangkan pertemuan Kolonel Muammar Gaddafi dengan para pemimpin suku di Tripoli.

Dalam siaran itu Gaddafi terlihat menggunakan jubah yang menjadi cirinya dengan kaca mata gelap dan topi hitam.

Dia tampak dalam keadaan sihat.

Tayangan itu merupakan kemunculan pertama pemimpin Libya itu sejak putera dan tiga cucunya tewas oleh serangan NATO di kompleks.

Dalam perkembangan lain, pemerintah Amerika Syarikat menyaatakan sudah mengundang para perwakilan kelompok pemberontak Libya ke Rumah Putih, Jumaat 13 Mei.

Delegasi Dewan Transisi Nasional Libya (TNC) - yang antara lain terdiri dari pemimpin senior, Mahmoud Gibril, akan bertemu dengan Penasihat Keamanan Nasional, Tom Donilon, dan sejumlah anggota Kongres.

Menteri Pertahanan, Robert Gates, menyatakan tentera AS sejauh ini sudah menghabiskan US$750 juta untuk operasi di Libya, seperti dilaporkan Reuters. -BBC



Tiada ulasan: