5 Mei 2011

Amerika Selewengkan Banyak Fakta Mengenai Pembunuhan Osama

London - Rumah Putih memang terpaksa mengubah cerita tentang penyerbuan yang menewaskan Osama bin Laden di Abbottabad, Pakistan, demikian harian yang terbit di Inggeris, Guardian, melaporkan.

Media ini mencatat, banyak fakta yang bertentangan tentang operasi penyerbuan itu, dan tentang Osama bin Laden sendiri.

Kini, rumah persembunyian Osama dijaga ketat anggota polis Pakistan. Namun, banyak jejak Osama di sana yang sudah dihapuskan.

Setidak-tidaknya, para tentera Amerika yang telah menjelajahi bangunan tiga lantai itu membawa serta harddisk komputer dan dokumen berharga- termasuk juga tubuh Bin Laden yang berlumuran darah, yang kemudian dikubur di laut.

Keesokan harinya, intelijen Pakistan - marah kerana tidak menerima maklumat tentang penyerbuan itu. Mereka datang mengangkut perabot dan barang-barang lain. Tapi itu tidak mungkin untuk menghapus setiap jejak drama yang menjadi akhir perburuan tersebut.

Apa saja fakta yang diubah mengenai penyerbuan itu? Berikut data-data dari Guardian:

* "Ini adalah perak!" Yasser, kanak-kanak 12 tahun, menyatakan. Apa yang dipegangnya hanyalah potongan dari sebuah batang exhaust kereta biasa. Gambaran AS bahawa Osama tinggal di rumah mewah ikut mempengaruhi orang awam Pakistan, bahawa pimpinan Al Qaeda itu bergelimang kekayaan di akhir hayatnya. Seorang intelijen yang berkeliaran di dekatnya kelihatan gugup, sebelum menyambar anak dengan tangan dan membawanya pergi.

* Beberapa jam setelah kematian Bin Laden, para pejabat AS memberitahu bahawa Osama melawan dan kerananya dia ditembak oleh pasukan khusus AL Amerika Syarikat yang menyerbu lantai kedua dan tiga dari tempat persembunyiannya. Fakta itu ternyata tidak benar. Bin Laden tidak bersenjata, ditembak di kepala dan dada.

* Perincian lain menyebutkan ia menggunakan salah seorang isterinya sebagai teman hidup. Faktanya, isterinya telah terluka di kaki sambil bergegas ke arah pasukan khusus sebelum ia terbunuh.

* Disebut-sebut, rumah persembunyian Osama bin Laden adalah sebuah bangunan dekat markas tentara Pakistan berharga sewa jutaan dolar AS. Faktanya, rumah bertembok tinggi itu jauh dari gambaran itu; setidaknya terlihat dari cat bangunan yang terkelupas dan tak terjaga, serta tak ada satupun AC di lantai-lantainya.

* Berbagai perincian, bagaimanapun, tetap kabur. Para pejabat Amerika mengubah versi awal mereka untuk mengungkapkan bahawa seorang perempuan yang terbunuh dalam serangan terhadap kompleks itu bukan isteri Bin Laden.

Hal ini juga tidak jelas bagaimana Bin Laden, yang terlantar dalam ruangan di lantai tiga yang ditandai dengan kaca jendela hancur, melawan ketika tentera AS menerobos ke kamarnya. -republika

Tiada ulasan: