20 Apr 2011

Speaker Perak Yang Selalu Bikin Ribut Di Dewan, Kini Rumahnya Dihentam Ribut

Ribut tengah hari

HUTAN MELINTANG - Rumah milik Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Datuk R Ganesan antara 33 rumah yang terjejas dalam satu kejadian ribut di kawasan Hutan Melintang, petang kelmarin.

Kejadian ribut yang diikuti hujan lebat petang kelmarin merosakkan bahagian bumbung rumah berkenaan di Lorong Arun, di sini, yang dibina sejak 1984.

Ganesan ketika ditemui berkata, dia hanya mengetahui kejadian itu setelah abangnya memaklumkan bumbung rumahnya rosak sebelum bergegas pulang untuk melihat sendiri.

“Kerosakan yang berlaku tidak teruk hanya melibatkan beberapa keping zink sahaja, saya akan membaikinya sendiri dengan segera,” katanya.

Beliau berkata, insiden ribut di kawasan itu telah dimaklumkan kepada Pegawai Daerah untuk tindakan selanjutnya.

Katanya, dia juga sempat meninjau beberapa rumah lain yang turut terjejas dalam kejadian ribut menyebabkan kerosakan­ sama terutama di bumbung.

Bunyi bising

Seorang penduduk Rancangan Perumahan Awam 3, Mat Tulus Sarbon, 58, berkata, ketika kejadian dia bersama keluarga sedang berehat di rumah berkenaan.

Menurutnya, kira-kira jam 12.30 tengah hari itu, mereka sekeluarga terkejut apabila mendengar bunyi bising di bahagian dapur.

“Bimbang dengan keadaan itu, kami terus melarikan diri, apabila hujan dan angin reda, saya memeriksa sendiri dapur dan mendapati hampir semua zink bahagian itu diterbangkan angin,” katanya.

Mat Tulus berkata, ia adalah kejadian pertama berlaku membabitkan kerosakan rumahnya sejak hampir 20 tahun lalu.


Mangsa trauma

Seorang warga emas nyaris cedera ditimpa serpihan zink rumahnya sendiri yang tercabut akibat angin kencang.

M Subama, 64, berkata, ketika kejadian dia sedang berehat di ruang tamu menonton televisyen tanpa menyedari keadaan bumbung rumahnya di Lorong Iswara, di sini diterbangkan angin.

“Serpihan yang jatuh hampir terkena kepala tetapi saya sempat mengelak, saya terus melarikan diri masuk ke dalam bilik untuk menyelamatkan diri,” katanya.

Menurutnya, kejadian yang berlaku kira-kira 1.30 petang itu menyebabkan hampir 30 peratus zink rumahnya hilang diterbangkan angin.

Dia yang ketika itu tinggal seorang diri mengakui masih trauma dengan kejadian itu.

Perasaan sama dikongsi seorang suri rumah, R Paravathy, 48, yang bimbang dengan keselamatan ahli keluarganya apabila bumbung rumahnya turut rosak.

“Apa yang penting adalah keselamatan saya dan anak-anak, takut juga sekiranya perkara tidak diingini berlaku, mujurlah semuanya selamat,” katanya.

Kerugian RM50,000

Sementara itu, Pembantu Khas Ahli Parlimen Bagan Datoh, Khairuddin Tarmizi berkata, setakat semalam, sebanyak 33 rumah dilaporkan terjejas dalam kejadian ribut yang berlaku antara 12.30 hingga 130 petang kelmarin.

Menurutnya, antara kawasan yang terlibat adalah Rancangan Perumahan Awam 1 dan 3 membabitkan enam rumah, Taman Seri Melintang (2), Lorong Iswara (12), Lorong Murgan (2), Lorong Naidu (8), Lorong Maniam (2) dan Lorong Arun (1).

“Kita anggarkan kerugian keseluruhan rumah yang terbabit kali ini hampir RM50,000, termasuklah kerosakan rumah Speaker DUN di Lorong Arun.

“Bantuan sewajarnya akan diatur termasuk bantuan daripada Tabung Bencana,” katanya.
Dalam perkembangan sama, ADUN Hutan Melintang, S Kesavan turut melawat beberapa rumah yang dilanda ribut. -SH

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wooi tamby ganesan, itu lah jangan selalu bikin ribut-ribut di dewan. lepas ni giliran rumah siapa pula ............?

Tanpa Nama berkata...

lepas ni ade can buat banglo mcm mat tempe selangor...

Tanpa Nama berkata...

Takde gambar rumah yang kena ribut ker?