2 Apr 2011

Pemandu Lori Dituduh Rogol 4 Anak Tiri

Melaka: Seorang pemandu lori dihadapkan di dua Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas empat tuduhan masing-masing merogol dan menganiayai secara seksual terhadap empat anak tirinya berusia antara empat hingga 10 tahun pada 2009 dan 2010.

Bagaimanapun, tertuduh, R Gunasilan, 29, mengaku tidak bersalah ke atas semua tuduhan yang dibacakan jurubahasa mahkamah. Bagi pertuduhan pertama dan kedua, beliau yang tidak diwakili peguam, dibicarakan di hadapan Hakim Zaharah Hussain.

Untuk pertuduhan pertama, Gunasilan yang berasal dari Rembau, Negeri Sembilan didakwa merogol mangsa berusia 10 tahun 10 bulan di sebuah rumah, di Jalan Tanjung Kling, dekat sini, pada November 2010, manakala pertuduhan kedua, lelaki itu didakwa menganiayai dari segi seks terhadap mangsa berusia lapan tahun lima bulan di alamat dan tarikh sama.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Shazwani Ishak, tidak menawarkan ikat jamin kerana tertuduh menetap bersama dengan mangsa dalam sebuah rumah.

Bagaimanapun, Zaharah membenarkan ikat jamin RM15,000 dengan seorang penjamin termasuk syarat tambahan lelaki terbabit perlu melapor diri di balai polis berhampiran dua kali sebulan dan diperintahkan supaya tidak mengganggu mangsa dan ibunya.

Zaharah kemudian menetapkan 3 Mei sebagai tarikh sebutan semula bagi penyerahan dokumen dan lantikan peguam.
Bagi pertuduhan ketiga dan keempat, Gunasilan dihadapkan di Mahkamah Sesyen berasingan di hadapan Hakim Abu Bakar Katar. Untuk pertuduhan ketiga, lelaki itu didakwa merogol seorang lagi anak tirinya berusia sembilan tahun tiga bulan di alamat dan pada tarikh sama.

Beliau turut didakwa menganiayai dari segi seks terhadap mangsa berusia empat tahun sembilan bulan di alamat sama pada awal Februari 2009.

Gunasilan yang memakai t-shirt hijau bagaimanapun, mengekalkan pengakuan tidak bersalah terhadap kedua-dua pertuduhan dan minta dibicarakan, namun dia tidak membantah permohonan pendakwaan supaya tidak diikat jamin.

Abu Bakar kemudian menetapkan 15 Jun sebagai tarikh sebutan semula bagi penyerahan dokumen dan melantik peguam.

Bagi pertuduhan merogol, dia didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara lima hingga 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan, manakala pertuduhan menganiayai dari segi seks pula mengikut Seksyen 31(1)(b) Akta Kanak-kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih 10 tahun dan denda tidak lebih RM20,000 atau kedua-duanya sekali. -BH

Tiada ulasan: