2 Apr 2011

Mengapa Wanita Melayu Kini Gemuk-gemuk?

Masalah kegemukan di kalangan wanita Melayu Singapura (Malaysia juga) telah mendapat perhatian sejak lebih sedekad yang lalu, tetapi hingga kini ia kelihatan masih meluas.

Berjalan-jalan di Geylang Serai, misalnya, atau di kawasan-kawasan yang ramai orang Melayu, memberikan gambaran sedemikian.

Daripada kalangan sejumlah wanita Melayu di tempat-tempat ini, pasti akan ada beberapa orang yang menyerlah kehadiran mereka kerana berat badan yang berlebihan atau obes.

Ia satu senario yang sungguh jauh berbeza daripada era sekitar 30, 40 atau 50 tahun lalu, apabila wanita- wanita Melayu lebih dikenali kerana kelangsingan tubuh dan kerampingan pinggang mereka, apatah lagi jika berbaju kebaya.

Sebagaimana langsing dan ramping seniwati-seniwati filem Melayu lama, begitulah wanita-wanita Melayu pada ketika itu.

Jika ada pun mereka yang agak gempal pada masa lalu, mereka biasanya sudah separuh umur, tetapi kini, ramai wanita Melayu yang masih muda dan belum berumah tangga pun, berkeadaan obes.

Maka, ini menimbulkan persoalan: Mengapa wanita Melayu dahulu dapat menjaga kelangsingan tubuh tetapi sekarang bentuk tubuh mereka 'membuak-buak'?

DULU BANYAK KERJA, KURANG MAKAN

Beberapa orang yang dihubungi Berita Minggu berkata, wanita dahulu umumnya, banyak menggunakan tenaga dan mengeluarkan peluh dalam kehidupan seharian mereka.

Mereka bagaikan bersenam setiap hari.

'Anda tanyalah ibu bapa atau datuk nenek anda. Wanita kita dahulu, kalau membasuh pakaian, mereka gunakan tangan. Mereka berus dan sental pakaian yang dicuci itu dengan sabun buku sampai berpeluh- peluh... setiap hari.

'Setiap pagi dan petang, mereka mengemas rumah dan menyapu halaman dengan penyapu lidi.

'Pasar masa itu pula jauh dari rumah. Setiap pagi kita boleh lihat ramai wanita kita menggendung bakul, berjalan kaki ke pasar sampai mengeluarkan peluh yang banyak.

'Baik juga mereka jalan kaki. Paling banyak, mereka naik beca,' kata seorang wanita berusia 60-an tahun yang tidak mahu namanya disebutkan.

Taraf kehidupan yang lebih rendah pada masa lalu juga bermakna orang Melayu ketika itu kurang makan dan mereka juga tidak bergantung kepada pembantu rumah untuk melakuan kerja-kerja rumah mereka.

Makanan seharian mereka pada masa itu hanyalah nasi, sayur dan ikan... ada masanya cuma nasi dan kicap sahaja.

Daging dan ayam, pada masa itu, merupakan makanan mewah yang hanya dapat mereka nikmati sekali-sekala.

Mereka makan di luar hanya apabila dapat gaji pada penghujung bulan. Itupun tidak ramai yang mampu berbuat demikian.

SEKARANG BANYAK MAKAN, KURANG KERJA

Dapatan daripada Kajian Kesihatan Nasional (NHS) tahun lalu menunjukkan terdapat peningkatan pada kadar kegemukan atau obesiti di Singapura - daripada 6.9 peratus pada 2004 kepada 10.8 peratus pada tahun lalu atau tambahan 0.6 peratus setiap tahun.

Seawal tahun 2001, perkara ini sudah diketengahkan menerusi Kajian Kesihatan Nasional 1998 yang menunjukkan masalah kegemukan paling tinggi di kalangan wanita Melayu (23.7 peratus), dan kemudian meningkat kepada 36.9 peratus pada 2005 setelah kiraan Indeks Jisim Tubuh (BMI) disemak semula.

Kenapa demikian?

Pakar-pakar kesihatan mengatakan, mereka lihat gaya hidup wanita sekarang sudah banyak berbeza daripada wanita dahulu.

Wanita Melayu sekarang umumnya tidak menjaga pemakanan dan tidak bersenam atau bergerak aktif secara fizikal.

Ini termasuklah tabiat masih suka masak dan memakan makanan berminyak dan berlemak, kerap mengadakan jamuan makan di rumah atau menghadiri jamuan makan di majlis kahwin atau kenduri-kendara, memilih untuk menjamu selera daripada melakukan aktiviti fizikal ketika beriadah di tepi pantai, dan suka melakukan santapan jauh malam atau supper di luar walaupun sudah makan malam.

'Cakap mudahnya, orang kita sekarang banyak makan, makan, makan...' kata seorang pakar pemakanan di sini.

Menurut Lembaga Penggalak Kesihatan (HPB), makan di luar dapat dikaitkan dengan peningkatan masalah obesiti ini, selain daripada corak kerja yang lebih bersifat sedantari atau tidak banyak bergerak yang dilakukan kian ramai penduduk Singapura (sekitar 52 peratus).

Kajian Pemakanan Nasional 2010 menunjukkan 60.1 peratus penduduk Singapura makan di luar, berbanding dengan 48.8 peratus pada 2004.

Cik Farah (bukan nama sebenar), 39 tahun, adalah antara mereka yang suka makan di luar bersama keluarganya pada hujung minggu.

Pada hari Sabtu dan Ahad itulah dapur beliau tidak akan berasap kerana beliau tidak akan memasak. Sebaliknya, bersama suami dan dua anak remajanya, Cik Farah akan makan di luar.

'Kami akan sarapan, makan tengah hari dan makan malam di luar,' kata Cik Farah, yang mengakui seronok melakukannya kerana ia mengeratkan lagi hubungan kekeluargaannya.

Tetapi, tanpa disedarinya, berat badannya semakin hari semakin bertambah, dan beliau percaya ia gara-gara kebiasaannya makan di luar tanpa mengambil kira sama ada makanan itu menyihatkannya atau tidak.

Dari segi senaman pula, antara sebab-sebab ramai wanita Melayu tidak melakukannya termasuklah 'tiada masa' yang merangkumi sebab 'menjaga anak atau cucu.'

Dua sahabat baik, Cik Siti Asha Bani, 56 tahun, dan Cik Rokiah Salleh, 55 tahun, pernah aktif dalam Kumpulan Jalan Pantas Simei sedikit masa dahulu.

Namun, atas sebab- sebab keluarga, mereka meninggalkan senaman itu sejak lebih lapan tahun lalu.

Cik Siti Asha tidak menyertai kumpulan itu sejak menimang cucu.

'Dah sibuk dengan kerja jaga cucu, mana ada masa nak keluar bersenam macam dulu ramai-ramai?

'Pada masa yang sama, saya juga perlu pastikan suami saya yang menghidap masalah dijaga keperluannya,' kata ibu enam anak dan nenek kepada 11 cucu ini.

Namun, beliau akur semenjak berhenti bersenam secara kerap, berat badannya bertambah dan ini menyebabkan kakinya mudah penat jika berjalan jauh.

'Apabila berjalan lama sikit, saya perlu duduk kerana kaki mula lenguh, tak seperti dulu masa badan tak terlalu berat, saya boleh jalan pantas dan lebih jauh,' katanya yang kini mempunyai berat badan sekitar 78 kilogram.

'Dulu semasa bersenam, berat badan saya sekitar 60 kilogram dan saya juga rajin jaga makan.

'Tapi, kini setiap hujung minggu anak-anak akan datang ke rumah untuk berkumpul dan kami akan habiskan masa makan bersama kerana itulah satu cara mengeratkan silaturahim,' tambahnya.

Apabila keluar bersantai dengan keluarga pun, kata Cik Siti Asha, yang menghidap paras kolesterol tinggi, acara mereka ialah makan.

'Kami pergi juga ke pantai. Sampai pantai, duduk. Kemudian makan,' katanya.

Cik Rokiah, nenek empat orang cucu, pula berkata meskipun berat badannya kini 75 kilogram berbanding 80 kilogram beberapa tahun lalu, beliau masih menganggap berat badannya itu berlebihan.

'Saya rendah orangnya. Jadi, 75 kilogram masih berat. Berat badan saya turun sikit selepas saya jalani empat pembedahan,' katanya.

Beliau telah menjalani dua pembedahan di perut akibat masalah hernia dan dua lagi di kededua belah tangan akibat masalah pergerakan.

'Dan lebih buruk lagi sebelum pembedahan, saya hidap sakit darah tinggi kerana mungkin rasa tertekan akibat pembedahan yang akan dijalani,' ujarnya.

Cik Jamaliah Sulaiman, ibu tiga orang anak dan dua cucu, pula risau kerana berat badannya mudah naik dan turun seperti yoyo.

Berat badannya pernah naik ke 68 kilogram, kemudian 76 kilogram sebelum turun semula kepada 72 kilogram.

Cik Jamaliah, 56 tahun, percaya, masalah berat badannya itu ada kaitan dengan kebiasaannya suka keluar malam dan makan bersama suaminya.

'Suami saya sudah bersara. Jadi, pada sebelah malam apabila terasa nak keluar berjalan, kami keluar saja. Kalau dah keluar, ke kedai makanlah jawabnya.

'Biasanya kami makan selewat 11 malam dan pernah juga selewat 2 pagi. Dah makan, kami pulang, duduk sebentar lalu tidur,' katanya. -BHS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jangan memberi alasan kerana menjaga anak atau cucu, tidak ada masa untuk bersenam. Tepikan 15-20 minit sehari untuk bersenam demi kesihatan dan tubuh badan yang cerdas.

Tanpa Nama berkata...

Salah satu sebab lagi sebab revolusi agama ramai Perempuan Melayu bertudung pakai tgn panjang . Nak bersenam panas . Terima kasih agama Arab