5 Mac 2011

Kita Kata Rakyat Sudah Menyampah Dengan UMNO BN

Muhyiddin: Jangan hasut rakyat guling kerajaan ikut Timur Tengah

Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini member amaran kepada pembangkang supaya tidak bermain api dengan menghasut rakyat menggulingkan kerajaan seperti yang sedang berlaku di Timur Tengah.

Timbalan Perdana Menteri berkata tindakan pemimpin pembangkang membandingkan Malaysia dengan negara-negara tertentu yang sedang menghadapi krisis politik itu adalah sesuatu yang amat tidak bertanggungjawab.

“Ini provokasi pembangkang... tidak bertanggungjawab, tidak demokratik dan sengaja mahu membuat huru-hara bila mana buat perbandingan situasi di Malaysia bila semua orang tahu, adalah negara yang aman, makmur dan membangun dengan pesat, rakyat jelata menikmati kemajuan yang agak tinggi berbanding negara itu,”

katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis beramah mesra dengan penduduk Kampung Badok di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan pemimpin pembangkang dalam siri ceramah pada pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Pahang kawasan Kerdau di Pahang dan pilihan raya kecil bagi kerui DUN Melaka kawasan Merlimau, yang seolah-olah mengajak rakyat berdemonstrasi menggulingkan kerajaan.

Muhyiddin (gambar) berkata pembangkang seharusnya jujur jika mahu membandingkan Malaysia dengan negara-negara yang sedang dilanda krisis politik itu.

“Dia boleh buat perbandingan tapi sebenarnya bukan satu perbandingan (yang) betul, apa lagi membuat provokasi, macam bermain dengan api, memprovokasi rakyat bangkit dan menentang kerajaan,” katanya.

Muhyiddin berkata kerajaan pimpinan Barisan Nasional sentiasa mengamalkan dasar yang membolehkan rakyat segenap lapisan menyampaikan apa sahaja pandangan atau perkara yang diperlukan untuk perhatian kerajaan menerusi pelbagai saluran.

“Kita mengamalkan sistem demokrasi yang segar di mana setiap lima tahun sekali ada pilihan raya...dia (pembangkang) menang juga, kita pun ada menang dalam pilihan raya kecil, dia kalah, kita pun ada ada kalah.

“Dari segi amalan demokrasi, itu sudah cukup membuktikan negara ini sebuah negara demokratik, negara yang tidak dijalankan atas dasar autokrasi, diktatorial, kalau dibandingkan presiden sebuah negara (lain) dengan Malaysia, (sebenarnya) tidak boleh buat perbandingan,” katanya.

Ditanya apa tindakan kerajaan untuk menangani perkara berkenaan, Muhyiddin berkata negara ini mempunyai sistem undang-undang keselamatan bagi memastikan perkara seperti itu tidak menjurus kepada keadaan yang semakin buruk.

“Kita beri amaran jangan bermain dengan api, kita ada sistem dan pihak berkuasa tentang (mengenai) keamanan dan keselamatan negara. Walaupun begitu, kita memperingatkan rakyat, jangan hancurkan negara ini kerana diprovokasi pembangkang.

“Tujuan (pembangkang) lain tidak ada, hanya nak timbulkan porak-peranda.

(Mereka) lebih seronok negara ini hancur, ada pertembungan antara kaum, (mereka) buat provokasi, satu sikap yang amat tidak bertanggungjawab,” katanya.

Muhyiddin sebelum itu bersolat Jumaat di Masjid Kampung Badok yang terletak di kawasan DUN Kerdau.

Pilihan raya kecil itu melibatkan calon BN Syed Ibrahim Syed Ahmad dan calon PAS, Hassanuddin Salim. Pengundian ialah pada Ahad ini. — Bernama


TPM kata penduduk Kerdau menyampah pada Anwar

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berpendapat, insiden Datuk Seri Anwar Ibrahim dikasari di kawasan Felda di Kerdau mungkin disebabkan penduduk kawasan itu menyampah dengannya.

"Itu (terjadi) kalau orang Felda tak boleh menerima Anwar. Kerana itu kampung mereka sendiri, itu hak merekalah," kata Muhyddin yang juga timbalan presiden Umno.

"Mungkin kerana mereka dah menyampah, (dan) tidak hendak dengar lagi cerita karut-marut dan berdosa lagi. Jadi lebih baik (Anwar) jangan masuk."

Pagi tadi, Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Pahang Ahmad Ahmad Nizam Hamid mendakwa kereta yang dinaiki Anwar dikepung dalam dibaling batu oleh sekumpulan 30 orang di Felda Jengka 22 pada Khamis malam.

Bercakap dalam sidang media harian PAS di Kerdau pagi tadi, pengamal undang-undang itu menuduh ia dilakukan penyokong Umno yang memakai baju dan ves dengan logo BN.

Ahmad Nizam juga mendakwa petugas Umno dan BN menabur paku di sekitar tapak ceramah Anwar dan pihaknya difahamkan 50 motosikal dan beberapa tayar kereta mengalami merosakan.

'Siapa bayar Ummi Hafilda?'

Sementara itu, terdapat petugas media yang mendakwa dihalau daripada membuat liputan berhubung insiden dalam oleh pihak PKR malam tadi.

Diajukan perkara itu kepada Muhyiddin, beliau menjawab tindakan itu menunjukkan "gambaran sebenar" bahawa pembangkang tidak menghormati hak media walaupun selalu bercakap dengan nada berbeza.

"Kita kata patut media (jadi) bebas. Dialah juara kebebasan media. Jadi (sekarang) cakap tak serupa bikinlah," sindir Muhyiddin.

Sementara itu, ditanya tentang dakwaan saksi penting kes liwat 1998 Ummi Hamilda Ali dibayar oleh BN untuk berkempen di Kerdau, Muhyiddin menafikan perkara itu sama sekali.

"Siapa bayar?" soalnya kembali kepada pemberita.

"Dia hadir atas kesedarannya sendiri untuk memberikan penerangan sewajarnya. Kalau fitnah, jawab. Jadi jangan kaitan dengan kita."

Dalam program itu, majlis juga mengumumkan persetujuan Muhyiddin meluluskan pembinaan masjid baru di tempat itu - kampung Badok - bernilai RM500,000 bagi menggantikan masjid lama yang sudah uzur.-mk


Ulasan GB

Kita katakan kepada TPM, tan Sri Muhyiddin yassin, tiada siapa menghasut rakyat untuk berdemo, tetapi tindakan UMNO BN sendiri yang akan menyebabkan rakyat berani mengambil risiko untuk berdemo, sama seperti yang berlaku di Mesir, Tunisia, Algeria, Libya dan Oman

Rakyat "menyampah' dengan Najib, dengan Muhyiddin, dengan UMNO BN. Sebab?

Memperkuda dan memperalatkan agensi kerajaan di dalam sistem pemerintahannya.

SPR, SPRM, PDRM, Sistem Kehakiman, pejabat Peguam Negara - kesemua agensi ini sudah dilihat oleh rakyat, melakukan jenayah besar apabila mereka sudah tidak lagi berkecuali tetapi sebaliknya menjadi kuda tunggangan pemerintah negara.

Apabila rakyat sudah tidak tahan dengan penganiayaan yang mereka lakukan tiada apa yang dapat menahan rakyat dari berdemo. Tangkap dan bunuh mereka semua jika anda mampu, tetapi perjuangan menegakkan kebenaran dan keadilan akan tetap terus bersemarak tanpa dapat ditahan oleh sesiapa.

Apabila sistem pilihanraya untuk memilih parti pemerintah pun dimanipulasikan dengan memperkudakan sekalian jentera kerajaan untuk memenangkan pemerintah, maka rakyat sendiri akan bangun membetulkan kepincangan tersebut.

Kerana demikian hukum alam, dan sejarah zaman berzaman menujukkan "yang zalim akan tetap menerima kegagalan dan kekalahan akhirnya".



2 ulasan:

Waris berkata...

Tiada siapa yg menghasut tetapi kami sendiri terhasut dgn sendirinya utk berdemo jika kami rakyat tidak mampu lagi mengubah kerajaan dgn cara demokrasi yg penuh dgn penipuan.

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Mudah saja... Kita yang membuat pilihan dan bukannya mereka yang menentukan baik atau sebaliknya. Seandainya bercanggah dengan agenda, aspirasi dan menyusahkan kita sebagai rakyat. Apa lagi... TUKAR dan kita lihat berapa banyak HARTA KITA yang telah mereka rampok dan timbunkan selama lebih 53 tahun di teraju. Sejarah menjadi saksi bahawa pemimpin yang lama di atas dan bayak mulut, merekalah yang sebenarnya dalam keadaan resah dan ketakutan. Tak percaya? Ayuh TUKAR