20 Mac 2011

Kes Hanief: SKMM Tidak Profesyenal Dan Tidak Patuhi Undang-undang

Sakit hati' boleh lapor pada SKMM

Penulis blog Mohd Nur Hanief Abdul Jalil mendakwa beliau disiasat tiga jam oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) kerana ada yang "sakit hati" tentang kandungan blognya.

"Mereka (SKMM) kata ada orang yang laporkan saya sebab 'sakit hati'.

"Kalau orang ada sakit hati tentang gambar atau kandungan blog mereka kata boleh laporkan pada SKMM untuk disiasat," kata Hanief.

Dalam soal-siasat pagi jam 10 pagi tadi di ibu pejabat SKMM di Cyberjaya, Hanief hadir berseorangan kerana peguamnya N Surendran tidak dapat hadir.

Katanya, walaupun bapanya dibenarkan hadir sama tetapi beliau memilih menjalani sesi itu berseorangan.

SKMM meolak permohonan Surendran supaya siasatan itu ditunda ke masa lain supaya beliau dapat turut serta.

Hanief, 27, bagaimanapun berpendapat cara SKMM menangani kes itu seperti mahu menakut-nakutkan penulis blog.


Hanief, Bloger Yang 'Ditahan' T/Malam... -Tian Chua

KL 19 Mac 11: Seorang penulis blog dibawa ke balai polis Sentul tengah malam tadi dan pihak berkuasa didakwa tidak mempunyai waran bagi menahannya, dakwa naib presiden PKR.

Tian Chua berkata, beliau mendapat penulis blog yang dikenali sebagai Hanief disiasat oleh pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) selepas tiba di balai berkenaan tengah malam tadi."Di tengah-tengah siasatan SKMM, saya bertanya apa hak mereka menahan orang di tengah-tengah malam sebegini. (Dan) Tiada sesiapa menunjukkan waran (terhadap Hanief) pada saya," tulisnya di laman Twitter kira-kira jam 2.30 pagi tadi.

"Pegawai SKMM mengaku mereka tidak mengeluarkan waran, justeru saya minta soal siasat itu dihentikan. (Tetapi) mereka berita Hanief secara sukarela datang ke situ," tambah anggota parlimen Batu itu.

Tian juga mendedahkah bahawa SKMM memerintah Hanief hadir di ibu pejabat suruhanjaya itu di Cyberjaya pada jam 10.30 pagi ini bagi membantu memberi maklumat berhubung satu siasatan bawah Bab 3, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Menurut dokumen perintah yang gambarkan dimuatkan kembali Tian di internet, sekiranya gagal atau enggan berbuat demikian, Hanief boleh dibawa kepada majistret dan diberikan waran tangkap.

Masih belum jelas Hanief akan disiasat berhubung perkara apa. Setakat ini belum ada sebarang kenyataan daripada pihak berkuasa berhubung 'penahahan' dan siasatan pada penulis blog itu. -mk


Ulasan GB

Sungguh aneh, SKMM bertindak kerana ada orang sakit hati kepada blogger bernama "hanief". Hanya lantaran itu, Hanief ditahan dan disoalsiasat?

Siapa yang sakit hati dan sejak bila undang-undang memperuntukkan SKMM bertindak hanya di atas dasar "sakit hati" pihak tertentu, tanpa memperdulikan etika kerja dan sikap berkecuali?

Lebih aneh lagi pegawai SKMM bertindak di luar batas undang-undang - mengaku mereka tidak mengeluarkan waran.

Jika SKMM tidak patuh undang-undang di dalam menjalankan tugas dan mengendalikan kes, bagaimana rakyat mahu menghormati badan itu?

Tindakan mereka itu jelas boleh dikenakan tindakan.

5 ulasan:

Pak cik ikhlas berkata...

Tak kan tak paham kot.... kalau dah ngata macam-macam kat orang, maka terimalah apa pulak tindakan orang kat kita... hishhh biasalah tu, kalau hang pun akan meluwap juga kalau orang ngata kat hang.... jangan ingat kita sedap-sedap aje ngata orang, orang juga ada akai nak balas.... manusia. Kalau dah berani buat, beranilah tanggung.... nasihat ikhlas

Tanpa Nama berkata...

Tabik spring 3 kali kepada blogger muda Mohd Nur Hanief Abdul Jalil kerana hanya dengan tulisan dan gambar dalam blog berkemampuan gegarkan tubuh seseorang sehingga hatinya jadi sakit.

Siapa agaknya orang yang sakit hati itu...? apakah dia seorang yang kaya, berkedudukan tapi pengaruh sudah mula berkurangan..guna segala macam agensi kerajaan untuk menzalimi rakyat ?

Kalau pemimpin dah tak betul kena tunjukkan benda yang tak betul tu pada rakyat. Ni tidak.... dia orang nak suruh kita bercakap bohong pada rakyat..... asyik nak menipu saja.

Alahai pemimpin UMNO Baru... telur dah le kecut terletak pulak dihujung tanduk. Takut yea ?

Kepada Hanief, ketabahan anda menghadapi dugaan itu memberi semangat untuk kami meneruskan perjuangan menentang orang tua zalim.

Tanpa Nama berkata...

hish.. rase sakit ati plak baca komen Pak cik ikhlas.. walaupun ikhlas.. rasenya kena ngadu kat SKMM nih.. adush.. sakit ati nih.. sakit ati nih..

myMiGrasi berkata...

Aku pun sakit ati jugak dgn komen ikhlas dari pak cik ikhlas yg nampak tak ikhlas pun.. jom ada sapa2 lagi yg sakit ati, kita pakat gi ngadu kat SKMM..

Tanpa Nama berkata...

Hanief nie memang patut dikenakan tindakan.. penyebaran maklumat Hanief banyak yang tersasar dan tak benar.. kenapa tak buka mata percaya bulat2... ttp posting hanief memang menghiburkan dan kreatif tapi sayang banyak dosa yg dah ditanggung dgn memfitnah orang lain.. siapa yg join BN mmg akan kena gosip panas Hanif nie.. tak kiralah dari siapa pun anda..