20 Mac 2011

Masa Terbaik Rakyat Sarawak Hukum BN Kerana Biarkan Taib Berkuasa 30 Tahun

Akhirnya DUN Sarawak Dibubarkan

KUCHING: Selepas pelbagai spekulasi sejak akhir tahun lalu, akhirnya Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengumumkan pada petang Sabtu bahawa Dewan Undangan Negeri akan dibubar Isnin ini bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

Taib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri berkata beliau telah mengunjungi Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng pada Khamis lepas bagi mendapatkan persetujuannya untuk membubarkan dewan.

"Notis pewartaannya akan dibuat pada 21 Mac," katanya pada sidang akhbar bersama dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada akhir lawatan dua pemimpin tertinggi pusat itu ke Sarawak di bawah program turun padang ke seluruh negara.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan memutuskan tarikh penamaan calon dan pengundian, katanya menamatkan teka teki sejak berbulan-bulan mengenai tarikh pilihan raya negeri.

Dewan Undangan Negeri Sarawak dengan 71 anggota sedia ada akan tamat pada 23 Julai ini.

Pilihan raya negeri yang lepas diadakan pada 20 Mei, 2006.

Pada Jumaat, Taib memberitahu pemberita supaya tunggu sehari lagi untuk beliau membuat pengumuman berkaitan pilihan raya negeri selepas spekulasi mengenai pembubaran dewan undangan negeri semakin memuncak berikutan pertemuan beliau dengan Yang Dipertua Negeri.

Ketika ini, BN negeri menguasai 63 daripada 71 kerusi Dewan Undangan Negeri selepas Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Engkilili, Dr Jonical Rayong Ngipa, yang bertanding atas tiket parti pembangkang Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), menyertai BN tahun lepas.

DAP menguasai enam kerusi manakala Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Cinta Malaysia (PCM), menerusi wakil rakyat Bebas, masing-masing menguasai satu kerusi.- BERNAMA



Taib ketuai BN Sarawak

KUCHING: Spekulasi berhubung tarikh pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Negeri (PRN) ke-10 akhirnya terungkai apabila secara rasmi dibubarkan, Isnin ini.

Pengumuman itu dibuat Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud pada sidang media bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak serta timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yasin di Bilik Orang Kenamaan di Lapang Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) di sini, petang semalam.

Beliau berkata, notis mengenai pembubaran itu kepada Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng sudah diserahkan, baru-baru ini.

Bagaimanapun, khabar angin mengatakan beliau bakal berundur sebaik DUN dibubarkan adalah sebaliknya apabila menjelaskan tetap bertanding dan mempertahankan di kerusi Balingian dalam Parlimen Mukah yang dimenangi sejak 2001.

Abdul Taib tidak menyatakan alasan sebab beliau mahu terus kekal menerajui Sarawak sejak menjadi Ketua Menteri pada 1981.

Beliau adalah Ketua Menteri paling lama selain ahli parlimen kedua terpanjang berkhidmat di Malaysia selepas Tengku Razaleigh Hamzah dengan menjadi Ahli Parlimen selama 38 tahun.

“Saya tetap bertanding dan mengetuai PRN kali ini. Saya pernah menyatakan hasrat meletakkan jawatan (sebagai Ketua Menteri) iaitu pada 2006, namun terpaksa membatalkan hasrat berkenaan.

“Belum tiba masanya tetapi tidak menolak kemungkinan perkara itu (peralihan kuasa) berlaku kira-kira setahun atau lebih selepas tamat pilihan raya negeri.” katanya.

Sebelum itu, Perdana Menteri memberi bayangan bahawa Abdul Taib tetap bertanding selepas mengamanahkan beliau mengetuai PRN kali ini.

Dengan pengumuman itu, pilihan raya negeri perlu diadakan dalam tempoh 60 hari, namun beliau menyerahkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menetapkan tarikh penamaan calon dan hari pengundian.

Pun begitu, cakap-cakap mula kedengaran apabila hari penamaan calon dikatakan jatuh pada 6 April manakala pengundian berlangsung 10 hari kemudian.

PRN 2006 memberi tamparan hebat selepas Barisan Nasional (BN) melalui Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) kalah teruk apabila memenangi 11 daripada 19 kerusi dipertandingkan. Malah, SUPP turut kehilangan kerusi Parlimen Sibu pada pilihan raya kecil Mei tahun lalu.

Bagaimanapun, SUPP berjaya menambah satu kerusi iaitu DUN Engkelili apabila calon Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), Johnichal Rayong Ngipa lompat menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bebas sebelum menyertai SUPP.

Pada PRN berkenaan, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) menang bersih 35 ditandingi, begitu juga Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) yang menang semua lapan kerusi ditandingi.

Parti komponen BN lain adalah Parti Rakyat Sarawak (PRS) menang lapan daripada sembilan kerusi ditandingi. Pembangkang pula menyaksikan DAP meraih enam kerusi manakala PKR dan Parti Cinta Malaysia (PCM) masing-masing dengan satu kerusi.


Ulasan GB

Pilihanraya Negeri Sarawak kali ini merupakan masa terbaik untuk rakyat Sarawak "menghukum" BN kerana membiarkan Abdul Taib terlalu lama menjadi Ketua Menteri - hampir 30 tahun (1981 - 2011), menjadikan rakyat Sarawak sebagai golongan yang terus dibelenggu dengan kemiskinan sekian lama dan sehingga Abdul Taib telah dapat melakukan pelbagai jenis korupsi tanpa sebarang tindakan.

Ayuh, rakyat Sarawak, lakukan perubahan itu.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pembangkang sarawak kena sabotaj dari dalam oleh makhluk tamak bernama PKR. Seperti biasa, PKR cuma mahu rebut kerusi. Beribu2 ahli PKR yang tak muncul dalam pilihanraya parti, berderet wakil rakyat PKR yang belot tidak diambil peduli oleh ketua tidak bertanding yang bernama Anwar.

Tanpa Nama berkata...

Diakui Taib Mahmud wajar disingkirkan kerana dia dianggap lintah darat Sarawak.Yang tak pernah pergi keSarawak atau yang tak pernah berkempen diSarawak tidak akan faham dan tau "minda" pengundi Sarawak.Segulungan besar pengundi Sarawak masih punya "minda subsidi" dan tak hiraukan dasar perjuangan.Bermakna: Siapa banyak bagi habuan dia dapat undi.
Dalam keadaan bagina,parti-parti pembangkang wajar cari jalan bagaimana nak "buka minda" pengundi Sarawak terutama dikawasan perdalaman.Selagi minda depa tak terbuka,selagi itulah Taib Mahmud tetap akan berkuasa diSarawak.Dia banyak duit,kaya-raya dan boleh tabur duit.Sebab itu dia boleh jadi Ketua Menteri selama lebih dari 30 tahun.