16 Mac 2011

Kebakaran Terbaru Di Reaktor Nuklear Jepun

Kebakaran terjadi lagi di sebuah reaktor nuklear Jepun hari ini, sehari setelah loji elektrik yang sama memancarkan letupan radiasi yang membuat penduduk Jepun semakin tegang.

Gambar: GAMBAR menerusi televisyen Jepun menunjukkan kepulan asap putih selepas Loji Nuklear Fukushima Daiichi terbakar hari ini, akibat gempa bumi yang melanda Jepun, Jumaat lalu. - Foto Reuters

Kebakaran tersebut segera dapat diasati. Namun, kerajaan Jepun harus tetap berjuang untuk mengatasi serangkaian krisis yang timbul setelah gempa dan tsunami pada minggu lalu.

Kebakaran itu terjadi di reaktor nombor empat dari loji nuklear Fukushima Daiichi, pagi ini, kata Hajimi Motujuku, jurucakap Tokyo Electric Power (TEPCO), pengelola loji berkenaan. Asap telah mengalir dari atap reaktor nombor empat, kata Motujuku.

"Kami segera memberi maklumat kepada kerajaan dan bahagian pemadam kebakaran mengenai hal itu. Kami sedang berjuang untuk mengatasi kebakaran tersebut," lanjutnya.

Namun, beberapa saat kemudian muncul laporan bahwa kebakaran itu berjaya dikendalikan. "Kami telah menerima maklumat dari TEPCO bahawa api dan asap sekarang tidak terlihat dan tampaknya telah keluar dengan sendirinya," kata Minoru Ogoda, jurucakap Badan Keselamatan Nuklear Negara.

Kebakaran dan letupan telah menghentam reaktor yang sama, semalam, yang menimbulkan keretakan di atap. Kerajaan telah melaporkan kerosakan pada sebahagian dari kontainer yang melindungi reaktor nombor dua di Fukushima, 250 kilometer di timur laut Tokyo.

Tiada ulasan: