3 Mac 2011

Alasan Palsu SPR Mengenai Pertambahan Undi Pos Yang Naik Mendadak

Undi pos: SPR percaya naik kerana kesedaran, Bersih 2.0 mahu semakan

KUALA LUMPUR, 3 Mac — Pertambahan bilangan pengundi pos di Perak adalah ekoran peningkatan kesedaran hak mengundi termasuk di kalangan mereka yang berkahwin dengan anggota pasukan keselamatan, kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sambil menolak kesangsian mengenai jumlah pengundi pos.

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar memberitahu The Malaysian Insider, lebih ramai termasuk mereka mendirikan rumah tangga dengan anggota polis dan tentera kini tahu tentang hak mereka bahawa boleh menjadi pengundi tidak hadir, yang memberikan mereka hak untuk mengundi menerusi sistem undi pos.

“Saya percaya jika ada peningkatan jumlah pengundi pos sebagaimana didakwa, isteri anggota tentera dan polis memutuskan untuk mendaftar bersama suami mereka. Ini satu kemungkinan,” katanya ketika dihubungi.

Wan Ahmad diminta mengulas dakwaan peningkatan pengundi pos, perkembangan yang dilihat untuk memperkukuhkan kedudukan Barisan Nasional (BN) di negeri itu menjelang pilihan raya umum ke—13.

Mengambil kira angka peringkat nasional, menurut beliau, pengundi pos di kalangan anggota tentera dianggarkan seramai 134,000 di kalangan tentera dan 80,000 lagi membabitkan polis.

Pengundi pos kalangan pasukan keselamatan lazimnya dianggap sebagai ‘bank undi’ bagi BN dan memihak kepada perikatan tersebut.

Wan Ahmad menambah, beliau tidak pasti dengan angka sebenar pengundi pos di Perak dan perlu mendapatkan maklumat daripada Pejabat Pilihan Raya Negeri Perak sebelum boleh mengulas lanjut mengenai isu yang dibangkitkan itu.

BN kehilangan kerajaan negeri Perak pada 8 Mac 2008, tetapi memperoleh kembali 11 bulan kemudian apabila tiga wakil rakyat Pakatan Rakyat keluar parti.

Kelmarin, Parti Keadilan Rakyat (PKR) melahirkan kebimbangan dengan peningkatan mendadak pengundi pos seramai 5,669 dan 1,102 orang masing-masing bagi kerusi DUN Pangkor dan Kamunting.

Adun PKR Perak Chan Ming Kai berkata, meskipun Pangkor yang dimenangi oleh Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir — mengalami peningkatan lebih 5,000 pengundi, kawasan Parlimen Lumut, yang merangkui DUN Pangkor, dimenangi oleh Datuk Seri Kong Cho Ha dari MCA, dimenangi dengan majoriti tipis 298 undi daripada 55,930 pengundi di bahagian tersebut.

DUN Kamunting pula dimenangi oleh Mohamad Zahir Abdul Khalid dari Umno dengan kelebihan 555 undi.

Sehubungan itu, parti tersebut menggesa SPR meneliti peningakatan secara ketara jumlah pengundi pos di kawasan tersebut.

SPR akan mengadakan mesyuarat bulanannya hari ini dan dijangka mengeluarkan daftar pemilih terbaru bagi tahun 2010.

Dengan merujuk kepada undang-undang pilihan raya, Wan Ahmad berkata, anggota tentera dan polis secara automatik menjadi pengundi pos dan pasangan mereka juga mempunyai hak untuk berbuat demikian.

Katanya, di Perak ada ramai anggota tentera termasuk pangkalan tentera laut di Lumut.

“Mereka diberikan pilihan. Mereka boleh memilih sama ada mahu jadi pengundi biasa atau daftar sebagai pengundi tidak hadir, sekali gus mengundi secara pos, selagi mereka memenuhi keperluan undang-undang,” katanya.

Bagaimanapun pertubuhan bagi pilihan raya bersih dan bersih Bersih 2.0 mencabar pandangan itu.

“Saya tidak bersetuju dengan kenyataan Datuk Wan Ahmad,” kata Pengerusinya Datuk Ambiga Sreenevasan kepada The Malaysian Insider.

Sebagaimana dibangkitkan oleh PKR, kata beliau, pihaknya juga mahu SPR menggunakan budi bicara dalam mendaftar permohonan memandangkan keseluruhan proses terdedah kepada salah guna.

“Ia bertentangan dengan semangat pengundian secara pos,” katanya lagi.

Wan Ahmad berkata SPR tiada kuasa untuk menolak pendaftaran sebarang permohonan selagi ia memenuhi kriteria yang diperuntukkan.

“Jika seseorang layak di bawah syarat, kami tidak menolak. Tugas kami ialah memastikan tidak ada pertindihan pengundi bagi mengelakkan penipuan,” katanya. -TMI

Ulasan GB

Kepada Timbalan pengerusi SPR, kita katakan kepadanya, janganlah nak memperbodohkan rakyat.

Satu dunia dah tahu SPR kini sedang giat melakukan usaha-usaha penipuan untuk mempastikan BN menang di dalam pilihanraya akan datang terutama dengan cara menambahkan bilangan pengundi dan undi pos.

Satu dunia juga tahu anda Timbalan Pengerusi SPR selama ini arahan PM, Mohd Najib Tun Razak utuk mempastikan penyelewengan berlaku seperti mana SPR pernah melakukan untuk membantu Najib di Pekan di dalam pilihanraya 2004 setelah Najib hampir tewas di tangan PAS pada tahun 1999.

Satu dunia tahu bahawa SPR pernah ditegur oleh Najib kerana gagal memainkan peranan untuk mengikut arahan Najib di pilihanraya kecil Manek Urai menyebabkan BN gagal tipis di sana.

Ini zaman teknologi IT dimana maklumat dihujung jari.

Seandainya SPR masih terus menerus cuba membohongi rakyat untuk mengikut telunjuk PM tersebut, pesan kepadanya, bahawa beliau bakal di "Mubarak"kan oleh rakyat satu hari nanti.

Kebenarannya, jika SPR memainkan peranan secara neutral dan berkecuali, UMNO BN sudah lama dikuburkan.

Namun kebenaran itu tetap muncul juga akhirnya. Matahari tidak boleh dilindungi awan tebal selama-lamanya.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Undi Pos adalah cara BN nak terus berkuasa, nanti rakyat muak jadi macam Mesir

Tanpa Nama berkata...

bila orang suruh kosongkan adun, pandai pula cakap SPR berkuasa menentukan.

Tapi bila hal remeh untuk semak pengundi pos dan dan ckp berkuasa.

hahahahak.
malaysia tanah air ku.

rindu nak tengok pengundi muda meningkat dewasa dan bersama-sama berfikir membaiki malaysia dengan memberi peluang kepada pakatan rakyat memerintah.

generasi bundle

Amuraria berkata...

SATU KEMUNGKINAN KATA SPR ! KEMUNGKINAN KELENTONGAN JUGA !

kb berkata...

Muka ni lah di akhirat akan diseret atas sebab zalim.

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan SPR akan buat apa saja yang difikirkan oleh menguntungkan pihak BN khususnya UMNO Baru.

SPR tidak peduli apa pun pandangan dan teguran rakyat kepada mereka. Ketuanya seperti Wan Ahmad Wan Omar akan memberi pelbagai alasan, tidak kira alasasn itu lojik atau tidak. Yang pasti, mereka akan teruskan juga agenda menipu.

Mereka tahu kerajaan BN melindungi perbuatan salah mereka maka kerana itu setiap teguran diterima dengan senyuman malah ada kalanya mereka mengejek dalam gurauan.

Untuk mengajar sikap kurang ajar kakitangan SPR, ianya tidak boleh dilakukan seorang diri seperti blogger 'syok sendiri' atau sekadar bercakap dalam ceramah saja. Tapi dilakukan bersama rakyat membantah dan menentang SPR dijalan raya seperti yang dilakukan oleh BERSIH.
Nak lawan, lawan sungguh-sungguh sehingga mereka terbarai.

Kita jangan keliru dengan kedudukan SPR yang dikatakan sebagai badan bebas dan tidak berpihak mana-mana parti.Itu pembohong.

Ramai orang tahu bahawa SPR dilantik oleh BN. Oleh kerana itu SPR adalah BN dan BN adalah SPR.

Lihat sendiri apa yang dilakukan oleh SPR dalam setiap kali diadakan pilihanraya. Apakah mereka adil menguruskan pilihanrya itu..? SPR dalam BN akan tetap jadi barua sampai bila-bila.

Lu fikirlah sendiri...!

Tanpa Nama berkata...

Undi Pos kepala bana.Malaysia mana ada penjahat komunis lagi.Ramai askar dah ada kad rumah dan barek.Kalau ramai isteri askar nak mengundi boleh mengundi ikut biasa.Depa bukan ikut suami pergi kehutan.Ini semua kelentong SPR,cawangan UMNO.Suatu alasan yang langsung tak boleh diterima akal dan boleh dianggap bangang.

Tanpa Nama berkata...

SPR nie memang haram jadah punya agensi..

Fidodido berkata...

Jgn lah krn skp SPR, rakyat akn bdemo mcm di Mesir...