3 Mac 2011

[Bergambar] Rakyat Libya Raikan Kemenangan Kalahkan Tentera

Tripoli: Penunjuk perasaan di Libya merayakan kemenangan selepas berjaya melakukan serangan balas terhadap percubaan tentera yang setia kepada Muammar Gaddafi untuk menawan semula bandar pelabuhan minyak, di Brega.

Bandar itu dipenuhi oleh rakyat yang bersorak gembira, melepaskan tembakan di udara, lapor John Simpson dari BBC di Brega.

Pasukan keselamatan Gaddafi dengan senjata yang lengkap tiba dalam satu jumlah yang besar, dan pada suatu ketika kelihatan untuk menguasai bandar itu. Tetapi akhirnya mereka terpaksa berundur.

Dalam ucapannya menerusi siaran televisyen, Gaddafi berkata, beribu-ribu rakyat Libya akan terkorban jika tentera Barat campur tangan.

“Kami tidak boleh menerima campur tangan Amerika. Ini akan membawa kepada penumpahan darah dan beribu-ribu rakyat Libya akan terkorban jika Amerika dan Nato memasukki Libya,” katanya.

Perbincangan terus berjalan di Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai cadangan pelaksanaan untuk menyekat ruang udara bagi menghalang tentera udara Gaddafi melancarkan serangan.

Tetapi Barbara Plett dari BBC yang berpangkalan di New York berkata, Rusia merupakan salah sebuah negara, yang besar kemungkinan

tidak akan menyokong cadangan memperkenalkan zon larangan penerbangan kecuali sekiranya tentera udara Gaddafi menyerang orang awam.

John Simpson berkata, beliau telah pergi ke universiti dan pantai Brega di mana pertempuran sengit berlaku semalam dan mereka kelihatan bebas dari asakan tentera Gaddafi. - bbcnews












Tiada ulasan: