9 Feb 2011

Wang Tunai RM1.63 Juta Dirampas Dari Seorang "Datuk"

Lelaki bergelar ‘Datuk’ ditahan bersama wang tunai RM1.63 juta yang disembunyikan dalam karung makanan anjing, sejumlah dadah jenis syabu, 500 biji pil eramin 5 dan 20 butir peluru hidup di Taman Cheras di sini, Khamis lalu.

Ahli perniagaan berusia 31 tahun itu ditahan bersama isterinya yang berusia 29 tahun dalam kereta Toyota Camry selepas dilihat dalam keadaan mencurigakan pada jam 11.50 malam.

Hasil pemeriksaan lanjut, polis menemui 13 butir peluru jenis 30 Cabine 83 dan tujuh butir peluru hidup jenis Cabine SB.

Pasangan itu kemudian dibawa ke rumah mereka di taman sama sebelum menjumpai 500 biji pil eramin 5 dan 95 gram dadah jenis syabu serta wang tunai RM1.63 juta yang sebahagiannya disembunyikan dalam karung makanan anjing.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkifli Abdullah, berkata siasatan mendapati suspek bergelar ‘Datuk’ itu turut menjawat jawatan pegawai atasan Rela berdasarkan pada kad yang dimilikinya.

“Kita sedang mencari senjata kepada peluru yang ditemui bersama suspek.

“Kita juga tidak menolak kemungkinan wang tunai terbabit digunakan bagi urusan pembelian atau penjualan dadah,” katanya.

Kedua-dua suspek itu ditahan reman sehingga hari ini dan disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati mandatori jika disabit kesalahan.

Dalam perkembangan lain, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik bandar raya turut menumpaskan dua sindiket pengedaran dadah membabitkan warga asing dan tempatan di sekitar ibu negara, sejak 2 Februari lalu.

Dalam serbuan pertama ke atas sebuah rumah teres di Taman Puchong Hartamas pada 2 Februari lalu, lima lelaki warga Nigeria dan seorang wanita tempatan ditahan selepas polis menemui 24 paket plastik lutsinar mengandungi dadah jenis syabu seberat 805 gram dan dua paket dadah jenis ganja seberat 117 gram.

Di rumah itu, polis turut merampas wang tunai RM128,822 dipercayai hasil dadah yang dijual ke luar negara, selain barang kemas, komputer riba, telefon bimbit dan sebuah kereta Proton Persona.

Semua mereka yang kini direman disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Dalam serbuan lain Ahad lalu, ke atas sebuah kondominium di Jalan Klang Lama di sini, polis menahan sepasang kekasih berusia 39 dan 25 tahun dan merampas dadah jenis ketamin dan heroin seberat 1.56 kilogram.

Turut dirampas tiga peluru hidup jenis Luger PMC 9mm dan tiga peluru hidup jenis Lugger Speed 9mm dan wang tunai RM150,750. -BH

Tiada ulasan: