25 Jan 2011

Isu Interlok: Kaum India Bakal Protes Undi Di Tenang

Dr. Subramaniam nafï dakwaan kompromi pendirian berhubung Interlok

KUALA LUMPUR, 25 Jan — Timbalan Presiden MIC Datuk Dr S.Subramaniam (gambar) menafikan dakwaan beliau telah mengkompromikan pendiriannya bahawa novel Interlok perlu ditarik balik daripada menjadi buku teks pelajar Tingkatan Lima.

“Menerusi semua perbincangan kabinet dalam beberapa mesyuarat sebelum ini, saya dengan tegas menyatakan pandangan masyarakat India, dan impak buku itu terhadap minda masyarakat serta golongan muda,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menteri Sumber Manusia itu juga berkata beliau berulang kali menegaskan pada mesyuarat mingguan kabinet berhubung pendirian masyarakat India bahawa buku berkenaan perlu ditarik balik serta tidak digunakan sebagai buku teks sastera.

“Tidak ada sekelumit kebenaran pun mengenai dakwaan dan khabar angin yang disebarkan berhubung perkara itu,” katanya.

Semalam, Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau mempunyai formula bagi menyelesaikan isu novel Interlok dan akan berbincang dengan pemimpin MIC tidak lama lagi.

Kaum India di Malaysia telah membantah penggunaan novel karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain itu sebagai buku teks bagi mata pelajaran Sejarah Melayu Tingkatan Lima, kerana mendakwa ia mengandungi kenyataan yang tidak tepat dan menghina masyarakat berkenaan. — Bernama

Ulasan GB

Isu INTERLOK bakal mengundang padah untuk UMNO BN. Kaum India akan segera menunjukkan protesnya di Tenang apabila UMNO BN gagal menyelesaikan isu itu disebaliknya, hanya meluahkan janji-janji palsu dan kosong untuk masyarakat India.


1 ulasan:

calvin berkata...

setuju dengan pandangan GB.