10 Okt 2010

Emas Dari Skuad Menembak. Tahniah Dari Rakyat Malaysia.

Tembakan emas!

PINGAT emas keenam negara - sesuatu yang tidak dijangkakan - menyusul daripada acara menembak menerusi gandingan Nur Suryani Mohd Taibi dan Nur Ayuni Halim semalam buat mendekatkan sasaran kontinjen negara dengan sasaran 10 emas pada edisi Sukan Komanwel XIX, kali ini.

Dua gadis itu tidak terbayang kejayaan bakal dilakar dalam acara 10 meter air rifle berpasangan ketika terus ‘bersembunyi’ dalam bilik persalinan sejurus selepas menamatkan acara mereka di Lapang Sasar Dr Kami Singh.

“Saya dan Ayu masuk bilik dan tukar baju. Kami tidak mahu keluar kerana perasaan kami penuh gementar memikirkan apakah kesudahan cabaran kami ketika hanya berfikir boleh menang perak saja,” kata Suryani.

“Apabila kami keluar, pegawai pasukan menjerit-jerit ke arah kami - “Kamu menang emas, kamu menang emas. Saya dan Ayu seperti tidak percaya dan memeluk sesama sendiri. Ini adalah pencapaian terbaik kami berdua sepanjang kerjaya menembak.”

Suryani melakukan bidikan yang memberi 398 mata manakala Ayuni - yang kurang sihat kerana sakit perut semalam - melakukan 395 bagi jumlah terkumpul 793 mata untuk menewaskan pasangan Singapura, Jasmine Ser Xiang Wei-Cheng Jian Huan dengan kelebihan tiga mata. Gangsa menjadi milik Shihur Suma Siddharth-Kavitha Yadav dari India, 785.

Ia adalah emas pertama daripada skuad menembak di New Delhi sejak kejayaan Nurul Huda Baharin pada edisi 1998 di Kuala Lumpur.

Ayuni, 20, dari Kuantan yang membuat kemunculan pertama di temasya ini, mendedikasikan pingat kejuaraan ini kepada arwah neneknya, Zaharah Yusof yang meninggal dunia tahun lalu.

“Nenek kata nak tengok aksi saya di televisyen dan minta saya berlatih baik-baik dan menang. Saya sedih dia sudah tiada lagi melihat kejayaan cucunya,” katanya yang bertekad memburu satu lagi pingat dalam acara individu, hari ini.

Suryani, 26, dari Ipoh yang melakukan catatan peribadi terbaik, menyuarakan rasa gembira selepas berjaya memperbaiki pencapaian dua gangsa di Melbourne 2006 dan seperti Ayuni, mahu memburu satu lagi kejayaan dalam acara individu, hari ini.

“Perasaan takut seperti sudah hilang kerana emas ini memberi keyakinan baru,” katanya yang berterima kasih kepada sokongan keluarga, khususnya, ayahnya Mohd Taibi yang menjadi pendorong kejayaannya. -BH

Tiada ulasan: