27 Sep 2010

Tayangan "Kecoh Betul" Di Pemilihan PKR. Xavier Menang Di Kota Raja.

Mesyuarat cabang Klang ditangguhkan ekoran kekecohan yang tercetus disebabkan rasa tidak puas hati dengan proses pengundian.

Gambar: Kertas undi pemilihan Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Klang, Selangor dibuang di atas jalan oleh sekumpulan ahli selepas berlaku kekecohan berikutan tidak berpuas hati dengan perjalanan pemilihan cabang itu. Keadaan berpunca apabila kira-kira 3,000 daripada 6,000 ahli PKR hadir untuk mengundi di Pandamaran, semalam. Gambar: BH

“Tiga calon ketua cabang mengusulkan agar pemilihan ditangguhkan, dan kemudian apabila tidak berpuas hati dengan keputusan pegawai pengawas, maka ada yang rampas peti undi dan pecah pintu,” kata ketua cabangnya Suhaimi Mohd Nor.

Kata beliau, kekecohan timbul kira-kira pukul 3 petang, dua jam sebelum proses pengundian dijadual untuk berakhir.

“Kehadiran ahli adalah di luar jangkaan. Jawatankuasa pemilihan menyediakan sebanyak 2,000 kertas undi iaitu sekitar 30 peratus daripada jumlah ahli.

“Tetapi yang hadir 50 peratus dan jawatankuasa pemilihan menyediakan kertas undi yang dibuat salinan foto.

“Ia sepatutnya boleh diterima, tetapi malangnya ada calon yang menolak dan membantah penggunaan kertas salinan foto ini ketika pengundian sedang berlangsung,” kata beliau lagi.

Jawatan ketua cabang itu ditandingi oleh Suhaimi, P. Krishnasamy, Mohd Fuzi Abd Ranee, Sheikh Ahmad Sheikh Sadarudin dan Yew Boon Lye.

Mesyuarat dan pemilihan cabang Kuala Langat juga ditangguhkan atas masalah yang sama.

Ketua cabangnya, Abdullah Sani Abdul Hamid berkata sekumpulan pihak, dipercayai calon yang merasakan akan kalah mencetuskan kekecohan sehingga cuba merampas kertas-kertas undi dan peti undi.

“Ini dilakukan oleh mereka yang merasakan sudah rasakan kekalahan,” kata beliau yang mendakwa cabangnya mempunyai 8,000 ahli.

“Apabila wujud kekecohan sampai peti undi hendak dipecahkan, kami tiada pilihan terpaksa menangguhkan mesyuarat dan pemilihan,” kata beliau ketika dihubungi malam ini.

Abdullah Sani berkata, ada pihak yang cuba menyerang pegawai pengawas yang mengendalikan pemilihan di cabang itu.

Beliau dicabar oleh Bastani Dahlan, David Cheong Kian Young, Mohd Shukor Haris dan Norazmi Mohamed Tahir.

Dalam pada itu, Xavier ketika dihubungi lewat malam ini berkata, kesemua 18 peti undi telah dibawa ke ibu pejabat PKR dan sedang dikira.

“Proses pengiraan dijangka habis pagi nanti,” kata beliau sambil menambah. penyokong-penyokongnya terpaksa melindungi peti undi daripada dirosakkan dan kertas undi dikoyakkan oleh seorang calon yang menentangnya.

“Saya tidak melihat apa-apa kesalahan di pihak penyokong saya dalam melindungi peti undi dan kertas daripada dirosakkan,” kata Exco Kerajaan Negeri ini sekitar 11.30 malam tadi.

Undi mula dikira di Dewan MPSA Bukit Naga bermula pukul 7.20 petang tadi selepas proses pengundian dijalankan dengan baik pada pukul 5.40 petang.

Wakil rakyat itu menambah beliau menjangkakan pemilihan dapat dijalankan dengan baik dan tenang manakala semua yang bertanding akan kembali bersatu selepas pemilihan untuk menghadapi pilihan raya umum.

“Tetapi yang ini berlaku sebaliknya, dan saya sungguh kecewa dengan apa yang disaksikan hari ini,” kata beliau yang berada di ibu pejabat parti di Petaling Jaya semasa dihubungi.

Polis dan anggota Rela digunakan untuk meredakan suasana di Kota Raja.

Di Subang, Sivarasa berhadapan dengan persaingan lima penjuru iaitu Datuk Shawal Salim, Muhammad Najmi Samsudin, Shahrum Kazindin dan P Voolaganathan.

Sivarasa juga Ahli Parlimen Subang.

Satu lagi cabang yang dilihat untuk diperhatikan ialah Kota Raja di mana Ketuanya Dr A. Xavier Jayakumar, berhadapan dengan S. Kottappan dan M. Telaiamblam.

Dr Xavier adalah ADUN Sri Andalas dan Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Ada laporan yang belum disahkan mengenai pertengkaran berlaku di Kota Raja di mana Dr Xavier Jayakumar mempertahankan jawatannya.

Di Kapar, jawatan ketua cabang ditandingi oleh Mohd Bakir Abd Wahab, Abdul Rahman Ibrahim, Azizi Ayob, Mohd Miftahhudin Abdullah, Mohd Ruzaini Mohd Sani dan Khiaarul Anuar Othman.

Mesyuarat itu ditangguhkan ekoran kekecohan disebabkan oleh kehadiran ahli yang terlalu ramai berbanding lokasi pemilihan yang sempit di dewan serba guna Meru dan kehilangan nama calon jawatan sayap AMK dan Wanita.

“Pegawai pengawas tidak dapat mengawal keadaan apabila perwakilan yang hadir mencetuskan kekecohan, tetapi tiada insiden kerusi terbang di cabang Kapar,” kata Ahli Parlimen Kapar S. Manikavasagam.

TERKINI. Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang melakar sejarah dengan mengadakan pemilihan langsung buat julung kali, mencatatkan satu lagi rekod — pengiraan undi salah satu cabang yang dilihat panas — Kota Raja di Selangor — berlarutan sehingga pagi ini lapr The Malaysian Insider.

Maklumat yang diperoleh sekitar 7 pagi tadi menunjukkan undi masih dikira.

Ia seolah-olah menggambarkan berulangnya sejarah pengiraan undi kerusi sehingga membawa sehingga tengah hari keesokan hari di Lembah Klang sedekad lalu.

Pengiraan dijalankan di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya, bermula lewat malam tadi, selepas proses mengira undi di Bukit Naga lewat petang tadi berakhir dengan kekecohan dan tindakan rampas kertas undi dan peti undi.

Sebanyak 18 peti undi dibawa ke ibu pejabat PKR untuk dikira dengan kawalan polis.

Cabang Kota Raja menyaksikan ketuanya Dr A Xavier Jayakumar, yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor, berhadapan dengan saingan S Kottappan dan M Telaiamblam.

Keputusan tidak rasmi yang diperoleh pagi ini menunjukkan menunjukkan Xavier memenangi persaingan tiga penjuru dengan memperoleh 883 undi manakala Kottappan 145 undi dan Telaiamblam pula mendapat 138 undi.

Undi rosak dikatakan dalam lingkungan 30.

Pengiraan undi jawatan ketua cabang siap dikira pukul pukul 5.30 pagi tadi.

Difahamkan setakat pukul 7.40 pagi ini undi bagi jawatan ketua Wanita masih dikira.

“Keputusan ketua cabang dan ketua AMK sudah diketahui, tetapi undi bagi sayap Wanita masih dikira,” kata sumber kepada The Malaysian Insider.

Kerusi ketua AMK dimenangi oleh Azmizam Zaman Huri.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail dijangka akan mengadakan sidang media pukul 10 pagi ini untuk memperjelaskan perkembangan semalam, yang dilihat sebagai paling buruk dan memalukan parti itu.

Kota Raja merupakan salah satu daripada, sekurang-kurangnya enam cabang yang berhadapan dengan insiden kecoh sehingga menyebabkan mesyuarat agung tahunan cabang dan pemilihan terpaksa ditangguhkan dan dipertikaikan.

Cabang-cabang lain ialah Klang, Kapar, Kuala Langat dan Subang.

Beberapa cabang dari negeri-negeri lain juga dilaporkan bermasalah termasuk cabang Parit Sulong.

Cabang-cabang PKR memulakan mesyuarat masing-masing pada 17 September lalu dan akan berakhir 3 Oktober ini sebelum meneruskan proses pemilihan mulai tengah bulan depan.

Setakat semalam sekitar 130 cabang telah pun mengadakan mesyuarat agung tahunan masing yang turut membuat pencalonan bagi jawatan-jawatan pusat.

3 ulasan:

zuraimi berkata...

sama ada ahli PKR sendiri...

atau munafik yg mengambil kesempatan...

dari segi gaya beg berselempang... rambut pendek....mmmm

SB mungkin...

UMNGOK juga mungkin...

jangan lupa UMNGOK di selangor api dendam nya tidak pernah padam...

Tanpa Nama berkata...

Ahli2 PKR ni kelakar. Waktu PRU, petugas punyalah sikit..tapi bila election parti, ramai rupanya ahli mereka..mentang2lah dah berkuasa..masing2 tunjuk hidung dan ego. Manusia oh manusia..tak kira UMNO ke PKR..sama ja...

pin berkata...

apa dah jadi......
politik apa nie....