21 Sep 2010

Jho Lo Antara Pengunjung Pusat Hiburan Diserbu Polis

Thaek Jho Lo, individu yang terlibat dalam pembangunan komersil tanah lapangan terbang Sungai Besi milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Kuala Lumpur adalah antara 800 pengunjung yang disaring polis dalam satu serbuan disebuah pusat hiburan di Pulau Pinang.

Sebuah akhbar tempatan melaporkan, beliau berada di pusat hiburan terbabit bersama beberapa rakannya ketika sebuan itu dijalankan pada awal pagi Ahad lalu.

Pusat hiburan yang dikunjunginya adalah antara pusat hiburan yang diserbu oleh polis pada jam 1.30 pagi dalam operasi cegah jenayah yang dilancarkan oleh sepasukan anggota polis yang diketuai oleh ASP Fauzi Mohd Yusof.

Bagaimanapun beliau dilaporkan tidak terbabit dengan kumpulan 101 pengunjung yang di bawa ke balai polis untuk tujaun ujian air kencing dan seterusnya menyaksikan lima lelaki dan enam perempuan ditahan kerana didapati positif dalam ujian dadah yang dijalankan manakala seorang lagi turut ditahan di bawah seksyen 147 kerana merusuh.

Turut ditahan dalam serbuan tersebut ialah 14 remaja bawah umur.

Ketua Polis George Town OCPD ACP Gan Kong Meng berkata pemilik pusat hiburan terbabit disaman kerana tidak memenuhi syarat-syarat pelesenan dan serbuan tersebut adalah operasi biasa memerangi jenayah dan penyalahgunaan dadah.

Difahamkan Jho Lo keluar dari premis pusat hiburan terbabit di Upper Penang Road pada jam 5.30 dan kehadiran beliau telah menarik perhatian umum apabila mengetahui beliau adalah antara pengunjung yang disaring oleh polis di pusat hiburan terbabit.

Beliau juga telah menjawab pertanyaan media yang mengerumuninya dan memberitahu mereka beliau sampai di Pulau Pinang pada pagi Sabtu lalu dan berada di pusat hiburan terbabit atas jemputan rakan-rakannya.

Jho Lo, sebelum ini mencetuskan kontroversi serta mencuri perhatian apabila dilaporkan oleh akhbar New York Post sebagai rakyat Malaysia yang berbelanja ratusan ribu dolar untuk mendampingi selebriti Hollywood.

Mengikut New York Times, Jho Low didakwa membelanjakan AS$50,000 semalaman untuk berhibur dan menghadiahkan 200 botol arak berjenama bernilai AS$1,000 sebotol kepada pelakon Hollywood, Megan Fox.


800 screened in raid at nightspot in Penang

GEORGE TOWN: An early morning raid at an entertainment joint here generated excitement when one of the revellers turned out to be businessman Jho Low.

The so-called international man of mystery, who made headlines after his “tell all” exclusive interview with The Star in July, was attending a gathering with friends from Penang, Singapore and Germany at the outlet in Upper Penang Road.

He was not hauled up nor detained during the raid. It is learnt that the raid was a routine operation in which bona fide customers were not affected.

Pressmen rushed to talk to Low as he walked to his car at about 5.30am and he politely answered their questions.

He said he arrived in Penang on Saturday morning and was to have left for Singapore yesterday before heading to the Middle East.

“My friends asked me out for a gathering as we have not seen each other for a while.”

A police team headed by Asst Supt Fauzi Mohd Yusof raided the place at 1.30am in an operation Ops Bersepadu which lasted till 6am.

They screened 800 revellers and took 101 of them to the police station for urine tests.

Police said five men and six women were tested positive for drugs.

One man was arrested under Section 147 for rioting.

Fourteen underaged patrons were also picked up.

George Town OCPD Asst Comm Gan Kong Meng said the owner of the outlet was issued with a summons for not fulfilling the licensing terms and that the raid was a routine one to check on drugs and other crimes. -The Star



Jutawan Jho Low, Rosmah, Anak Dan Tanah TUDM Sg. Besi?

KOTA BHARU 28 Mei – Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Shamsul Iskandar Mohd Akin mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat latar belakang seorang rakyat Malaysia bernama Jho Low lulusan Wharton School of Business dan bagaimana beliau mampu memperolehi kekayaan sebegitu banyak dalam usia 28 tahun.

Shamsul mendakwa Jho juga terlibat sebagai penasihat kepada Terengganu Investment Authority, badan yang ditubuhkan untuk mengurus pelaburan hasil daripada royalti minyak negeri itu.

Malah lebih mengejutkan Shamsul mendakwa Jho merupakan individu misteri yang terlibat dalam usaha merampas tanah Pengkalan Tentera Udara DiRaja Malaysia Sungai Besi dengan bersekongkol dengan anak dan isteri Perdana Menteri.

“Kita desak SPRM menyiasat siapa Jho Low ini. Bagaimana dia memdapat kekayaan sehingga The New York Times melaporkan bagaimana anak muda ini berbelanja beratus ribu dolar berseronok di kelab-kelab eksklusif di bandaraya itu dalam beberapa bulan dan terus berbelanja besar. Semua maklumat berkenaan individu ini adalah daripada media luar negara dan kemudiannya dilaporkan oleh media tempatan. Ini menimbulkan keraguan siapa gerangan Jho Low ini dan bagaimana dia boleh menjadi begitu kaya dalam usua muda dan mempunyai kaitan dengan tokoh politik.

“Saya juga mendapat maklumat bahawa beliau juga memainkan peranan untuk merampas tanah kem TUDM di Sungai Besi bersama anak Perdana Menteri dan ‘Big Mama’ (Datin Seri Rosmah Mansor),” kata beliau dalam ucapan dasar pada perasmian Kongres Nasional Tahunan AMK 2009 di sini pagi tadi.

Dalam ucapan beliau yang bertema “Mewarisi Nilai Mempertegas Perjuangan” Shamsul berkata kalau dahulu angkara KKN – Korupsi, Kronisme dan Nepotisme – di terajui golongan veteran seperti mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tetapi kini KKN dipelopori oleh golongan muda.

“AMK juga mendesak Dr Tun Mahathir yang dilaporkan oleh Barry Wain dalam bukunya telah melenyapkan lebih RM100 bilion aset dan harta rakyat selama beliau menjadi Perdana Menteri.

“Kita juga mahu SPRM siasat ‘Prebet’ Khairy Jamaluddin yang mana rakan baik beliau mencadangkan kepada kerajaan menggunakan Apco, firma yang semua tahu berselirat dengan tokoh Zionis yang zalim,” kta beliau dengan penuh semangat.

Beliau bertegas negara bakal bankrup bukan disebabkan rakyat mahukan subsidi tetapi oleh golongan pemimpin Umno-Barisan Nasional yang korup.

“Kita mahu tiga ‘puaka’ ini disiasat oleh SPRM,” tegas Shamsul lagi. -SK


Tiada ulasan: