7 Sep 2010

Azmin Dan Zaid Untuk Timbalan Presiden

Sokongan pada Azmin mungkin tak sekuat dilihat

Sokongan terhadap Naib Presiden PKR Azmin Ali untuk bertanding jawatan nombor dua parti dalam pemilihan parti itu mungkin tidak sekuat yang disangkakan.

Malah, seorang lagi naib presidennya R Sivarasa (kiri) mendakwa tidak tahu menahu bahawa sidang media hari ini dianjurkan bagi mengumumkan sokongan pada Azmin.

Wakil rakyat Subang itu juga tidak tahu namanya dalam senarai 18 daripada 24 ahli parlimen PKR dan dua senator yang dikatakan menyokong Azmin, walaupun beliau setakat ini belum menyatakan sokongannya.

"Saya tidak sedar berada dalam senarai itu. Saya rasa tidak sesuai mengumumkannya sekarang. Ia masih terlalu awal," katanya.

Manakala seorang lagi ahli parlimen yang hadir dalam sidang media itu memberitahu Malaysiakini, beliau rasa 'tertipu' memberikan sokongannya kerana ia dipercayai "cara melawan Zaid Ibrahim"

Beliau yang enggan namanya didedahkan mendakwa, beliau hanya dimaklumkan sebelum ini bahawa sidang itu sebenarnya untuk tujuan lain.

"Saya tidak tahu ia tentang apa. Saya terima SMS daripada ahli parlimen lain. Saya terkejut kerana perkara ini tidak dibincangkan dahulu," jelasnya.

Mengesahkan perkara ini, ahli parlimen Batu Tian Chua berkata acara itu hanya untuk menunjukkan sokongan untuk pihak yang mahu bersaing merebut jawatan kanan dalam parti.

"Saya sokong MB berkenaan patut diberikan jawatan lebih penting dalam parti, tetapi lebih elok sekiranya proses ia ditentukan melalui proses yang demokratik," katanya.

Lima wakil rakyat yang tidak hadir Datuk Seri Anwar Ibrahim (Permatang Pauh) dan anaknya Nurul Izzah (Lembah Pantai), Saifuddin Nasution (Machang), Khalid Ibrahim (Bandar Tun Razak) serta N Gobalakrishnan (Padang Serai).

Manakala timbalan presiden Syed Husin Ali menjadi satu-satunya daripada tiga senator parti itu yang tidak dinamakan. -mk


Kelas Sejarah Untuk Zuraida

So… Zaid sudah mengumumkan untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden. Pasai apa dia buat U-turn? Hari tu dia kata dia tak minat untuk bertanding..tup-tup semalam dia umumkan untuk bertanding. Sudah pasti dia ada jawapan dan alasan. Ada orang kata, ini sebahagian dari Qada dan Qadar. Tapi bagi aku, it’s all in numbers.

Aku setuju Zaid bertanding. Kalah menang, mampuih pi kat dia la. Aku setuju Zaid bertanding bukan pasai aku suka dia, tapi pasai aku protes cara berkempen. Zaid kata dia tak mau bertanding, tapi geng Azmin kutuk dia semacam. Dan yang jadi tukang kempen untuk Azmin ialah Ketua Wanita, Zuraida Kamarudin.

Aku tak setuju bila Zuraida kata, kesetiaan Zaid terhadap PKR diragui. Kalau kesetiaan Zaid diragui, walaupun dia banyak melakukan perubahan dalam PKR, terutamanya bila mengambil alih Wilayah Persekutuan…bagaimana pula yang beratus ribu lagi ahli-ahli PKR yang masuk selepas 2008? Apakah kesetiaan mereka juga diragui?

Tambah sumber yang memegang jawatan penting dalam PKR, Mustapha dianggap sebagai calon yang ‘tidak dikenali’ di kalangan pertarungan gergasi itu.

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin bersetuju: “Dia (Mustapha) mungkin orang lama tetapi dari segi profail, dia akan kalah kepada Azmin.”

Kedua-dua mereka telah berada di PKR untuk tempoh masa yang hampir sama.

Pengalaman perjuangan Azmin dalam PKR meletakkannya ke hadapan jika dibandingkan dengan Zaid, yang kesetiaannya masih diragui, kata Zuraida.

Aku nak imbau balik sejarah lama.

Siapakah orang yang paling dipercayaai oleh Anwar? Mat Ezam Mat Nor.

Saifudin pun lari join Pas, sebab Ezam lebih dipercayaai. Sapa yang buat sumpah keramat? Mat Ezam Mat Nor.

akhirnya, orang yang paling dipercayaai dan tidak diragui kesetiaannya kepada Keadilan dan Anwar…itulah orang yang mengkhianati parti.

Pasai apa Ezam sanggup mengkhianati parti? Pasai gaduh dengan Azmin.

Begitu jugak dengan Ruslan Kassim and the gang. Orang-orang yang paling Kak Zu percaya ini jugaklah yang mengkhianati parti.

Mungkin itu sejarah lama. Kita imbau pulak sejarah yang mungkin masih belum kering dakwatnya.

Siapakah yang membawa Salehudin Hashim masuk dalam parti? Anwar. Siapakah yang mengkhianati parti apabila keluar dan mensabotaj parti? Salehuddin Hashim. Orang yang paling dipercayaai oleh anwar dan tidak diragui kesetiaannya hingga diserahkan jawatan yang paling penting…Setiausaha Agung. Bukan itu saja…ketika mereka yang berjuang untuk parti mati kelaparan, Salehudin Hashim dibayar 10 ribu sebulan. akhirnya, orang yang paling dipercayaai itu..belot.

Siapakah yang membawa Zahrain Hashim sehingga menjadi Pengerusi PKR Pulau Pinang? Anwar.

Malah aku ingat lagi kata-kata Anwar. Semasa kempen di Pulau Pinang, seorang wanita tua berbangsa Cina datang berjumpa Anwar dan memegang tangan Anwar. Wanita tua itu memberitahu Anwar, “You’re our hope to save our children.” Selepas itu, Anwar ke Bayan Baru untuk berkempen untuk Zahrain. Dan diatas pentas, Anwar memberitahu hadirin, “Kalau Tuan-tuan sokong saya, undilah Zahrain. Sebab Zahrain adalah orang kepercayaan saya untuk memimpin Tuan-tuan di Pulau Pinang.” Apa jadi?

Tak payah cakap pasai Zul Nordin. Dah puas orang desak supaya zul disingkir dari PKR, tapi berapa lama masa yang diambil untuk menyingkir Zul? Dan bila Zul keluar, apa dia kata? dia ditawar untuk memerangkap Najib. Itulah balasan dari orang yang cukup dipercayaai.

Masa Perak diperintah oleh Pakatan Rakyat, Jamal dan Osman buat kacau. Depa minta supaya Hj. Mail disingkir. Anwar masih boleh bertahan. Tapi bila Azmin minta Hj. Mail digantikan oleh Hj. Osman, Anwar terus ikut. Apa jadi? Tak sampai enam bulan, Perak lingkup. Pasai apa? Pasai Anwar dengar cakap orang yang paling dipercayaai.

Apakah kriteria untuk menilai kesetiaan seseorang itu? Dalam PKR ada banyak Ketua-Ketua Cabang yang cukup setia. Malah ada cabang yang keseluruhan keluarga cukup setia dengan parti. Suami Ketua Cabang, isteri Ketua Wanita, anak Ketua Pemuda. Tapi…itu sajalah kekuatan PKR.

Aku tak akan menghargai kesetiaan macam ni. Semua jawatan dibolot anak beranak.

Dan aku jugak tak akan setia, kalau kesetiaan itu bergantung kepada ihsan jawatan dalam GLC. -MSK.



Ulasan GB

Dalam senario perebutan jawatan Timbalan Presiden PKR, tumpuan ialah diantara Azmin dan Zaid.

PKR ialah satu-satunya parti yang multi-etnik. Ia menjadi teras kepada Pakatan Rakyat ketika ini dengan sebab "multi-etniknya" itu. Umum mengetahui, DAP masih berusaha untuk keluar dari kepompong cauvinis kecinaan, sementara PAS terus mengorak langkah berusaha untuk mendapatkan keahlian dari masyarakat bukan-Islam melalui Dewan Himpunan Penyokong PAS yang baru dibentuk.

Azmin dilihat mendapat sokongan dari pemimpin dan ahli PKR yang kebanyakannya "berbangsa Melayu" manakala Zaid disebaliknya.

Bagi GB, PKR perlukan kedua-duanya dan PKR tidak mampu kehilangan salah seorang dari mereka. Tetapi ingat, PKR berdiri tegak selama ini kerana perjuangan "keadilan"nya bukan kerana perjuangan menegakkan "bangsa"nya. Jika kerana "bangsa" dah lama PKR dihumbankan orang ke longkang seperti yang menimpa UMNO, MCA dan MIC. Tetapi masih ada pemimpin PKR sendiri yang masih tertambat dengan sentimen "bangsa" ini.

GB tak dapat menyalahkannya, kerana ia sifat semulajadi yang belum dibentur dan dididik dengan acuan "kebenaran dan keadilan" secara sejagat dan Islami. Pemimpin semacam ini ada dalam PAS juga. Darah Melayu lebih tebal dari darah Islamnya. Sama macam UMNO. Itu sebab di dalam kenyataan-kenyataan mereka, asyik tersasul dan sering memasukkan bola ke gawang sendiri. Tetapi di dalam merebut jawatan Timbalan Presiden PAS kelmarin, mereka lebih licik dan telah menang!

Dr Mujahid baru tiba dengan idea supaya PAS keluar dari kepompong ketaksuban buta. Bila lagi nak dapat lihat anak PAS yang boleh menyanyi "negaraku" berpimpin tangan dengan seorang anak Cina... tanya GB pula. Sejarah pernah memahatkan kisah seorang pemimpin Pemuda PAS enggan dipeluk oleh pemuda DAP di dalam satu majlis...

Ya, ada banyak yang perlu dipelajarinya lagi. Bukan mudah untuk menjadi seorang negarawan. Saya bersetuju dengan kata-kata MB Selangor itu. Nasihat itu berguna untuk semua.


1 ulasan:

kembara putih berkata...

Pemilihan pun dah macam UMNO juga. Berpuak2 dan megah mewar-warkan kepada seluruh rakyat calon mana yang dipilih. Yang menang, menang semua, yang kalah, kalah semua...sebiji macam UMNO. Apa daa.....