16 Sep 2010

16 September: Kemaraan PR Ke Putrajaya Masih Menghantui UMNO BN

Kain rentang 'ulang tahun pembohongan Anwar' jadi tumpuan

Beberapa jam sebelum upacara rasmi sambutan Hari Malaysia di Padang Merdeka, Kota Kinabalu berlangsung, satu kain rentang yang dipasang berhampiran dan tertulis perkataan "16 September Selamat Menyambut Hari Malaysia dan Ulang Tahun Pembohongan Anwar Ibrahim ke Putrajaya," menjadi tumpuan ramai.

Pemasangan kain rentang itu menarik perhatian orang ramai yang berkunjung ke tempat bersejarah tersebut kerana tarikh 16 September telah dikaitkan dengan pembohongan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, lapor Bernama.

Bagi rakyat negara ini yang mengetahui perkembangan politik tanah air, 16 Sept 2008 akan diingati sebagai tarikh bila Anwar menjanjikan kerajaan baru pimpinannya di Putrajaya.

Bagaimanapun, ia tidak menjadi kenyataan sehingga ada yang menganggap 16 September sebagai tarikh pembohongan Anwar.

Setakat ini, tidak diketahui pihak mana yang bertanggungjawab memasang kain rentang tersebut.

Hakikatnya, 16 September merupakan tarikh istimewa dan penuh bermakna untuk negara kerana pada tarikh tersebut, Sabah dan Sarawak mencapai kemerdekaan menerusi pembentukan Malaysia.

Sambutan Hari Malaysia diadakan sebagai memperingati sejarah dan pengorbanan pemimpin lampau yang menjayakan pembentukan Malaysia pada 16 Sept 1963, dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dijadual menyampaikan perutusan khas pada majlis itu. --Bernama

Ulasan GB

Ia menunjukkan betapa UMNO BN masih dihantui oleh peristiwa itu - peristiwa di mana Pakatan Rakyat dikatakan akan mengambil-alih Putrajaya dari Barisan Nasional.

Tarikh 16 September 2008 - diingati oleh rakyat. Harapan untuk melihat PR ke Putrajaya tidak menjadi kenyataan apabila beberapa ahli parlimen BN dilarikan ke Jepun untuk menggagalkan rencana Datuk Ser Anwar Ibrahim.

Sekalipun gagal - ia tetap merisau dan meresahkan Najib. Sejak dari itu, Najib menjalankan konspirasinya, "menghilangkan" beberapa ADUN PR Perak yang kemudiannya merampas kuasa kerajaan Perak bagi melicinkan perjalanannya menjadi Perdana Menteri. Rencana diatur untuk memenjarakan Anwar dengan konspirasi liwat 2 menggunakan Saiful Bahri Azlan hasil perancangan Peguam Negara bersama KPN waktu itu.

Itu sebab mengapa Najib masih pertahankan Gani Patail. Masih terpaksa menaikkan gaji polis dan terkini, berterima kasih kepada polis lantaran konon "kecekapannya" di dalam kes Sosilawati sedang umum melihat polis telah gagal membendung jenayah. Ia adalah kerana kekuatan Najib dan UMNOnya bergantung kepada dua manusia ini - AG dan KPN.

Namun apakah pengertian pengibaran kain rentang itu pada hari ini?

Apakah ianya hanya hendak menonjolkan tentang apa yang dikatakan "pembohongan Anwar"?

Tidak. Ia menonjolkan ketakutan Najib yang amat sangat. Ia mengempas-kempiskan nafas UMNO BN yang ketara. Ia juga menonjolkan mesej tersirat kepada Datuk Seri Anwar dan Pakatan Rakyat supaya berusaha lebih gigih supaya hasrat untuk menawan Putrajaya menjadi kenyataan!

Malah tarikh 16 September yang diisytiharkan cuti seluruh Malaysia sudah cukup untuk melambang kemenangan Pakatan Rakyat.

Memetik kata-kata ADUN Tronoh, YB Sivakumar:

Tekanan dan desakan telah diberikan oleh Pakatan Rakyat terhadap kerajaan untuk membuka tirai menyambut Hari Malaysia yang penuh bermakna ini. Atas desakan tersebut, maka pada tahun ini kerajaan telah mengisytiharkan 16 September sebagai hari cuti umum. Kerajaan telah sedar dan menjadikan pertikaian yang diungkitkan oleh Pakatan Rakyat sebagai satu pedoman untuk mengambil tindakan ini. Kerajaan juga mengaku kesilapan yang telah dilakukan olehnya selama 45 tahun tidak memberi keutamaan yang sewajarnya kepada Hari Malaysia. Pemberian cuti umum pada 16 September ini merupakan satu kejayaan besar kepada usaha Pakatan Rakyat menanam Semangat Malaysia dikalangan rakyat jelata.

Siapa tahu tarikh 16 September tahun-tahun mendatang akan benarbenar menjadi sambutan manis untuk pakatan Rakyat pula?

Dan Bernama, ayuh laporkanlah lagi. Kita saksikan siapa benar dan berjaya akhirnya nanti. :-)


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH!!! anwar dan pakatan rakyat, sambutan dan cuti umum 16 sept hasil kejayaan mereka, sejuta penghargaan.

Tanpa Nama berkata...

sambutan lebih meriah dan bermakna bila Pakatan Rakyat keputrajaya PRU13 nanti. insyaallah

Tanpa Nama berkata...

ketakutan kepada Pakatan Rakyat menyebabkan BN sambut 16 september, Tahniah Anwar pejuang sebenar bersama pakatan rakyat.

Tanpa Nama berkata...

bn dah ikut idea PR. itu saja dh menunjukkan kemenangan kita...bn lembab dan dungu...otak zero lngsung xde idea...