14 Ogo 2010

Seorang Pemimpin UMNO Belasah Wang Felda RM2 juta Setahun

PKR dakwa pendapatan Pengerusi Felda RM2 juta, cabar Yusof nafi

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sivarasa Rasiah hari ini mencabar Tan Sri Mohd Yusof Nor agar mendedahkan kepada umum jumlah ganjaran yang diterima beliau selaku Pengerusi Felda.

Sivarasa mendakwa maklumat diterima pihaknya menunjukkan Yusof memperoleh pendapatan mencecah RM2 juta setahun termasuk gaji dan juga elaun.

Perkara ini ditimbulkan di sebalik dakwaan PKR bahawa Felda akan muflis manakala lebih 700 peneroka dari dua Felda menyaman agensi persekutuan RM200 juta berhubung isu penipuan dalam kiraan perahan minyak sawit.

Dua bulan lalu Dewan Rakyat dimaklumkan bahawa aliran wang tunai semasa Felda telah merosot berbanding lima tahun lalu.

“Saya nak tanya kepada beliau (Yusof) berapa jumlah ganjaran yang diperoleh sebagai Pengerusi Felda yang turut mengawal anak-anak syarikat Felda?

“Betul atau tidak pendapatan beliau termasuk gaji dan elaun mencecah sehingga RM2 juta setahun?” kata beliau pada sidang media di ibu pejabat PKR di sini.

Beliau berkata dakwaan Yusof menerima ganjaran sebanyak RM2 juta hanya khabar angin tetapi ia penting untuk diketahui umum terutamanya peneroka.

“Saya cuma nak tahu ya atau tidak, itu sahaja. Jadi saya menantikan jawapan daripada beliau (Yusof).

“Ini kerana sebagai Pengerusi Felda yang mengawal anak-anak syarikat sudah tentu pendapatannya tinggi.

“Itu yang saya mahu tahu apakah ganjaran sebenarnya yang diperoleh beliau setiap tahun.

“Adakah ia ada mencecah RM2 juta,” kata beliau.

Felda diasaskan pada 1956 untuk membantu orang miskin kepada sebuah kawasan membangun.

Ia telah berkembang dan menjadi pembekal perladangan terbesar di dunia, dengan 811,140 hektar ladang kelapa sawit, terutama di Malaysia, dengan beberapa operasi di Indonesia. -TMI

7 ulasan:

Putra IJ80 berkata...

Subhanallah....

Seseiapa saja lah dalam usia yang sudah bole di taarifkan di penghujung,saharus nya sudah mempunyai kesedaran untuk kembali ke kepangkal jalan atau dalam bahasa mudah nya bertaubat.

Cukup cukup lah,apa yang telah Allah berikan sebelum ini.,

Apa lagi yang di mahukan atau di kehendaki?

Kerana Harta,Pangkat , kekayaaan dan aweks yang di miliki sudah lebe dari cukup.,dan pasti nya tidak bole di bawa bersama di dalam kubur KECUALI amalan yg.solleh..

Wallahuaklam.

He!he!

Jgn Maree!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Tumbngkan UMNO PRU13 Felda akan menjadi badan bebas dan adil kepada peneroka.. insyaallah.

Tanpa Nama berkata...

UMNO dah diketahui seleweng wang Felda, mengapa melayu masih sokong ketuanan UMNO yang memperkudakan melayu.

Tanpa Nama berkata...

perkara ini terjadi kerana kebodohan kebanyakan melayu yang tak tahu nak menilai mana betul mana tak betul... ini lah terjadinya kepada bangsa melayu yang kononnya dibela oleh umno bee end yang memang telah menipu rakyat dulu, kini dan selama2nya.... JANGAN SAMPAI TERGADAI SEGALA MILIK MELAYU UDAH LA....

Tanpa Nama berkata...

melayu yg dok sokong umno lani yg asai keturunan talibarut penjajah matsaleh,depa ni hang toksah dok kata apa kat depa,depa tetap sokong unitet malay nision organezesion [nak sebut pun tegeliat lidah2] yg ditubuhkan pada zaman penjajah pada hal pertubuhan lain semuanya diharamkan oleh pehak penjajah pada masa itu.

Tanpa Nama berkata...

Mamat ni dah berada di hujung usia; rumah kata pergi, kubur kata mari. Rakyat Terengganu yang pernah sokong dia lepas tu tak mau lagi dia, kemudian kerajaan BN ambil dia jadi pengerusi Felda. Sepatutnya jawab cepat kenyataan tu sebelum peneroka Felda ludah muka dia. Nak tunggu apa lagi.

Matketor berkata...

Mungkin Yusof akan jawab,"Mana mungkin elaun saya RM2 juta..itu mustahil..mustahil..Elaun saya hanya RM2 sahaja lebih sikit dari DSAI RM1...saya ni mempertahankan aset peneroka dan rezab tunai FELDA dengan berhemah.mana ada elaun saya sampai RM2 juta...kalau duit FELDA adalah sampai berjuta juta."kata Yusof TakdeNur sambil menjeling Najibulatantuya yang sedang mencolek pinggang Rosmalia yang terkekeh kekeh ketawa.