29 Ogo 2010

PAS Rancang Saman Utusan & MAIS, Hassan Ali Pula Kenapa Membisu?

PAS kaji saman Utusan, Mais fitnah isu MP Serdang kunjung surau

PAS mengkaji tindakan undang-undang terhadap Utusan Malaysia dan pihak-pihak terbabit termasuk Majlis Agama Islam Selangor (Mais) berhubung isu kontroversi kunjungan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching ke Surau Al-Huda, Kajang.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata laporan akhbar arus perdana itu yang mengatakan Teo memberikan bantuan kepada ahli PAS di surau tersebut adalah satu penipuan dan fitnah yang sengaja diperbesarkan.

“Kita telah bincang perkara ini dalam mesyuarat (bulanan) PAS hari ini dan kita serahkan kepada peguam untuk mengkaji perkara ini terlebih dahulu sebelum membuat keputusan muktamad.

“Selain Utusan Malaysia kita juga akan ambil tindakan kepada pihak yang menyebarkan fitnah termasuk Majlis Agama Islam Selangor (Mais) kerana tidak menyiasat perkara ini terlebih dahulu,” kata beliau ketika ditemui pada majlis pelancaran Kempen Anti Saman Ekor (KASE) di pekarangan Plaza Tol Sungai Besi di sini petang ini.

Beliau berkata, PAS juga akan membantu pengurusan Surau Al-Huda untuk mendapatkan keadilan dan mungkin tindakan sama akan diambil kepada pihak-pihak terbabit.

“Ya, kita juga akan dapatkan kebenaran bagi pihak pengurusan surau itu, kalau apa yang dilaporkan itu fitnah kita juga akan ambil tindakan undang-undang.

“Apa yang saya faham Utusan Malaysia membuat laporan palsu apabila mengatakan Teo menyambaikan sumbangan kepada ahli PAS, memberi tazkirah dan juga memberi ucapan politik,

“Sedangkan beliau (Teo) hanya dijemput untuk memberikan ucapan selepas memberikan sumbangan kepada surau tersebut untuk memperbaiki pagar di kawasan surau itu. Apa yang dilaporkan itu adalah satu penipuan yang nyata,” katanya.

Mais mendakwa tindakan Teo itu telah menimbulkan kemurkaan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menitahkan Mais menyiasat dan mengambil tindakan sewajarnya ke atas pengurusan surau tersebut.

Majlis itu juga telah mengambil alih pengurusan surau itu.

Dalam kenyataannya malam tadi, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mempertahankan tindakan Teo menyampaikan sumbangan dan tazkirah di ruang solat surau itu yang terletak di Kajang Sental.

Menteri Besar Kelantan itu berkata tindakan anggota Dewan Rakyat tersebut tidak menyalahi hukum Islam, malah sebaik-baik cara untuk mendekatkan mesyarakat bukan Islam kepada Islam.


“Tidak salah orang bukan Islam termasuk wanita masuk dalam masjid sama ada untuk berucap atau apa sahaja asalkan berpakaian sopan bagi bukan Islam dan menutup aurat bagi orang Islam,” katanya.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena menegaskan bahawa Mais boleh menyerahkan surat amaran tetapi bukan kepada Teo, sebaliknya Majlis Muzakarah Fatwa.

“Majlis Muzakarah Fatwa telah mengeluarkan fatwa pada Mac tahun ini dengan mengatakan orang bukan Islam boleh memasuki kawasan masjid tetapi mesti mendapatkan kebenaran daripada pengurusan masjid terlebih dahulu.

“Dalam isu Teo ini juga sama kerana beliau telah mendapatkan kebenaran sebelum memasuki kawasan surau itu.

“Jadi ia bukan satu kesalahan, kalau Mais nak beri surat amaran beri kepada Majlis Muzakarah Fatwa bukan Teo kerana yang keluarkan fatwa adalah jawatankuasa itu,” tegasnya.

Dalam satu kenyataan semalam, Teo menjelaskan bahawa kehadirannya di Surau Al-Huda hanya bertujuan menghulurkan bantuan berbentuk sumbangan kerajaan negeri bagi memperbaiki pagar surau berkenaan dan berbuka puasa bersama anggota jawatankuasa serta jemaah surau.

“Oleh kerana saya telah dijemput untuk memberi sepatah dua kata, saya dengan secara ikhlas memberi sedikit penjelasan mengenai program pendidikan kerajaan negeri yang memanfaatkan rakyat Selangor,” katanya.

Mengulas lanjut, Mahfuz berkata tindakan memperbesarkan isu itu boleh memberikan persepsi buruk terhadap Islam.

“Orang bukan Islam melihat akan perkara ini dan tindakan pemimpin Barisan Nasional terutamanya Umno memperbesarkan isu ini akan memberikan tanggapan negatif terhadap agama Islam,” kata beliau yang juga Pengerusi KASE.

Dalam pelancaran KASE itu sebanyak 5,000 risalah diedarkan kepada pengguna jalan raya.

KASE telah dilancar 2 Ogos lalu dalam usaha PAS membela nasib mereka yang menjadi mangsa saman ekor. -TMI

Ulasan GB

Dalam kecoh-kecoh isu wakil rakyat DAP masuk ke surau, GB ingin tahu dimanakah Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hasan Ali yang juga Pesuruhjaya PAS Selngor?

Pimpinan PAS Selangor selama ini dikaitkan dengan kumpulan Kerajaan Perpaduan dalam PAS. Apakah mereka cuba "play safe" di dalam isu ini kerana rakannya, Pengarah JAIS, Khusrin Munawi (Penyokong tegar UMNO) telah pun membuat kenyataan melarang orang bukan Islam memasuki ruang solat di dalam surau dan masjid?

Setelah berhari-hari isu ini dibincangkan dengan begitu hangat oleh semua pihak tanpa kelibat PJ PAS Selangor sehingga Naib Presiden PAS Pusat pula membuat kenyataan untuk menyaman Utusan dan MAIS? Ahli PAS seluruh negara saya kira menyetujui tindakan PAS untuk menyaman pihak terbabit, tetapi Pesuruhjaya PAS Selangor yang membisu mungkin perlu dicurahkan sebaldi air panas untuk disedarkan dirinya.

Dan seperti biasa juga pimpinan PAS Pusat pun berdiam diri terhadap kebisuan Pesuruhjaya PAS Selangor tersebut di dalam isu besar ini....

6 ulasan:

antianfusana berkata...

Entah2 Hasan Ali pun sefikrah dgn Brahim Ali.... Org tua2 kata kalau diam tandanya setuju... Otak Melayu tak berkesudahan...

Tanpa Nama berkata...

jgnlah krn kerja UMNO..kita plak nk bergaduh......dr dulu lg setiap kali ada isu..nape Hssan Ali jd mangsa.....kita rapatkan saf...bkn bergaduh...apbila ada isu..tambah diserang setiappenjuru..bkn sj dr UMNO..jais..mais...istana.....tugas kita jelaskan hal sebenar...akhirnya ..jais ..mais akan sedar...mrk ini kuda UMNO.....ahli2 UMNO akhirnya akan lari meninggalkan parti yg semakin menyesatkan melayu ni..mudah2an..

Tanpa Nama berkata...

curah asid je kat kepala dia. kalau perkara untungkan umno tu, dia dulu ke depan. bangsat punya melayu dlm pas

Tanpa Nama berkata...

Semuanya kerana takut kaum Cina memeluk Islam...dan cita-cita tinggal cita-cita

Tanpa Nama berkata...

hasan ali menghilang??? buat jasa lawan UMNO sama...

Cumi Manzui berkata...

Gamak depa kata kat Pak Hassan eh eh. Jangan bagi chan la Pah Hassan... Jawab sikit kat depa. Jawab jangan tak jawab no.